Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 31 dec 2004 14:09

Raptor schreef:
Michel schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er nog steeds niet-ritmisch gezongen wordt als men allang de berijming van 1773 zingt. Het is toch zo dat, toen Datheen zijn berijming introduceerde, het bleek dat deze zo letterlijk uit het Frans vertaald was, dat het niet mogelijk was de psalmen op de oorspronkelijke melodieën te zingen? Dit omdat je anders vreemde klemtonen hoort etc.
Waarom nu dan niet zingen zoals het bedoeld was?

Overal wordt ritmisch gezongen, dus dat is niet waar. Misschien toch een kwestie van smaak?

:?: :?: :?:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 15:00

Michel schreef:
Raptor schreef:
Michel schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er nog steeds niet-ritmisch gezongen wordt als men allang de berijming van 1773 zingt. Het is toch zo dat, toen Datheen zijn berijming introduceerde, het bleek dat deze zo letterlijk uit het Frans vertaald was, dat het niet mogelijk was de psalmen op de oorspronkelijke melodieën te zingen? Dit omdat je anders vreemde klemtonen hoort etc.

Overal wordt ritmisch gezongen, dus dat is niet waar. Misschien toch een kwestie van smaak?

Ik begrijp uit jouw smiley's dat je mij niet begrijpt. Ik durf de stelling aan dat in alle kerken ritmisch wordt gezongen (anders kun je niet eens zingen!) :wink: Een beetje flauw, maar wel leuk...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 15:03

Sabra schreef:Het blijft natuurlijk frappant dat de psalmen op hele noten worden gezongen terwijl ze oorspronkelijk niet op dergelijke muziek geschreven zijn.

Een stukje kennis van de muziekgeschiedenis zal leren dat alle muziek zoals wij (refo-Nederland) die nu kennen niet zo is bedoeld als in de bijbel oorspronkelijk is geschreven... Vraag het maar aan de Joden onder ons! Dus is het in mijn ogen hypocriet om te stellen dat het zingen op halve/hele noten alleen zo zou zijn bedoeld door God...

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 31 dec 2004 17:03

Raptor schreef:
Michel schreef:
Raptor schreef:

Ik begrijp uit jouw smiley's dat je mij niet begrijpt. Ik durf de stelling aan dat in alle kerken ritmisch wordt gezongen (anders kun je niet eens zingen!) :wink: Een beetje flauw, maar wel leuk...

:)

OK, lees dan i.p.v. niet-ritmisch, isoritmisch. Nu goed? ;)

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 20:57

Michel schreef:
Raptor schreef:
Michel schreef:
Raptor schreef:

Beter! :mrgreen:

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 01 jan 2005 12:01

Raptor schreef:
Michel schreef:
Raptor schreef:
Michel schreef:
Raptor schreef:

Beter! :mrgreen:

Fijn :). Dan hoop ik nu dat iemand mijn vraag nog beantwoordt.
Laatst gewijzigd door Michel op 02 jan 2005 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 jan 2005 12:30

En daar heeft een organist natuurlijk niets mee te maken
oh moet een organist niet de noten spelen :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2005 13:54

Michel, er is geen reden voor... het is gewoon krampachtig vasthouden aan tradities :D

Op hele noten zingen gebeurt verder nergens.... maar het is nou eenmaal ooit ingevoerd... en dus heel moeilijk te veranderen.... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2005 13:58

Ook in Zwitserland, waar in Genève veel van onze psalmen zijn gecomponeerd, gebeurt het nergens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 04 jan 2005 14:38

Ik moet zeggen, bij sommige psalmen kan het best mooi zijn, en als je Datheen zingt moet je wel.

Haast ik mij verder te zeggen dat iedereen zelf moet weten hoe hij/zij psalmen zingt. Mijn vraag blijft echter staan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2005 15:41

Gelukkig zingen we geen Datheen... dus moet het niet ;) Integendeel, ik vind het zo een stuk mooier.

