Hoezo is jullie God de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 14:35

Dag Raido en Rene

Romeinen 12:12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 14:40

Carl schreef:
Raptor schreef: ............En trouwens, Gods woord is niet op vele verschillende manieren te interpreteren, dat doen (zoals je al aangeeft) de mensen om hun gelijk te krijgen... En dat wordt weer gewerkt door satan!

Hoi Raptor,

Stenig jij nog steeds homofielen, en meen jij dat de aarde 4 hoeken heeft met daaronder een soort wereldzee?

De bijbel is voor 90% puur mensenwerk, geschreven vanuit culturele inspiratie.
Het Woord van God is te horen in iedere daad van Liefde, ook als die door niet-christenen wordt verricht.

je broer
Carl

Nee, maar dat zal je duidelijk zijn. Ik snap niet goed wat je hiermee precies wilt zeggen, maar ik probeer het te begrijpen. Korrigeer me als ik fout zit! Als ik jou goed begrijp, denk jij dat ik een niet-christen die iets goeds doet niet zie als iets goddelijks... Misschien heb ik het mis, maar als je dat bedoeld dan heb je mij verkeerd begrepen.
Ik kan iets kwaads niet zien als iets van God, dat is wat ik wou zeggen! Ach ja, duidelijkheid is ook een gave...
Daarnaast zie ik je link niet met het mensenwerk in de bijbel, ik heb het daar mijns inziens nooit over gehad... Help me!

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 15:24

Raptor schreef:
Carl schreef:
Raptor schreef: ............En trouwens, Gods woord is niet op vele verschillende manieren te interpreteren, dat doen (zoals je al aangeeft) de mensen om hun gelijk te krijgen... En dat wordt weer gewerkt door satan!

Hoi Raptor,

Stenig jij nog steeds homofielen, en meen jij dat de aarde 4 hoeken heeft met daaronder een soort wereldzee?

De bijbel is voor 90% puur mensenwerk, geschreven vanuit culturele inspiratie.
Het Woord van God is te horen in iedere daad van Liefde, ook als die door niet-christenen wordt verricht.

je broer
Carl

Nee, maar dat zal je duidelijk zijn. Ik snap niet goed wat je hiermee precies wilt zeggen, maar ik probeer het te begrijpen. Korrigeer me als ik fout zit! Als ik jou goed begrijp, denk jij dat ik een niet-christen die iets goeds doet niet zie als iets goddelijks... Misschien heb ik het mis, maar als je dat bedoeld dan heb je mij verkeerd begrepen.

Wat ik vóórsta is een radicale herziening van het begrip 'Woord van God'.
Normaliter verstaan we daar de bijbel onder.
De bijbel is echter niet het Woord van God, zij is een collectie boeken door mensen geschreven, die het woord óver God bevatten. Als we dan ook nog eens beseffen dat mensen (ook al zet de H.Geest ze aan tot schrijven) vanuit hun eigen tijd en cultuur schrijven, en daarvandaan ook hun eigen menselijke keuzes maken over wat wel en niet te schrijven, dan halen we God niet omlaag door hem te identificeren met sommige schrijfsels. Doen we dat toch, dan proberen we een beeld van Hem te maken en je weet hoe de bijbel daarover schrijft.
Wat is dan wel 'Woord van God?'
Dat zijn díe uitingen waarvan je op aan kunt, dat het van God afkomstig is. Uiteraard denk ik daarbij aan de tekst in mijn onderschrift. Liefde.
Ik kan iets kwaads niet zien als iets van God, dat is wat ik wou zeggen! Ach ja, duidelijkheid is ook een gave...

Nu je het zo stelt: in het hebreeuws is er een interessante verwantschap tussen het kwaad en je naaste.
Het kwade, 'Ra', wordt -volgens Jesaja 45:7- ook door God geschapen. Iedere naaste, 'Rea' is iemand die in potentie jouw concurrent is op deze aarde. en dát is ook de reden waarom Jesus ons de opdracht geeft om onze naaste lief te hebben en onze vijand te zegenen. Misschien dat het nu weten van de achtergrond van het begrip 'kwaad' je aanleiding geeft om er eens over na te denken?
Daarnaast zie ik je link niet met het mensenwerk in de bijbel, ik heb het daar mijns inziens nooit over gehad... Help me!

