Onverantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 jan 2005 16:41

Optimatus schreef:Occulte onzin leidt tot het verderf van de mensen die dergelijke onzin lezen. Harry Potter en the Lord of the Rings hebben mij geen milimeter richting allerhande occulte onzin gevoerd maar mij wel veel aangename uren bezorgd met het lezen van deze uitstekende boeken en deze fantastische films.

Inderdaad ja ben benieuwd wie er is gaan glaasje draaien na het zien van the lord of the rings :roll:

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 04 jan 2005 16:44

Mag ik u tussendoor even wijze op de LOTR-praatgroep, en dan voornamelijk op de postings van Marnix en ondergetekende:

Floefloe schreef:Mm, was Tolkien niet christen en een vriend van C.S. Lewis? Die ook allerhande fantasy verhalen heeft geschreven? En die door de gehele christenwereld zeer goedgekeurd wordt?

Marnix schreef:Klopt. Ze woonden beiden in Oxford waar Tolkien les gaf aan de universiteit. Ze kwamen regelmatig met nog 3 (dacht ik) anderen samen in een cafe'tje om hun geschreven werken te bespreken. Tolkien heeft C.S. Lewis zelfs nog een beetje bekeerd.... Hij riep hem op een echte keuze te maken... pas daarna is Lewis de bekende religieuze boeken gaan schrijven. Opvallend is dat bijvoorbeeld "The chronicles of Narnia" bijna overal in de wereld door christenen wordt geaccepteerd... waar bij Lord of the Rings er nog altijd mensen moeilijk doen... waarschijnlijk omdat het niet Tolkiens intentie was om een religieus verhaal te schrijven, hij wilde gewoon een mythe schrijven... toch zijn er wel dingen uit het christendom terug te vinden... Neem het vernietigen van de ring... de redding van midden-aarde was daarvan afhankelijk... mensen konden vechten wat ze wilden... maar als de ring niet werd vernietigd was het uitzichtloos... het vernietigen van de ring ging vooraf aan een flinke lijdensweg.... En wanneer vertrok het reisgenootschap dat met die taak op pad ging uit Rivendel? Op 25 december

E.a. gaat ook op voor de film lijkt me.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 16:49

Yael schreef:Naar mijn mening kun je Harry Potter niet met the lord of the rings vergelijken. als ik het goed heb (ik heb noch de film gezien noch het boek gelezen van hp) speelt harry potter zich af in gewoon in deze tijd, terwijl lotr zich afspeelt in midden aarde een fantasiewereld waarin de strijd los barst tussen goed en kwaad om de ring van macht die vernietigd moet worden enzovoort.

wat is eigelijk de juiste definitie van occult?

Zucht... Het blijft moeilijk om eerst de hele topic door te lezen en niet slechts te reageren op de laatste reactie! Maar goed, even een opfriscursus. Optimatus, ook opletten, want jouw definitie van occult is ook van een bedenkelijk niveau...

oc·cult (bn.)
1 slechts voor ingewijden toegankelijk, kenbaar => esoterisch

oc·cul·tis·me (het ~)
1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 16:51

Floefloe schreef:Mag ik u tussendoor even wijze op de LOTR-praatgroep, en dan voornamelijk op de postings van Marnix en ondergetekende:

Floefloe schreef:Mm, was Tolkien niet christen en een vriend van C.S. Lewis? Die ook allerhande fantasy verhalen heeft geschreven? En die door de gehele christenwereld zeer goedgekeurd wordt?