Het zal zijn omdat ik er niet mee ben opgevoed maar lofprijzen op hele noten zijn voor mij een groot contrast.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2005 16:04

Het zingen op hele noten zou alleen gedaan moeten worden als de componist van de melodie de melodie op hele noten heeft geschreven.

Jamaar de tekst dan?
Als de tekst de melodie aantast of omgekeerd, is er in het verleden een fout gemaakt en had er een andere melodie voor de tekst of een andere tekst voor de melodie moeten worden gevonden.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 16:16

Optimatus schreef:Het zingen op hele noten zou alleen gedaan moeten worden als de componist van de melodie de melodie op hele noten heeft geschreven.

Jamaar de tekst dan?
Als de tekst de melodie aantast of omgekeerd, is er in het verleden een fout gemaakt en had er een andere melodie voor de tekst of een andere tekst voor de melodie moeten worden gevonden.

Dus eigenlijk zouden we een nieuwe melodie voor het zingen van psalmen op hele noten moeten verzinnen? Beetje zonde van de tijd, maar goed... Je hebt dan wel een punt. Jammer alleen dat niemand tot nog toe is ingegaan op mijn standpunt dat het zingen met hele/halve noten ook niet op de bijbel gebaseerd is...
Marnix, het woord krampachtig houdt in jouw context in dat het negatief is. Heb jij ooit iemand op zijn/haar sterfbed horen zingen op hele noten? Dat gaat dwars door je ziel... Zo mooi, zo ontroerend, zo goderend!
En waar maken julllie je eigenlijk druk om? Er zijn ook mensen die het niet erg vinden om te zingen op hele noten! Maar daar kunnen jullie verlichte geesten niet bij, dus is het blijkbaar niet goed...
Zie ook eerdere postings van mij en anderen hierover.
Michel, ik ben druk op onderzoek naar een beargumenteerd antwoord op je vraag. Ik kom hier nog op terug, als niemand me voor is geweest tenminste!

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 04 jan 2005 16:28

Raptor schreef:
Optimatus schreef:Het zingen op hele noten zou alleen gedaan moeten worden als de componist van de melodie de melodie op hele noten heeft geschreven.

Jamaar de tekst dan?

Dus eigenlijk zouden we een nieuwe melodie voor het zingen van psalmen op hele noten moeten verzinnen? Beetje zonde van de tijd, maar goed... Je hebt dan wel een punt. Jammer alleen dat niemand tot nog toe is ingegaan op mijn standpunt dat het zingen met hele/halve noten ook niet op de bijbel gebaseerd is...
Marnix, het woord krampachtig houdt in jouw context in dat het negatief is. Heb jij ooit iemand op zijn/haar sterfbed horen zingen op hele noten? Dat gaat dwars door je ziel... Zo mooi, zo ontroerend, zo goderend!
En waar maken julllie je eigenlijk druk om? Er zijn ook mensen die het niet erg vinden om te zingen op hele noten! Maar daar kunnen jullie verlichte geesten niet bij, dus is het blijkbaar niet goed...
Zie ook eerdere postings van mij en anderen hierover.

Ik zal eens een duik in de search nemen, zo lang kom ik hier ook nog niet. Verder, ik maak me er ook niet druk om, en wil ook benadrukken dat iedereen zelf moet weten hoe hij/zij de psalmen zingt. 't Is gewoon nieuwsgierigheid.

Tradities zijn er niet om afgeschaft te worden, maar ze mogen wel onderzocht en bevraagd worden, niet?

Raptor schreef:Michel, ik ben druk op onderzoek naar een beargumenteerd antwoord op je vraag. Ik kom hier nog op terug, als niemand me voor is geweest tenminste!

Dank alvast.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2005 17:20

Ik zal de laatste zijn mensen te verbieden op hele noten te zingen, ik zeg alleen dat ik het verschrikkelijk vind.

Dat mag toch wel?

Terug naar “Archief”