Het feit dat mensen wel degelijk interpreteren, geeft aan dat dit helaas wel mogelijk is.
Zelfs in de bijbel zelf gebeurt dat. Jesus doet niet anders dan interpreteren. Uiteindelijk hou je dan de 5 boeken van Moses over waarmee het allemaal begonnen is, en zelfs dan kun je nog een hoop aan interpretatie wegstrepen.

uiteindelijk kom ik uit bij de jonge Samuel, die innerlijk Gods stem moet leren herkennen.
Een o zo lastig proces.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jan 2005 15:51

Carl schreef:Wat ik vóórsta is een radicale herziening van het begrip 'Woord van God'.
De bijbel is echter niet het Woord van God, zij is een collectie boeken door mensen geschreven, die het woord óver God bevatten. Als we dan ook nog eens beseffen dat mensen (ook al zet de H.Geest ze aan tot schrijven) vanuit hun eigen tijd en cultuur schrijven, en daarvandaan ook hun eigen menselijke keuzes maken over wat wel en niet te schrijven, dan halen we God niet omlaag door hem te identificeren met sommige schrijfsels.

Ik ben het met je eens dat er mensen bij het tot stand komen van de Bijbel zijn betrokken. Ook dat de inspiratie niet woordelijk is gebeurd. Aan de andere kant houd ik vast aan de betrouwbaarheid van de gehele Bijbel. De Heilige Geest zette de mensen aan het schrijven en Hij zorgde er ook voor dat het juiste op papier kwam te staan. De interpretatie van teksten is inderdaad niet goed als de tijd en cultuur van de schrijvers en ontvangers niet in ogenschouw wordt genomen, maar dit degradeert geen enkel schriftwoord. Niet alles moet letterlijk genomen worden, niet alles is direct toepasbaar op ons, maar het blijft Gods Woord.

Het feit dat mensen wel degelijk interpreteren, geeft aan dat dit helaas wel mogelijk is.
Zelfs in de bijbel zelf gebeurt dat. Jesus doet niet anders dan interpreteren. Uiteindelijk hou je dan de 5 boeken van Moses over waarmee het allemaal begonnen is, en zelfs dan kun je nog een hoop aan interpretatie wegstrepen.

Hier begrijp ik je niet. Gaat dit over de schrijvers van de Bijbel? Over onze interpretaties? En waarom kun je de Bijbels interpretaties wegstrepen. Dat er een vertaalslag zit van de inspiratie naar de woorden in de Bijbel geloof ik ook, ik geloof niet dat in deze vertaalslag fouten zijn gemaakt.

uiteindelijk kom ik uit bij de jonge Samuel, die innerlijk Gods stem moet leren herkennen.
Een o zo lastig proces.

Was dit een innerlijke stem van God? Ik weet dat niet?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 16:23

Carl schreef:Wat ik vóórsta is een radicale herziening van het begrip 'Woord van God'.
De bijbel is echter niet het Woord van God, zij is een collectie boeken door mensen geschreven, die het woord óver God bevatten. Als we dan ook nog eens beseffen dat mensen (ook al zet de H.Geest ze aan tot schrijven) vanuit hun eigen tijd en cultuur schrijven, en daarvandaan ook hun eigen menselijke keuzes maken over wat wel en niet te schrijven, dan halen we God niet omlaag door hem te identificeren met sommige schrijfsels. Doen we dat toch, dan proberen we een beeld van Hem te maken en je weet hoe de bijbel daarover schrijft.
Wat is dan wel 'Woord van God?'
Dat zijn díe uitingen waarvan je op aan kunt, dat het van God afkomstig is. Uiteraard denk ik daarbij aan de tekst in mijn onderschrift. Liefde.

Grappig om te zien dat we hierover precies hetzelfde denken, maar dat er vanuit wordt gegaan dat de ander dat niet doet! Hoezo vooroordelen...

Nu je het zo stelt: in het hebreeuws is er een interessante verwantschap tussen het kwaad en je naaste.
Het kwade, 'Ra', wordt -volgens Jesaja 45:7- ook door God geschapen. Iedere naaste, 'Rea' is iemand die in potentie jouw concurrent is op deze aarde. en dát is ook de reden waarom Jesus ons de opdracht geeft om onze naaste lief te hebben en onze vijand te zegenen. Misschien dat het nu weten van de achtergrond van het begrip 'kwaad' je aanleiding geeft om er eens over na te denken?

Interessant, ik zal hier zeker over na gaan denken en het onderzoeken! Maar hoe denk jij dan over satan (mede ook gezien in dit licht)?

