Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jan 2005 10:49

En als je dus alleen maar binnen je huwelijk seks hebt, kan je ook geen soa krijgen, omdat je 't nooit met een ander hebt gedaan!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 10:50

@lalage, meid ik ben het helemaal met je eens, je hoeft absoluut geen sexs te hebben voor het huwelijk maar het bij elkaar zijn voor langere tijd (en dan bedoel ik niet samenwonen voordat sommige daar weer over beginnen ) als je moe uit je werk bent leer je elkaar pas goed kennen. samen koken, afwassen (bweeegh) samen ruzzie hebben en het SAMEN oplossen zijn juist een goede voorbereiding voor het huwelijk.

Stel dat je elkaar alleen in het weekend ziet, en dan ook nog bij elkaars ouders, wat leer je dan van elkaar ? hoe je bent als je boos of moe bent, of als je je minder blij voelt, nee dat komt denk ik niet zo vaak voor want je verheugt je op elkaar en dat doet dan af aan de werkelijkheid van het normale leven ) Ik denk dat als je elkaar alleen in de weekend ziet en dan gaat trouwen je een aardige dobber aan elkaar zal hebben om elkaar pas echt goed te leren kennen. Het komt wel goed hoor maar om nu te spreken van een soepele start, dat lijkt mij van niet , of in ieder geval geen gemakkelijke start maar dat is mijn persoonlijke mening.

Nee, ik vind niet dat je als stelletje samen op een kamer behoort te zijn een heel weekend. Ook als je al 6 jaar op kamers woont. Of weet ik wat voor leeftijd hebt.
Ook niet samen op vakantie in een tent of hotel kamer of weet ik wat.
ach een heel weekend of een dag na het werken volgens mij als je echt sex met elkaar wil hebben maakt dat niks uit , dan kan je het ook in een uur doen, als de drang er mocht zijn dus dat wat jij nu zegt is pas hypocriet, Alsof je dan geen gemeenschap of sexuele aantrekking op elkaar zou kunnen hebben. En persoonlijk zou ik (even los van het feit of sex mag voor het huwelijk ) liever gemeenschap hebben in een huis , dan dat ik het zou doen in een tent waar iedereen kan meegenieten. En dat jij zegt van leeftijd doet er niet toe vindt ik ook grote onzin. Ik denk dat je heel wat meer levenswijsheid hebt of ervaring als je ouder bent omdat je gemiddeld gesproken en uitgaande van een normale levensopbouw dingen meemaakt die je vormen. wat overigens niet wil zeggen dat iemand van 18 of 15 geen levenservaring kunnen hebben door omstandigheden die al dan niet positeif kunnen zijn.

maar goed volgens jou kunnen we beter als NON en PATER het huwelijk ingaan. Vandaar dat er in de zwaardere kringen (ik noem geen specifieke doelgroepen maar weet een en ander door dat iemand beroepshalve te maken heeft met dit soort erge feiten ) relatief zoveel ongewenste zwangerschapen, incest en inteelt is. Ook door een stuk ontbreken van sexule voorlichting en de bekrompen houding van ouders ten opzichte van dit punt.

zo gedeeltelijk offtopic maar ik vindt het toch zeker randdingen die er bij horen , laten we vrolijk verder discusieeren dan kunnen we van elkaar leren of in ieder geval wat verder kijken dan zwart en wit, en ook grijstingen bij elkaar ontdekken, :wink:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 10:55

Er is niets tegen voorbehoedsmiddelen als ze gebruikt worden binnen het huwelijk om aan weloverwogen geboorteregeling te doen.
oh wacht even daar kan je ook wel een discussie over beginnen want moeten wij niet vertrouwen op de here God en onze wijsheid dat de vrouw zal baren , mogen wij zomaar ingrijpen dan in de levenscyclus ? maar goed dat is een punt voor een aparte discussie

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jan 2005 10:57

Natuurlijk maakt leeftijd wel uit. Ik heb echt stomme dingen gedaan toen ik 18 was, nu ga ik veel beter met m'n lichaam om dan toen. Ik weet bijvoorbeeld beter hoe een jongen kan reageren op een meisje. Maar goed, misschien is dat ook wel meer een kwestie van ervaring dan van leeftijd.