Marnix schreef:Klopt. Ze woonden beiden in Oxford waar Tolkien les gaf aan de universiteit. Ze kwamen regelmatig met nog 3 (dacht ik) anderen samen in een cafe'tje om hun geschreven werken te bespreken. Tolkien heeft C.S. Lewis zelfs nog een beetje bekeerd.... Hij riep hem op een echte keuze te maken... pas daarna is Lewis de bekende religieuze boeken gaan schrijven. Opvallend is dat bijvoorbeeld "The chronicles of Narnia" bijna overal in de wereld door christenen wordt geaccepteerd... waar bij Lord of the Rings er nog altijd mensen moeilijk doen... waarschijnlijk omdat het niet Tolkiens intentie was om een religieus verhaal te schrijven, hij wilde gewoon een mythe schrijven... toch zijn er wel dingen uit het christendom terug te vinden... Neem het vernietigen van de ring... de redding van midden-aarde was daarvan afhankelijk... mensen konden vechten wat ze wilden... maar als de ring niet werd vernietigd was het uitzichtloos... het vernietigen van de ring ging vooraf aan een flinke lijdensweg.... En wanneer vertrok het reisgenootschap dat met die taak op pad ging uit Rivendel? Op 25 december

E.a. gaat ook op voor de film lijkt me.

Dat er occulte elementen in voorkomen ook! Is occult per definitie fout? Nee, maar dat beweer ik ook niet. Wel wordt daar vaak van uit gegaan, maar dat komt omdat men geen kennis heeft van zaken...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 jan 2005 16:52

Raptor schreef:Zucht... Het blijft moeilijk om eerst de hele topic door te lezen en niet slechts te reageren op de laatste reactie! Maar goed, even een opfriscursus. Optimatus, ook opletten, want jouw definitie van occult is ook van een bedenkelijk niveau...

oc·cult (bn.)
1 slechts voor ingewijden toegankelijk, kenbaar => esoterisch

oc·cul·tis·me (het ~)
1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.

ja ja :roll: mijn opmerking was geen reactie op jouw maar gewoon een algemene vraag dat ik het niet had zien staan die uitleg kan gebeuren.:)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2005 17:47

Je moet die films gewoon bekijken met de gedachte dat het vermaak is. Als je dergelijke films gaat nadoen, is er iets mis met jou en niet met die films.

Occult = magie? Prima, dan vind ik films over magie leuk.
Ik doe ook aan RPG, dus dat zal ook wel niet goed zijn.

Gegroet,

Hesindyan

pardon

Ilsurjew

pardon

Ilmarjew Woldurjenko (mijn LARP karakter)

pardon
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 04 jan 2005 18:18

Optimatus schreef:Als je dergelijke films gaat nadoen, is er iets mis met jou en niet met die films.

ik zeg 't niet vaak, maar amen to that, bro'
Haribol!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 jan 2005 20:15

Optimatus schreef:Occulte onzin leidt tot het verderf van de mensen die dergelijke onzin lezen. Harry Potter en the Lord of the Rings hebben mij geen milimeter richting allerhande occulte onzin gevoerd maar mij wel veel aangename uren bezorgd met het lezen van deze uitstekende boeken en deze fantastische films.

Het begint altijd ongemerkt, hoor. De duivel heeft al 6000 jaar ervaring in het listige misleiden van een mens.
Houd je er toch verre van! Waarom nu altijd rond die grens bezig zijn?

Het zou genade van de HEERE zijn als je nog eens veel aangename uren mocht beleven met een boek van Smytegelt of een andere godzalige knecht des Heeren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2005 00:10

caprice schreef:Het begint altijd ongemerkt, hoor. De duivel heeft al 6000 jaar ervaring in het listige misleiden van een mens.

Denk jij nou echt dat de duivel via een boek als Harry Potter ook maar iets aan mijn geloofsleven heeft veranderd?

caprice schreef:Het zou genade van de HEERE zijn als je nog eens veel aangename uren mocht beleven met een boek van Smytegelt of een andere godzalige knecht des Heeren.

Kuitert? :P
Ik heb net een dik boek over de Reformatie gelezen van Karin Armstrong. Dus nou niet denken dat ik de Heer vernachlässig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jan 2005 00:35

caprice schreef:
Het zou genade van de HEERE zijn als je nog eens veel aangename uren mocht beleven met een boek van Smytegelt of een andere godzalige knecht des Heeren.

En waarom zou je geen aangename uren kunnen doorbrengen met een boek van o.a. Philip Roth, Willem Frederik Hermans of wat mij betreft van H. Mullisch. Sinds wanneer is genieten verboden?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 09:34

Sabra schreef:En waarom zou je geen aangename uren kunnen doorbrengen met een boek van o.a. Philip Roth, Willem Frederik Hermans of wat mij betreft van H. Mullisch. Sinds wanneer is genieten verboden?