In mijn nieuwe bijbel staat het volgende:
in·ter·pre·te·ren (ov.ww.)
1 uitleggen, verklaren naar de innerlijke bedoeling
2 vertolken

Mensen interpreteren de bijbel vaak op hun manier, ja... Maar zegt dat wat van de mensen of van Gods woord?

Een o zo lastig proces.

je broer
Carl

Tja, Samuël had er ook niet meer dan één nacht voor nodig om die Stem te leren kennen toen hij Hem eenmaal gehoord had... Dus wat is lastig in deze?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 16:26

parsifal schreef:
De bijbel is echter niet het Woord van God, zij is een collectie boeken door mensen geschreven, die het woord óver God bevatten. Als we dan ook nog eens beseffen dat mensen (ook al zet de H.Geest ze aan tot schrijven) vanuit hun eigen tijd en cultuur schrijven, en daarvandaan ook hun eigen menselijke keuzes maken over wat wel en niet te schrijven, dan halen we God niet omlaag door hem te identificeren met sommige schrijfsels.

Ik ben het met je eens dat er mensen bij het tot stand komen van de Bijbel zijn betrokken. Ook dat de inspiratie niet woordelijk is gebeurd. Aan de andere kant houd ik vast aan de betrouwbaarheid van de gehele Bijbel. De Heilige Geest zette de mensen aan het schrijven en Hij zorgde er ook voor dat het juiste op papier kwam te staan. De interpretatie van teksten is inderdaad niet goed als de tijd en cultuur van de schrijvers en ontvangers niet in ogenschouw wordt genomen, maar dit degradeert geen enkel schriftwoord. Niet alles moet letterlijk genomen worden, niet alles is direct toepasbaar op ons, maar het blijft Gods Woord.

Dit noemen ze nu: op 2 gedachten hinken.
:)

Hier begrijp ik je niet. Gaat dit over de schrijvers van de Bijbel? Over onze interpretaties? En waarom kun je de Bijbels interpretaties wegstrepen. Dat er een vertaalslag zit van de inspiratie naar de woorden in de Bijbel geloof ik ook, ik geloof niet dat in deze vertaalslag fouten zijn gemaakt.[/quote]
Waarom is dat zo moeilijk te geloven?

Een o zo lastig proces.

Zie je .... dat is nog maar het eerste probleem.
Samuel wist ook niet wat dat was. Hij dacht Eli te horen.

je broer
Carl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 16:42

Dag Raptor
jij schreef o.a.:

Grappig om te zien dat we hierover precies hetzelfde denken, maar dat er vanuit wordt gegaan dat de ander dat niet doet! Hoezo vooroordelen...

Ik:
Als dat zo is dan mijn welgemeende excuses! :)
.......................

Ik:

Jij:
Interessant, ik zal hier zeker over na gaan denken en het onderzoeken! Maar hoe denk jij dan over satan (mede ook gezien in dit licht)?

ik:
Objektief gesproken: ik weet het niet.
Mijn vermoeden hierover is als volgt: ook bijbelschrijvers slaan aan vaak het interpreteren.
Laten we ons eens voorstellen dat er een individu buiten ons bestaat dat de personificatie is van het kwaad. Stel nu echter dat er niemand is die het kwaad zou doen. Wat denk je....zou dit wezen dan een lang leven hebben? Volgens mij zou hij zelfs niet eens kunnen bestaan.
En omdat hij niet zou kunnen bestaan, zou niemand dus ooit kwaad kunnen doen. Conclusie: het kwaad als persoon bestaat niet.
Toch wordt er in de bijbel gesproken over satan als een persoon. Soms worden God en satan zelfs met elkaar verwisseld; let eens op de figuur die koning David (meen ik) aanzet om het volk Israel te tellen. In het ene boek is dit God, in het andere de satan. Ook daarin is de bijbel dus niet duidelijk.
M.i. is er een psychologisch proces aan de hand.
Niemand wil graag kwaad doen; het ligt niet in onze natuur. Allemaal willen we 'braaf' zijn. Daarom projecteren we onze duistere kant (die gevaarlijk is en niet altijd bedwoingen kan worden) het liefste buiten onszelf. Dan is het nl. een ander, en scheelt dat een wereld aan verantwoordelijkheid. En dat naar buiten geprojecteerde noemen we dan 'satan'.
Ik meen in Spreuken staat dat iemand die zichzelf overwint, sterker is dan die een stad inneemt.
........................

