ter overdenking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

ter overdenking

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 13:33

ik las gister enkele stellingen. misschien dat we stelling voor stelling kunnen bespreken.
stelling 1: ik geloof in een ernstige, weloverwogen bekering en ik denk dat een ander soort bekering niet echt kan zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: ter overdenking

Berichtdoor Lalage » 26 feb 2003 13:34

johannes1 schreef:ik las gister enkele stellingen. misschien dat we stelling voor stelling kunnen bespreken.
stelling 1: ik geloof in een ernstige, weloverwogen bekering en ik denk dat een ander soort bekering niet echt kan zijn.

En welke is die ene dan? Ik vind dit wel een hele vage stelling. Meestal gaat aan een stelling een definitie vooraf en dat lijkt me hier ook in het geheel niet overbodig.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 13:37

er gaat niets vooraf. hij is vrij duidelijk die stelling. dat je belijdenis niet zomaar een keuze is, maar een weloverwogen keuze.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 feb 2003 13:43

johannes1 schreef:er gaat niets vooraf. hij is vrij duidelijk die stelling. dat je belijdenis niet zomaar een keuze is, maar een weloverwogen keuze.

Misschien ligt het aan het feit dat ik geen rasechte refo ben, maar ik snap er werkelijk nix van.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 13:44

snap niet wat jij er niet aan snapt :wink:

deze stelling wil zeggen dat je over je belijdenis goed moet nadenken. zelfs ernstig na moet denken dat je het wel waarlijk Ja op die vragen kunt zeggen.

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 26 feb 2003 13:50

Hij is inderdaad heel vaag. Natuurlijk doe je niet zomaar belijdenis, maar moet je daar echt bekeerd voor zijn of bedoel je dat ook niet.
Dat weloverwogen bij de term bekering vind ik niet passen.
Je wordt bekeerd wanneer God je in je hart raakt en niet eerder. je kunt daar ontzettend je best voor doen (bv. de rijke jongeling die tot Jezus kwam met de vraag 'Goede Meester wat zal ik doen opdat ik het eeuwige leven beerve?) Deze man was ook zeer overwogen dat hij geloven wilde doch niet bekeerd.
Iedereen wordt op zijn eigen manier bekeerd. De ene evangelisch de ander wettisch. Voor de ene worden de auto's een enorme zonden terwijl de ander bepaalde muziek absoluut niet meer kan horen.
Dus alsjeblieft wat meer duidelijkheid Johannes

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 13:52

het is een stelling van een ander. niet die van mij. voor de rest staat er niets van bij.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 26 feb 2003 14:02

johannes1 schreef:het is een stelling van een ander. niet die van mij. voor de rest staat er niets van bij.

Als een stelling begint met ik geloof, is het teneerste persoonlijk. en verder vaak een mening en geen stelling, maar dat geeft niet over beide kan discusseren. :lol:
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 feb 2003 14:11

johannes1 schreef:ik las gister enkele stellingen. misschien dat we stelling voor stelling kunnen bespreken.

Ik denk dat een bekering sowieso ernstig weloverwogen is. Dan de vraag: hoe ernstig, hoe weloverwogen. De stelling is idd te vaag. Met het tweede deel ben ik het niet eens: je hoeft niet over een ander te oordelen, dat doet God wel.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 26 feb 2003 16:18

Niet mee eens. Zou bijvoorbeeld Levi nu echt een ernstige, weloverwogen bekering gehad hebben? Welnee, Jezus riep hem en hij GING.
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 26 feb 2003 17:55

"Dat weloverwogen bij de term bekering vind ik niet passen.
Je wordt bekeerd wanneer God je in je hart raakt en niet eerder."

Geheel mee eens. Bekering is dat God je in je hart grijpt en je zondaar laat worden voor Hem, opdat je verzoening zou zoeken in het bloed van Christus. Dat is niet weloverwogen, ja of nee, dat is je haasten om je levens wil. Bekering omdat je niet anders kunt of wilt. Niet zomaar dus, maar ook niet een kwestie van redeneren en overwegen: zou ik het doen of niet.
God heeft een gewillig volk en niet een volk dat Hem naloopt omdat ze er dan zelf zo goed mee weg komen.

De rijke jongeling vroeg wat hij doen moest om zalig te worden, zijn leven kwijtraken aan Hem was impliciet het antwoord, zichzelf te verloochenen. Maar dat kon hij niet. Hij heeft de kosten overrekend en gedacht: ik heb mijn eigen leven lief. En zulken zullen het verliezen. Maar als je je leven verliest om Jezus' wil, diegene zal het behouden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 18:30

je hoeft niet over een ander te oordelen, dat doet God wel

er wordt niet over een ander geoordeeld, maar over andere bekeringen.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 26 feb 2003 18:33

Dat is hetzelfde, als jij oordeelt dat iemands bekering niet echt is, dan oordeel je dat deze persoon verdoemt moet worden...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 18:35

er wordt bedoeld dat er maar 1 soort bekering is en dat is de ernstig en weloverwogen bekering. dus je oordeelt niet de bekering van iemand anders maar een andere vorm

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 26 feb 2003 18:40

OK, dat is duidelijker.
Helaas is bekering iets wat met een persoon te maken heeft en daarmee oordeel je dus altijd ook over personen wanneer je het over deze zaak hebt.

Terug naar “Archief”