Verder Spons: Wij zien elkaar alleen in het weekend, omdat we ver uit elkaar wonen. Maar dat moe uit het werk komen is er dan ook bij en als je allebei moe bent krijg je veeeeeel sneller ruzie. Daar moet je inderdaad ook mee leren omgaan, met vallen en opstaan. Als je bij je ouders bent, hou je je toch veel meer in (bij je eigen ouders minder, maar een van beide is dan bij de ouders van de ander en je wilt toch ook niet dat je ouders zien dat je ruzie hebt met je geliefde).

btw samen koken dan doen wij maar niet meer, want we hebben vaak een verschil van mening over hoe we dat aanpakken, hihi. Dus een van ons kookt en de ander bemoeit zich er niet mee, snijdt hoogstens wat groenten ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jan 2005 11:12

Volgens mij is er al een discussie geweest over geboorteregeling.
Dus als je die opzoekt kun je daar misschien in verder gaan met de vraag of het wel mag.

Verder is het toch wel erg vreemd dat de meeste echtscheidingen gebeuren bij stellen die eerst al voor het huwelijk van alles hebben uitgeprobeert. Zoals er in de wereld gebeurd.
Dus een garantie dat het goed gaat omdat je tenslotte voor je trouwen wel moet weten hoe iemand is in ALLE situaties is een nonargument.

Je hoefd helemaal niet te weten hoe iemand is in alle situaties. Want dat kun je gewoon nooit weten. Hoe kan ik nu weten hoe mijn man zal reageren als b.v er kinderen geboren worden, als hij werkoos wordt, of arbeidsongeschikt of, of, enz enz.
Bij een huwelijk gaat het erom of je samen je weg wilt gaan met God.
Of je alles alleen van Hem verwacht en ook samen met Hem een relatie aan gaat.
Dan nog heb je geen garantie dat het altijd maar goed gaat, maar wel een goed basis om op terug te vallen.

Want al die stelletjes die dus het heel gewoon vinden om samen bij elkaar te zijn in het weekend, vinden die het ook heel gewoon om samen voor het slapen gaan eerst uit de Bijbel te lezen, en samen te bidden en te danken???
Vraag het met regelmatig af.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jan 2005 11:14

joepie: dat proberen we wel regelmatig te doen, al komt het er vaak niet van. Maar mijn ervaring is wel dat het er bij onze ouders veel vaker bij inschiet dan wanneer we met z'n tweeen zijn. Want dan moet je socializen en heb je niet vaak de rust om samen even op je kamer te zitten. Dus als we bijvoorbeeld bij mij zijn in het weekend, kunnen we na het eten op m'n kamer gaan zitten en bijbelstudie doen, maar bij m'n ouders doen we dat minder makkelijk, omdat we dan zitten te kletsen met de rest van de familie bijvoorbeeld. Of de moeder van Borkdude roept dat er koffie is, dat soort dingen.

Ik heb wel ervaren dat God ons leidde op lichamelijk gebied en ook in 'crisisperiodes', maar ik heb nooit het idee gehad dat Hij het niet goed vond dat we weekenden op onze eigen kamers zaten. Weet je trouwens hoe vermoeiend het is om elk weekend niet thuis te zijn? Ik vind het heerlijk als Borkdude naar mij komt en ik het weekend op m'n eigen kamer kan zijn. En dan kunnen we ook nog naar een kerk die ons goed bevalt (integendeel tot die van onze ouders) en daarna koffiedrinken met onze christelijke vrienden.

