Onverantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2005 19:54

Terug naar het topic.

Waarom denk jij dat het kijken van films je aandacht van de preek op zondag zou afleiden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 19:56

Optimatus schreef:Terug naar het topic.

Waarom denk jij dat het kijken van films je aandacht van de preek op zondag zou afleiden?

Moet ik dat nog een derde (of al de vierde?) keer uiteenzetten? :(
:?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2005 19:59

Ja, want tot op heden heb ik namelijk weinig voor mij relevante zaken gehoord/gelezen.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 20:04

Ik heb de zaken uiteengezet zoals ze bij mij liggen.
In antwoord daarop vermeldde je daar geen (duidelijke) herkenning in te zien.

Volgens mij kunnen we deze discussie wel voortzetten totdat we er zo bijlopen: :(old

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 03 jan 2005 20:27

Films zijn volledig ingesteld op snelle wisseling van beelden, actie, spanning etc. Als je regelmatig films kijkt, raak je hier aan gewend, en krijg je steeds meer moeite om je te concentreren op een "saai" betoog van één man, zonder afwisselende beelden ed.
Dus daarom alleen al zal het kijken van films niet bevordelijk zijn voor je aandacht op zondag in de kerk.
En dan heb ik het niet eens over de inhoud van die films gehad...
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2005 20:45

Goed, onze diensten zijn geen spetterende lasershows, maar ik vind kerkdiensten allerminst saai en slaapwekkend. Ik ga met vreugde naar de kerk en zit dan niet aan de film van de avond er voor te denken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 jan 2005 21:05

Al denk ik dat er weinig films zijn die je dichter bij God brengen. :)

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 03 jan 2005 23:01

Ik denk dat dat per persoon verschilt. De ene film kan mij dichter bij God brengen, voor een ander geldt dat niet.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 12:33

Floefloe schreef:Ik denk dat dat per persoon verschilt. De ene film kan mij dichter bij God brengen, voor een ander geldt dat niet.

Wijze, ware woorden...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 12:36

Optimatus schreef:
Raptor schreef:Wat ik hier op refoweb begrepen heb, moet je toch wel een beetje ingewijdt zijn om LOTR te begrijpen... Komt er geen magie in het verhaal voor? Ik zal toegeven dat het geen occult handboek is, maar er is toch niet te ontkennen dat er occulte elementen in naar voren komen!

Wat een onzin. Dat boek is één grote fictie en dat weet de gemiddelde lezer ook. Als je dat niet door hebt, moet je het boek niet lezen.

Dan vraag ik me toch af waarom er zovelen zijn die na het bekijken van de LOTR films er helemaal niets van begrepen hebben... Of zijn dat maar 'simpele' zielen, ver onder het 'gemiddelde' niveau?
Optimatus, als ik jou goed begrijp mag je dus alles opschrijven wat je wilt, want het is toch maar 'fictie'?
Bovendien was dat de vraag ook niet, deze was gesteld aan de hand van de in mijn ogen volkomen terechte opmerking van caprice of LOTR en Harry Potter occult zijn! En wat is daar nou je gefundeerde antwoord op?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 13:09

Er zullen vast mensen zijn die diepste betekenis niet begrijpen, maar iedereen die de film ziet, ziet de strijd tussen goed en kwaad, dat is de kern van het verhaal.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 04 jan 2005 15:09

Solus schreef:

Films zijn volledig ingesteld op snelle wisseling van beelden, actie, spanning etc.

Solus, als je persoonlijk problemen hebt met het medium 'film', zeg dat dan gewoon en kom niet met pseudo-wetenschappelijke onzin op de proppen.

Ik weet bijvoorbeeld niet wat voor films jij kijkt, maar er is meer dan alleen The Terminator. Jouw opmerking (die ik hierboven quote) is welhaast een belediging richting de cinema als geheel en duidelijk eentje van grove onkunde.

Je andere opmerking komt niet alleen ongefundeerd over, maar klinkt alsof je 'm maakt vanuit je persoonlijke overtuiging, terwijl je 'm presenteert als iets wat zogenaamd als 'algemeen bekend' getypeerd wordt...
Haribol!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 16:24

Raido schreef:Er zullen vast mensen zijn die diepste betekenis niet begrijpen, maar iedereen die de film ziet, ziet de strijd tussen goed en kwaad, dat is de kern van het verhaal.

Ik heb links en rechts wat navraag gedaan en daaruit bleek dit. Niet wat jij zegt, althans dat kwam niet naar voren. Maar goed, een navraag onder een persoon of vijftig zegt natuurlijk niet zoveel! Maar dat weerlegt nog niet het occulte in LOTR en Harry Potter...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2005 16:39

Raptor schreef:Dan vraag ik me toch af waarom er zovelen zijn die na het bekijken van de LOTR films er helemaal niets van begrepen hebben... Of zijn dat maar 'simpele' zielen, ver onder het 'gemiddelde' niveau?
Optimatus, als ik jou goed begrijp mag je dus alles opschrijven wat je wilt, want het is toch maar 'fictie'?
Bovendien was dat de vraag ook niet, deze was gesteld aan de hand van de in mijn ogen volkomen terechte opmerking van caprice of LOTR en Harry Potter occult zijn! En wat is daar nou je gefundeerde antwoord op?

Ik durf inderdaad te twijfelen aan het vermogen het verschil te maken tussen werkelijkheid en fictie. Voorts is het niet aan mij iemand te verbieden te schrijven wat hij of zij wil. Dat is namelijk het beginsel van het vrije woord.

Occulte onzin leidt tot het verderf van de mensen die dergelijke onzin lezen. Harry Potter en the Lord of the Rings hebben mij geen milimeter richting allerhande occulte onzin gevoerd maar mij wel veel aangename uren bezorgd met het lezen van deze uitstekende boeken en deze fantastische films.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 jan 2005 16:40

Naar mijn mening kun je Harry Potter niet met the lord of the rings vergelijken. als ik het goed heb (ik heb noch de film gezien noch het boek gelezen van hp) speelt harry potter zich af in gewoon in deze tijd, terwijl lotr zich afspeelt in midden aarde een fantasiewereld waarin de strijd los barst tussen goed en kwaad om de ring van macht die vernietigd moet worden enzovoort.

wat is eigelijk de juiste definitie van occult?

Terug naar “Archief”