Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 dec 2004 01:11

Toriso schreef:Crematie is gewoon een duur woord voor lijkverbranding. Waarom geen lijkverbranderij bijwonen? Omdat de Heilige Schrift gebiedt de dode lichamen van mensen met respect te behandelen.

Dit is een waardeoordeel uitspreken over mensen die voor cremeren kiezen, wat je niet past. Je weet niet waarom mensen voor cremeren kiezen, dat is 1. Ten 2e, blijkt uit je reactie dat je niet weet wat een crematie is. Denk je soms dat het een soort kerstboomverbranding is waar ze dode mensen bij gooien als een soort brandstapel? Respect met het lichaam heeft er niets mee te maken. Elke overledene wordt netjes verzorgd en in een kist gelegd, ook bij een crematie.
Ik denk dat je mensen behoorlijk kwetst als je ze verwijt dat ze geen respect hebben voor hun overledenen als ze ze laten cremeren. Dat argument van je snijdt geen hout. Is mensen in een kist stoppen en laten verrotten wel respectvol dan? Mijn vrouw heeft een zekere mate van claustrofobie. Hoewel ze zich wel laat begraven is ze toch bang als ze zich de engte van een kist voorstelt. Ja, ik weet ook wel dat een mens dood is als hij die kist in gaat, maar het zal je toch maar gebeuren dat je schijndood was en in die dichte kist weer bijkomt.
Toriso schreef:Hangend aan een hout is het ergste, evenals dood op de grond laten liggen "(als mest op den aardbodem" - met kans op vreterij door wilde honden-). Even een toepasselijk stukje: Nadat de Saul en zijn zonen ten spot gehangen waren.. etc.. Ik citeer:

1 Samuel, hoofdstuk: 31

Het geschiedde nu des anderen daags, als de Filistijnen kwamen, om de verslagenen te plunderen, zo vonden zij Saul en zijn drie zonen, liggende op het gebergte Gilboa.
9 En zij hieuwen zijn hoofd af, en zij togen zijn wapenen uit, en zij zonden ze in der Filistijnen land rondom, om te boodschappen in het huis hunner afgoden, en onder het volk.
10 En zij legden zijn wapenen in het huis van Astharoth; en zijn lichaam hechtten zij aan den muur te Beth-San.
11 Als de inwoners van Jabes in Gilead daarvan hoorden, wat de Filistijnen Saul gedaan hadden;
12 Zo maakten zich op alle strijdbare mannen, en gingen den gehelen nacht, en zij namen het lichaam van Saul, en de lichamen zijner zonen, van den muur te Beth-San; en zij kwamen te Jabes, en brandden ze aldaar.
13 En zij namen hun beenderen, en begroeven ze onder het geboomte te Jabes; en zij vastten zeven dagen.

brandden ze aldaar.
Alzo deze lichamen enige dagen waren onbegraven geweest en in de zon gehangen hadden, zo waren zij buiten alle twijfel verdorven en stinkende geworden, alzo dat men ze met balsemen niet zou hebben kunnen bewaren. Daarom hebben zij het vlees verbrand en de beenderen begraven, verhoedende alzo dat die dode lichamen meer gehoond en beschimpt, en ook weder opgegraven konden worden. Vergelijk Amos 6:10, met de aantekeningen. Anders, zij brandden bij, of over hen; te weten, enige specerijen, hetwelk ziet op de manier eertijds gebruikt aan der koningen lichamen. Zie 2 Kron. 16:14; Jer. 34:5.

In bovenstaand geval zeker geen vernietiging van de lichamen door vuur.

Verder is het geen eer dat mensenbeenderen verbrand worden. Nog een citaat:

1 Koningen, hoofdstuk: 13

1 En ziet, een man Gods kwam uit Juda, door het woord des HEEREN tot Beth-El; en Jerobeam stond bij het altaar, om te roken.
2 En hij riep tegen het altaar, door het woord des HEEREN, en zeide: Altaar, altaar, zo zegt de HEERE: Zie, een zoon zal aan het huis Davids geboren worden, wiens naam zal zijn Josia; die zal op u offeren de priesters der hoogten, die op u roken, en men zal mensenbeenderen op u verbranden.