ik

jij
In mijn nieuwe bijbel staat het volgende:
in·ter·pre·te·ren (ov.ww.)
1 uitleggen, verklaren naar de innerlijke bedoeling
2 vertolken

Mensen interpreteren de bijbel vaak op hun manier, ja... Maar zegt dat wat van de mensen of van Gods woord?

ik
Voorzover bijbelschrijvers dat zelf doen, zegt dat wat van bijbelschrijvers.

je broer
Carl

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jan 2005 17:10

Carl schreef:

Dit noemen ze nu: op 2 gedachten hinken.
:)

Of toegeven dat de werkelijkheid soms niet vraagt om de oplossing waarmee het eenvoudigst te werken valt.

Hier begrijp ik je niet. Gaat dit over de schrijvers van de Bijbel? Over onze interpretaties? En waarom kun je de Bijbels interpretaties wegstrepen. Dat er een vertaalslag zit van de inspiratie naar de woorden in de Bijbel geloof ik ook, ik geloof niet dat in deze vertaalslag fouten zijn gemaakt.

Waarom is dat zo moeilijk te geloven?
Sowieso begreep ik je voorgaande zinnen dus niet helemaal. Maar om op je nieuwe vraag in te gaan, ik zie nog geen reden om het te geloven. Ik geloof nog steeds dat de Bijbel een vrij directe bron is waardoor God tot ons spreekt. Het is spreken van boven, via beneden over boven en beneden. Zou God het spreken over Hem echt niet in rechte banen leiden? Zou Hij geen richtsnoer geven?

Een o zo lastig proces.

Zie je .... dat is nog maar het eerste probleem.
Samuel wist ook niet wat dat was. Hij dacht Eli te horen.

Ik wilde met mijn vraag de nadruk leggen op innerlijk? Het is misschien muggenzifterij, maar ik wil weten waarom je het woord innerlijk gebruikte?

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 17:53

jij schreef o.a.:
Ik geloof nog steeds dat de Bijbel een vrij directe bron is waardoor God tot ons spreekt. Het is spreken van boven, via beneden over boven en beneden. Zou God het spreken over Hem echt niet in rechte banen leiden? Zou Hij geen richtsnoer geven?

ik:
Geloven in de bijbel als een directe bron waardoor God spreekt is het accepteren van de opdracht tot volkerenmoord als een opdracht van God;
het slann van kinderhoofdjes als een goddelijk verlangen, etc. etc.

jij:
(Mbt de stem van God bij de jonge Samuel):
Ik wilde met mijn vraag de nadruk leggen op innerlijk? Het is misschien muggenzifterij, maar ik wil weten waarom je het woord innerlijk gebruikte?

ik:
Omdat dat de plaats is waar God spreekt.

je broer
Carl

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jan 2005 18:14

Carl schreef:jij schreef o.a.:
Ik geloof nog steeds dat de Bijbel een vrij directe bron is waardoor God tot ons spreekt. Het is spreken van boven, via beneden over boven en beneden. Zou God het spreken over Hem echt niet in rechte banen leiden? Zou Hij geen richtsnoer geven?

ik:
Geloven in de bijbel als een directe bron waardoor God spreekt is het accepteren van de opdracht tot volkerenmoord als een opdracht van God;

jij:

ik:

je broer
Carl

Je eerste opmerking: ja die consequenties moet ik dragen ja. Hoewel er hier meer over te zeggen is. Geloof ik ook dat God in Zijn plan met Zijn volk de genade niet voorop stelde voor de omliggende volkeren. Verder is Psalm 137 keihard. Het is het verlangen naar het oordeel van God (Jesaja 13:16), niet zozeer de persoonlijke haat die hier een rol speelt. Ook dit verlangen naar Gods oordeel is hard, en moeilijk te begrijpen, wat dat betreft heb ik ook nog veel te leren.

Je tweede punt ben ik niet direct van overtuigd. Kun je iets meer hierover zeggen?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 18:36

parsifal schreef:

ik:

jij:

ik:

je broer
Carl

Je eerste opmerking: ja die consequenties moet ik dragen ja. Hoewel er hier meer over te zeggen is. Geloof ik ook dat God in Zijn plan met Zijn volk de genade niet voorop stelde voor de omliggende volkeren.

