Optimatus schreef:Het zingen op hele noten zou alleen gedaan moeten worden als de componist van de melodie de melodie op hele noten heeft geschreven.
Jamaar de tekst dan?
Als de tekst de melodie aantast of omgekeerd, is er in het verleden een fout gemaakt en had er een andere melodie voor de tekst of een andere tekst voor de melodie moeten worden gevonden.
Dus eigenlijk zouden we een nieuwe melodie voor het zingen van psalmen op hele noten moeten verzinnen? Beetje zonde van de tijd, maar goed... Je hebt dan wel een punt. Jammer alleen dat niemand tot nog toe is ingegaan op mijn standpunt dat het zingen met hele/halve noten ook niet op de bijbel gebaseerd is...
Marnix, het woord krampachtig houdt in jouw context in dat het negatief is. Heb jij ooit iemand op zijn/haar sterfbed horen zingen op hele noten? Dat gaat dwars door je ziel... Zo mooi, zo ontroerend, zo goderend!
En waar maken julllie je eigenlijk druk om? Er zijn ook mensen die het niet erg vinden om te zingen op hele noten! Maar daar kunnen jullie verlichte geesten niet bij, dus is het blijkbaar niet goed...
Zie ook eerdere postings van mij en anderen hierover.
Michel, ik ben druk op onderzoek naar een beargumenteerd antwoord op je vraag. Ik kom hier nog op terug, als niemand me voor is geweest tenminste!