In het 1e voorbeeld gaat het niet om de (on)waardigheid van het verbranden maar om wat er daarvoor met de lichamen gebeurd was. Het 2e voorbeeld wordt Jerobeam de straf aangezegd voor zijn afgodendienst.
Toriso schreef:Men kan geen Schriftplaatsen vinden waarin lijkverbranding waardig is. Het is een beetje dezelfde discussie als 'samenwonen'. De hele Bijbel is 'doordrenkt' van de heiligheid van het huwelijk, en men wil het niet zien. De hele Bijbel is 'doordrenkt' van de gepastheid van begraven. Dat men de Bijbel wegrespecteerd als 'bewijsmateriaal' is natuurlijk dwaasheid.

Je argumentatie klopt voor geen meter. Je stelt eigenlijk dat de mensen die op Bijbelse gronden crematie niet afwijzen, geen respect hebben voor de Bijbel. Jij hebt geen respect voor de Bijbel, omdat je de Bijbel iets wil laten zeggen wat hij niet zegt. Hem iets wil laten bewijzen wat hij niet bewijst. Je wilt de Bijbelse inhoud schoeien op jouw kromme leest van eigengemaakte godsdienst en regeltjes en wetjes. Wel, ik kan je verzekeren dat de Bijbel me zeer lief is en dat ik juist daarom niet wil volhouden dat bewijs tegen crematie in de Bijbel te vinden is. Hoewel ik wel tegen crematie ben, (lees mijn vorige postings) moet ik (helaas) toegeven dat het bewijs in de Bijbel niet te vinden is.
En wat de heiligheid van het huwelijk betreft; ik heb begrepen dat bijna de hele reformatorische gezindt één grote masturberende meute is, (zie mijn topic daarover). Ik heb de zonde daarvan willen aantonen en dat is niet gelukt, hoewel daarvoor meer bewijs in de Bijbel is te vinden dan dat er bewijs tegen crematie te vinden is.

Toriso schreef:P.S. Overigens pleiten sommigen er ook voor om versleten Bijbels niet te 'recyclen' maar te begraven. Uit eerbied. (dat dorre papier vormde immers wel het 'lichaam' waarin het Levende eeuwigblijvende Woord tot ons sprak).

Ja, en dat is dus gewoon afgodendienst. Want het woord is pas levendmakend als de Heilige Geest het verder brengt dan je oren.
Zonder dat is de Bijbel een dood boek met dode letters als alle andere boeken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

nicx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nicx » 31 dec 2004 13:21

laat de doden de doden begraven..

MEN wat een discussie over een crematie.. alsof God je niet meer kan wekken nadat je verbrand bent..
abraham moest van God zijn zoon op een altaar verbranden. (uiteindelijk niet, maar dat was echt niet omdat mensen verbranden verboden was)
wat hebben wij te oordelen over mensen die zich graag willen laten cremeren.
ik wil zelf graag begraven worden, als symbool van een zaadje dat in de akker des doods ligt te wachten op het ontkiemen van nieuw leven. ik vind het cremeren van iemand ook een eng idee. maar om dan maar te zeggen dat je er vanwege principes niet heen kunt omdat je christen bent?
lekkere christen ben je als de nabestaanden een schouder nodig hebben, en jij komt niet omdat je principieel tegen cremeren bent.
hey you! need an asperine?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 dec 2004 13:54

nicx schreef:laat de doden de doden begraven..

MEN wat een discussie over een crematie.. alsof God je niet meer kan wekken nadat je verbrand bent..
abraham moest van God zijn zoon op een altaar verbranden. (uiteindelijk niet, maar dat was echt niet omdat mensen verbranden verboden was)
ik wil zelf graag begraven worden, als symbool van een zaadje dat in de akker des doods ligt te wachten op het ontkiemen van nieuw leven. ik vind het cremeren van iemand ook een eng idee. maar om dan maar te zeggen dat je er vanwege principes niet heen kunt omdat je christen bent?
lekkere christen ben je als de nabestaanden een schouder nodig hebben, en jij komt niet omdat je principieel tegen cremeren bent.