Technico

Berichtdoor Technico » 05 jan 2005 11:45

Volgens mij is er voor allebei de aanpakken wel wat te zeggen. Ik zie dat je de fouten van de ene aanpak gemakkelijk kunt compenseren met andere dingen.
Waar je volgens mij ook op moet letten is iemands uithoudingsvermogen. Ik heb zelf een tijdje met iemand verkering gehad die totaal geen rem had zitten, zowel op sexueel gebied als bijvoorbeeld op het gebied van alcohol. In dat soort gevallen kun je beter proberen niet te veel alleen bij elkaar te zijn om dingen te voorkomen waar je later spijt van krijgt.

(Als je dit soort dingen niet meeneemt in de discussie pleiten mensen voor verschillende dingen, zonder elkaar te kunnen overtuigen :wink:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 11:45

Verder is het toch wel erg vreemd dat de meeste echtscheidingen gebeuren bij stellen die eerst al voor het huwelijk van alles hebben uitgeprobeert. Zoals er in de wereld gebeurd.
Dus een garantie dat het goed gaat omdat je tenslotte voor je trouwen wel moet weten hoe iemand is in ALLE situaties is een nonargument
ik ben het hier niet mee eens want je kan nooit alles van elkaar leren, het huwelijk is tenslotte ook een leerproces nietwaar, wel is het zo dat je een betere basis , cq fundament krijgt wat steviger is voor dat je gaat trouwen, dat neemt overigens niet weg dat het fundament dan altijd maar blijft staan, het kan ook blijven bestaan met een wrak van een huis erboven om maar eens in beeldtaal te spreken.

Want al die stelletjes die dus het heel gewoon vinden om samen bij elkaar te zijn in het weekend, vinden die het ook heel gewoon om samen voor het slapen gaan eerst uit de Bijbel te lezen, en samen te bidden en te danken???
afgezien van het feit dat iemand bij elkaar slaapt, waarom zouden ze niet samen kunnen bidden, uit de bijbel lezen en danken , dat jij je dat regelmatig af vraagt laat wel klinken in mijn oren dan he dat je weinig vertrouwen hebt in jongeren, alsof ze er maar op los leven en niet bewust met elkaar en samen met god bezig zijn. (ik zeg niet dat dat zo is maar zo komt het wel over, ) en nu klinkt het net of het heel zondig is als stelletjes bij elkaar zijn, of dat niet mag , zelfs niet als ze apart zouden slapen, bedoel je nu dat je elkaar alleen in het weekend of doordeweeks mag zien bij elkaar ouders ook als je op kamers zou wonen alle twee en pas na het trouwen bij elkaar mag zijn want dat zou je kunnen concluderen (let op ik zeg ZOU ) uit jouw woorden

Ik vind het heerlijk als Borkdude naar mij komt en ik het weekend op m'n eigen kamer kan zijn. En dan kunnen we ook nog naar een kerk die ons goed bevalt (integendeel tot die van onze ouders) en daarna koffiedrinken met onze christelijke vrienden.
precies ik geloof ook dat het een stuk verantwoording is die je meekrijgt, zelf hebt en een stuk zelfstandigheid die je leert , ouders moeten ook leren loslaten en niet krampachtig vasthouden tot aan een huwelijk, op een gegeven moment moet iemand zelf verder kunnen gaan in het leven en dan is het zijn of haar keuze om met of zonder God verder te gaan. Zelf zijn keuzes te bepalen ook al zijn die mischien niet wat de ouders gewent zen of waaraan de ouders het absoluut niet willen. dan horen ze dat te respecteren. Of moetn we stellen dat je pas vrij bent als je echt getrouwd bent en dat dat je dan pas mag doen waarvan hij / zij denkt dat het goed is en verantwoordelijk tegenover God ook al denkt een ander daar geheel anders over ?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 11:48