Genieten is verboden als dit genieten ingaat tegen Gods woord...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 09:35

Optimatus schreef:Je moet die films gewoon bekijken met de gedachte dat het vermaak is.

Ook als het tegen Gods woord ingaat?
Als je dergelijke films gaat nadoen, is er iets mis met jou en niet met die films.

Agree! :D
Occult = magie? Prima, dan vind ik films over magie leuk.
Ik doe ook aan RPG, dus dat zal ook wel niet goed zijn.

Waar baseer je dat laatste nou op? We hebben in mijn ogen maar één graadmeter om te kijken wat is goed en wat is kwaad en dat is .... (ja het wordt wat eentonig) Gods woord!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 05 jan 2005 09:43

caprice schreef:

Het begint altijd ongemerkt, hoor. De duivel heeft al 6000 jaar ervaring in het listige misleiden van een mens.

Je zou ook kunnen stellen "maarom nu niet met die grens bezig?" De Here zal de grens immers toch wel op de goede plaats gelegd hebben en tot die grens kunnen we dus ook met een gerust hart gaan, zolang we er niet over gaan. Mensen die naast de grens nog een veiligheids marge willen inbouwen zijn volgens mij niet bijbels bezig. Paulus zegt toch niet voor niets:

Rom 14:5b "Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."

Kol 2:20-23 "Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging".

Fil 4:8 "Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve;"

Dit lijken me toch prachtige aanwijzingen om vooral alles te doen wat rein en goed is en waarvan u in uw eigen gemoed ten volle verzekerd kan zijn! En om toch vooral geen beperkende regeltjes te gaan bedenken.

Probeer liever elkaar te ondersteunen in wijsheid en daardoor mensen aan het denken te zetten. Vermaan je broeders en zusters liever dat ze hun eigen gemoed niet bedriegen als dat ze zich aan de regels van jouw gemoed moeten houden.

Zelf ben ik niet zo gelukkig met Harry Potter omdat het zich richt op kinderen en direct een link legt tussen hel leven van alle dag en het occulte en daar ook nog eens gebruik in maakt van realistische occulte praktijken.

The Lord of the Rings vind ik echter prachtig en Lewis is zeker geweldig (check www.narniaweb.com voor het laatste nieuws over de film).

Smytegelt heb ik nooit gelezen, maar ik heb een preek van het gedownload en zal die eens lezen.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 05 jan 2005 10:25

Ik heb een preek van Smytegelt gelezen, maar kan daar nu niet zo erg van onder de indruk zijn. Een lang verhaal waarin puntsgewijs wordt verteld wat er allemaal mis kan zijn met een mens zodat de Here Jezus niet in ons hart wil komen en dan tot slot de oproep:

Smytegelt schreef:Wij hopen, dat de schrik des Heeren u mag bewegen tot het geloove in den Heere Jezus.
Amen.

Ik zal niet zeggen dat zijn preek direct verkeerd is, hij wijst wel op de Here Jezus. Maar zonder oproep tot bekering en met alleen een oproep tot geloof vanuit angst... daar heb ik mijn bedenkingen bij...

Caprice, wat is het dat jou zo raakt in zijn woorden, of kan ik beter iets anders van hem lezen?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 10:42

@tlantis schreef:... Dit lijken me toch prachtige aanwijzingen om vooral alles te doen wat rein en goed is en waarvan u in uw eigen gemoed ten volle verzekerd kan zijn! En om toch vooral geen beperkende regeltjes te gaan bedenken.

Probeer liever elkaar te ondersteunen in wijsheid en daardoor mensen aan het denken te zetten. Vermaan je broeders en zusters liever dat ze hun eigen gemoed niet bedriegen als dat ze zich aan de regels van jouw gemoed moeten houden. ...

Dit is nou precies wat ik probeer duidelijk te maken... Amen!

Terug naar “Archief”