Ja dat probeer ik ook al enkele pagina's aan sommigen uit te leggen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2004 14:18

jas schreef:Nee, ik ben niet Bookman. Maar ik ben het over de geloofsleer wel bijna altijd met hem eens. Blijkbaar denk ik over cremeren dan iets anders. Overigens ben ik wel tegen, maar niet op Bijbelse gronden.

Ja, het was ook niet alleen op grond van je mening maar ook een beetje de manier van reageren, karakter enzo. :)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 31 dec 2004 17:17

nicx schreef:laat de doden de doden begraven..

Ik denk dat dat inderdaad de kern van de zaak is. De Bijbel wijst het verbranden van doden niet principieel af (denk aan de vele brandoffers). De Bijbel zegt wel dat een Christen principieel uit naastenliefde troost moet bieden.

De laatste crematie waar ik geweest ben was die van mijn beste vriend. Het nadeel van een crematie is dat er in het algemeen geen Christelijke toespraken zijn. Z'n moeder en z'n zussen hadden me gevraagd wat te spreken. Ik vroeg hem waar hij de laaste dagen van zijn leven mee bezig was. Het lied "we fall down" van Bob Carlisle had hij veel en intens gezongen. Dus toen heb ik iets mogen vertellen over onze genadevolle Vader in de hemel die ons omhoog tilt, telkens als wij vallen. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik gegaan ben uit liefde voor mijn beste vriend, en gesproken heb met liefde voor mijn beste vriend en onze God en wat heb kunnen zeggen over de genadevolle liefde van God.

Waarschijnlijk blijven de meeste vragen onbeantwoord, maar voor mij was er geen moment twijfel dat ik daar moest zijn en ik was blij dat ik daar mocht dienen, door iets te zeggen, maar vooral door te luisteren.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 21:25

Misschien is het wat off-topic maar zou het niet veel hygie*dinges* zijn om lijken te verbranden, kijk maar naar Azië nu, binnen no-time breekt er de klere en weet ik wat voor buiklopen ne ziektes op door de rottende lijken, als ze ze verbranden is dat probleem al veel minder erg...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 08:52

Dat is dan ook een noodoplossing. Daar kan het nu niet anders.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 09:59

Ze doen het altijd zo ;-)

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 10:41

Raido schreef:Ze doen het altijd zo ;-)

Volgens mij niet iedereen daar. Er worden ook mensen gewoon begraven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jan 2005 11:24

Ik bedoel eigenlijk de boedhisten, maar maakt verder eigenlijk ook niet uit.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 jan 2005 11:26

Raido schreef:Ik bedoel eigenlijk de boedhisten, maar maakt verder eigenlijk ook niet uit.

En waarom doen die het? Dat heeft een bepaalde reden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jan 2005 17:27

joepie schreef:
Raido schreef:Ik bedoel eigenlijk de boedhisten, maar maakt verder eigenlijk ook niet uit.

En waarom doen die het? Dat heeft een bepaalde reden.

Gek eigenlijk dat veel christenen tegen cremeren zijn. Vaak zien ze in roken geen kwaad. Ze zijn dus al wat aan het voorwerken zal ik maar zeggen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 03 jan 2005 17:27

jas schreef:
Memmem schreef:
jas schreef:Door alles maar te willen bewijzen uit de Bijbel doe je de Bijbel eerder kwaad dan goed. Je komt daardoor ongeloofwaardig over.

Jas, jas, wat is dit nu? Iets niet op grond van de Bijbel willen bewijzen? Dat kan niet!

Ow, dus alles is uit de Bijbel te bewijzen? Erg kortzichtig hoor. Kun jij uit de Bijbel bewijzen dat ijs smelt boven 0 graden celcius? Kun je uit de Bijbel dat eieren na 6 min. koken hard worden? Kun je uit de Bijbel bewijzen op welke dag Jezus geboren is?

Er staat zoveel niet letterlijk in de bijbel. Maar sommige dingen kun je er wel uit aflezen.
Memmem schreef:
Jas schreef:In de eerste plaats is het bij mij vooral het gevoel dat zegt dat begraven beter is. Begraven geeft me als christen een beter gevoel dan cremeren. Vervolgens krijg ik het bewijs uit de Bijbel niet rond. Dan moet ik de Bijbel ook niet op mijn leest willen schoeien want daar zal ik niemand mee kunnen overtuigen. Ik moet dus een andere grond vinden om te overtuigen dan de Bijbel.
Op je gevoel afgaan? Op grond van de Bijbel kan wel gezegd worden dat begraven bijbels is.