Ik heb zelf een tijdje met iemand verkering gehad die totaal geen rem had zitten, zowel op sexueel gebied als bijvoorbeeld op het gebied van alcohol. In dat soort gevallen kun je beter proberen niet te veel alleen bij elkaar te zijn om dingen te voorkomen waar je later spijt van krijgt.
In zo'n geval kan ik je wel gelijk geven, tenslotte moet je samen een weg vinden met behulp van vrienden, ouders en elkaar, als de een teveel gas geeft kan de ander (en in dit geval zoui ik persoonlijk ) ook de rem er op zetten zodat er weer balans in het geheel komt. :wink:

volgens mij joepie ben je een fervent voorstander van uithuwelijken, dat zou ideaal zijn voor jou nietwaar (cynisch bedoeld)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 jan 2005 16:09

Spons schreef:volgens mij joepie ben je een fervent voorstander van uithuwelijken, dat zou ideaal zijn voor jou nietwaar (cynisch bedoeld)
Wees nou eerlijk, dat heeft toch ook z'n mooie ongecompliceerde kanten ;)
The one thing you can give and still keep is your word.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 16:31

tsja ik leer joepie kennen als iemand die of wit ziet , of zwart en een tussenkleur kent ze niet, alsof de hele wereld zwart en wit er uit ziet. zou ze wel eens buiten haar huisje komen :mrgreen:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 jan 2005 17:43

Ik weet niet hoe ik in een bepaalde situatie met een bepaald iemand zou reageren. Dit is een zaak van beide personen.

Je kan je kop er voor in het zand steken, maar de gemiddelde ontmaagdingsleeftijd ligt tegenwoordig rond de 15. Als ze het dan toch doen, laat ze dan iig een condoom gebruiken.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

yhcmarc
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yhcmarc » 05 jan 2005 18:38

Mariamagdalena schreef:Ik ben blij dat er zoveel mensen hier zijn die er zo puur en rein over denken, die echt serieus zijn. Ik heb eens een tijdje op een niet Christelijk forum geschreven, nou en als je dan zoiets zegt, van dat het beter is, om te wachte met sex tot je huwelijk, dan heb je gelijk met iedereen ruzie, en dan vinden ze je niet meer van deze tijd.
Gelukkig is men hier anders, netter, beschaafder.

hehehe, het huwelijk zelf is al niet van deze tijd, wat een domme en achterhaalde traditie is dat zeg .. een contract ondertekenen waarin je erkent van iemand te houden .. bah . (ik weet niet of een kerkelijk huwelijk ook zo is, want ik kom niet in de kerk)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 jan 2005 18:50

joepie schreef:Want al die stelletjes die dus het heel gewoon vinden om samen bij elkaar te zijn in het weekend, vinden die het ook heel gewoon om samen voor het slapen gaan eerst uit de Bijbel te lezen, en samen te bidden en te danken???

Kvind het onlogisch dat je je dat afvraagt. Als je samen het weekend op de kamer van een van beiden bent, heb je veel meer tijd. Je hoeft niet koffie te drinken met de hele fam, verhalen aan te horen van broers zusjes vader moeder enz.
Dus is er veel meer gelegenheid voor bijbelstudie samen!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 05 jan 2005 19:45

Acire schreef:
joepie schreef:Want al die stelletjes die dus het heel gewoon vinden om samen bij elkaar te zijn in het weekend, vinden die het ook heel gewoon om samen voor het slapen gaan eerst uit de Bijbel te lezen, en samen te bidden en te danken???

Kvind het onlogisch dat je je dat afvraagt. Als je samen het weekend op de kamer van een van beiden bent, heb je veel meer tijd. Je hoeft niet koffie te drinken met de hele fam, verhalen aan te horen van broers zusjes vader moeder enz.
Dus is er veel meer gelegenheid voor bijbelstudie samen!

De gelegenheid is er inderdaad, maar wordt die er ook voor gebruikt.... Of wordt die gebruikt voor andere dingen, zoals lekker met elkaar bezig zijn op lichamelijk gebied...
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Terug naar “Archief”