Die keus vloeit uitsluitend voort uit het gevoel dat God van jou vraagt om de collectiebijbelboeken te aanvaarden als Zijn Mening.
Toch is nu juist dat niet wat God zegt, maar wat je geleerd hebt.
Verder is Psalm 137 keihard. Het is het verlangen naar het oordeel van God (Jesaja 13:16), niet zozeer de persoonlijke haat die hier een rol speelt. Ook dit verlangen naar Gods oordeel is hard, en moeilijk te begrijpen, wat dat betreft heb ik ook nog veel te leren.
Toen iemand mij vertelde dat je niet verplicht bent om dergelijke uitspraken (Psalm 137) als Gods onfeilbaar Woord te zien, ervoer ik dat als een bevrijding.

Je tweede punt ben ik niet direct van overtuigd. Kun je iets meer hierover zeggen?

Gods is Geest, en communiceert van geest tot geest. Dat kan dus alleen via het innerlijk gebeuren. Vervolgens kunnen wij Go'ds woord 'vlees' laten worden, door het gestalte te geven buiten ons.
Johannes en Jacobus leggen hier sterk de nadruk op. Doen we dat niet dan is wat we ook geloven, dood geloof, en dient nergens toe.

je broer
Carl

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 03 jan 2005 18:45

ik:

jij:

ik:

je broer
Carl

Carl,

wat jij zegt is behoorlijk ongenuanceerd en het lijkt erop dat je niet goed thuis bent in de gereformeerde leer danwel traditie? Was je dat wèl, dan kon je weten dat het nieuwe testament een nieuwe bedeling heeft ingeluid, met de komst van Christus, en bij Pinksteren, van de Heilige Geest, is de genade ten volle uitgestort. Voor jood en heiden beide! Er zijn dan ook oudtestamentische wetten en regels die in het Nieuwe Testament niet zó opgaan! Bijv. het stenigen van een hardleerse zoon die willens en wetens zijn ouders op wezenlijke punten ongehoorzaam is en blijft en respectloos behandelt. In het nieuwe testament lezen we wat Jezus zegt als men een overspelige vrouw wil stenigen: wie zonder zonde is werpe de eerste steen!

Als we in de oudtestamentische passages lezen over Gods oordeel en het verlangen ernaar, is dat in de context van die cultuur (als je andere geschriften van die tijd leest zijn die nog wel een graadje afschuwelijker hoor) en van de daadwerkelijke theocratie. Bedenk ook, dat we het oordeel, en dus ook de dood, verdiend hebben, en van nature onder de vloek liggen. Ja, dat zal wel niet aangenaam in de oren klinken, maar dat is de Bijbelse werkelijkheid. En inderdaad, is dat de jood (in onze tijd: de godsdienst) een ergernis en de Griek (in onze tijd: de atheistische of agnostische moderne mens) een dwaasheid.
Maar door de dwaasheid van de prediking kunnen zondaren nog tot de kennis van Jezus komen, in wie tenvolle de genade, barmhartigheid en liefde van God geopenbaard is!

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 19:44

Carl schreef:
caprice schreef:
Carl schreef:Dag Caprice,

hout en steen????
Heb je je wel eens verdiept in een andere godsdienst?

je broer
Carl

Jawel, maar ik moet meer denken aan wat ik in Gods Woord vindt:

Jesaja 41 vers 29:
Ziet, zij zijn altemaal ijdelheid, hun werken zijn een nietig ding, hun gegoten beelden zijn wind, en een ijdel ding
.......

Gods Woord, zoals jij de citaten geeft zijn van toepassing op allerlei reeds lang uitgestorven religies. Door die te noemen als exclusieve bedoeling maak je het Woord van God krachteloos voor deze tijd.
Ik kijk bij het overdenken van het 2e Woord niet alleen naar godsdiensten die nu nog bestaan, maar vooral opok hoe wijzelf maar al te graag ons eigen beeld van God snijden.

je broer
Carl

Gods Woord is een eeuwigblijvend getuigenis, en wordt nooit krachteloos!
Bovendien komen de afgoden van hout en steen steeds weer terug, zij het in elke tijd weer in een andere vorm.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 21:44

Dag Solus,

bedankt voor je inleiding in de gereformeerde dogmatiek.
Nu het volle leven. Het is me nu helemaal duidelijk. :)

je broer
Carl

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 jan 2005 21:45

Dag Caprice,

ze komen inderdaad terug, al die beelden die geen hout snijden. Bijvoorbeeld het beeld van God, die zijn schepsels desnoods verdoemt, als ze niet doen wat Hij zegt; vrije wil of niet.

je broer
Carl

Terug naar “Archief”