caprice schreef:Optimatus schreef:Occulte onzin leidt tot het verderf van de mensen die dergelijke onzin lezen. Harry Potter en the Lord of the Rings hebben mij geen milimeter richting allerhande occulte onzin gevoerd maar mij wel veel aangename uren bezorgd met het lezen van deze uitstekende boeken en deze fantastische films.
Het begint altijd ongemerkt, hoor. De duivel heeft al 6000 jaar ervaring in het listige misleiden van een mens.
Houd je er toch verre van! Waarom nu altijd rond die grens bezig zijn?
Het zou genade van de HEERE zijn als je nog eens veel aangename uren mocht beleven met een boek van Smytegelt of een andere godzalige knecht des Heeren.
Je zou ook kunnen stellen "maarom nu niet met die grens bezig?" De Here zal de grens immers toch wel op de goede plaats gelegd hebben en tot die grens kunnen we dus ook met een gerust hart gaan, zolang we er niet over gaan. Mensen die naast de grens nog een veiligheids marge willen inbouwen zijn volgens mij niet bijbels bezig. Paulus zegt toch niet voor niets:
Rom 14:5b "Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."
Kol 2:20-23 "Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging".
Fil 4:8 "Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve;"
Dit lijken me toch prachtige aanwijzingen om vooral alles te doen wat rein en goed is en waarvan u in uw eigen gemoed
ten volle verzekerd kan zijn! En om toch vooral geen beperkende regeltjes te gaan bedenken.
Probeer liever elkaar te ondersteunen in wijsheid en daardoor mensen aan het denken te zetten. Vermaan je broeders en zusters liever dat ze hun eigen gemoed niet bedriegen als dat ze zich aan de regels van jouw gemoed moeten houden.
Zelf ben ik niet zo gelukkig met Harry Potter omdat het zich richt op kinderen en direct een link legt tussen hel leven van alle dag en het occulte en daar ook nog eens gebruik in maakt van realistische occulte praktijken.
The Lord of the Rings vind ik echter prachtig en Lewis is zeker geweldig (check
www.narniaweb.com voor het laatste nieuws over de film).
Smytegelt heb ik nooit gelezen, maar ik heb een preek van het gedownload en zal die eens lezen.