Dag Raptor
jij schreef o.a.:
Grappig om te zien dat we hierover precies hetzelfde denken, maar dat er vanuit wordt gegaan dat de ander dat niet doet! Hoezo vooroordelen...
Ik:
Als dat zo is dan mijn welgemeende excuses!
.......................
Ik:
Nu je het zo stelt: in het hebreeuws is er een interessante verwantschap tussen het kwaad en je naaste.
Het kwade, 'Ra', wordt -volgens Jesaja 45:7- ook door God geschapen. Iedere naaste, 'Rea' is iemand die in potentie jouw concurrent is op deze aarde. en dát is ook de reden waarom Jesus ons de opdracht geeft om onze naaste lief te hebben en onze vijand te zegenen. Misschien dat het nu weten van de achtergrond van het begrip 'kwaad' je aanleiding geeft om er eens over na te denken?
Jij:
Interessant, ik zal hier zeker over na gaan denken en het onderzoeken! Maar hoe denk jij dan over satan (mede ook gezien in dit licht)?
ik:
Objektief gesproken: ik weet het niet.
Mijn vermoeden hierover is als volgt: ook bijbelschrijvers slaan aan vaak het interpreteren.
Laten we ons eens voorstellen dat er een individu buiten ons bestaat dat de personificatie is van het kwaad. Stel nu echter dat er niemand is die het kwaad zou doen. Wat denk je....zou dit wezen dan een lang leven hebben? Volgens mij zou hij zelfs niet eens
kunnen bestaan.
En omdat hij niet zou
kunnen bestaan, zou niemand dus ooit kwaad
kunnen doen. Conclusie: het kwaad als persoon bestaat niet.
Toch wordt er in de bijbel gesproken over satan als een persoon. Soms worden God en satan zelfs met elkaar verwisseld; let eens op de figuur die koning David (meen ik) aanzet om het volk Israel te tellen. In het ene boek is dit God, in het andere de satan. Ook daarin is de bijbel dus niet duidelijk.
M.i. is er een psychologisch proces aan de hand.
Niemand wil graag kwaad doen; het ligt niet in onze natuur. Allemaal willen we 'braaf' zijn. Daarom projecteren we onze duistere kant (die gevaarlijk is en niet altijd bedwoingen kan worden) het liefste buiten onszelf. Dan is het nl. een ander, en scheelt dat een wereld aan verantwoordelijkheid. En dat naar buiten geprojecteerde noemen we dan 'satan'.
Ik meen in Spreuken staat dat iemand die zichzelf overwint, sterker is dan die een stad inneemt.
........................
ik
Het feit dat mensen wel degelijk interpreteren, geeft aan dat dit helaas wel mogelijk is.
Zelfs in de bijbel zelf gebeurt dat. Jesus doet niet anders dan interpreteren. Uiteindelijk hou je dan de 5 boeken van Moses over waarmee het allemaal begonnen is, en zelfs dan kun je nog een hoop aan interpretatie wegstrepen.
jij
In mijn nieuwe bijbel staat het volgende:
in·ter·pre·te·ren (ov.ww.)
1 uitleggen, verklaren naar de innerlijke bedoeling
2 vertolken
Mensen interpreteren de bijbel vaak op hun manier, ja... Maar zegt dat wat van de mensen of van Gods woord?
ik
Voorzover bijbelschrijvers dat zelf doen, zegt dat wat van bijbelschrijvers.
je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.