Het is nu denk ik al wel 10x gezegd, maar voor de 11e x. Dat kun je niet.
En voor de 12 keer zeg ik van wel, als je maar wilt lezen.
Memmem schreef:Er staat niet letterlijk begraven is goed/cremeren slecht. Maar de Joden werden begraven, altijd. Jezus sprak ook in zijn gelijkenis van de rijke man en Lazarus over begraven.
Ja, dat klopt. De rijke man werd eerst begraven, en daarna gecremeerd.
Gecremeerd? Dat lees ik niet in de bijbel hoor? Er staat niet dat hij werd begraven en weer omgegraven en daarna verbrand.
Memmem schreef:Verder werden de heidenen verbrand en ook sommige Joden als straf.

Je zegt de heidenen werden verbrand maar dat moet zijn sommige heidenen werden verbrand. De meesten zelfs niet. En ook dat is geen Bijbels bewijs.
ALLEEN heidenen verbranden hun doden, de Joden niet. Tenzij als straf
groenrondballetje schreef:Ik denk dat dat inderdaad de kern van de zaak is. De Bijbel wijst het verbranden van doden niet principieel af (denk aan de vele brandoffers). De Bijbel zegt wel dat een Christen principieel uit naastenliefde troost moet bieden.

Het argument van brandoffers in de bijbel is echt geen bewijs, de Heere wenste geen mensenoffers. Dieren moesten er voor in de plaats komen.
Laatst gewijzigd door Memmem op 03 jan 2005 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jan 2005 17:43

Memmem schreef:
Memmem schreef:
jas schreef:Door alles maar te willen bewijzen uit de Bijbel doe je de Bijbel eerder kwaad dan goed. Je komt daardoor ongeloofwaardig over.

Jas, jas, wat is dit nu? Iets niet op grond van de Bijbel willen bewijzen? Dat kan niet!

Ow, dus alles is uit de Bijbel te bewijzen? Erg kortzichtig hoor. Kun jij uit de Bijbel bewijzen dat ijs smelt boven 0 graden celcius? Kun je uit de Bijbel dat eieren na 6 min. koken hard worden? Kun je uit de Bijbel bewijzen op welke dag Jezus geboren is?

Er staat zoveel niet letterlijk in de bijbel. Maar sommige dingen kun je er wel uit aflezen.
Memmem schreef:
Jas schreef:In de eerste plaats is het bij mij vooral het gevoel dat zegt dat begraven beter is. Begraven geeft me als christen een beter gevoel dan cremeren. Vervolgens krijg ik het bewijs uit de Bijbel niet rond. Dan moet ik de Bijbel ook niet op mijn leest willen schoeien want daar zal ik niemand mee kunnen overtuigen. Ik moet dus een andere grond vinden om te overtuigen dan de Bijbel.
Op je gevoel afgaan? Op grond van de Bijbel kan wel gezegd worden dat begraven bijbels is.

Het is nu denk ik al wel 10x gezegd, maar voor de 11e x. Dat kun je niet.[/quote]En voor de 12 keer zeg ik van wel, als je maar wilt lezen.
Memmem schreef:Er staat niet letterlijk begraven is goed/cremeren slecht. Maar de Joden werden begraven, altijd. Jezus sprak ook in zijn gelijkenis van de rijke man en Lazarus over begraven.
Ja, dat klopt. De rijke man werd eerst begraven, en daarna gecremeerd.[/quote]Gecremeerd? Dat lees ik niet in de bijbel hoor? Er staat niet dat hij werd begraven en weer omgegraven en daarna verbrand.
Memmem schreef:Verder werden de heidenen verbrand en ook sommige Joden als straf.

Je zegt de heidenen werden verbrand maar dat moet zijn sommige heidenen werden verbrand. De meesten zelfs niet. En ook dat is geen Bijbels bewijs.[/quote]ALLEEN heidenen verbranden hun doden, de Joden niet. Tenzij als straf
groenrondballetje schreef:Ik denk dat dat inderdaad de kern van de zaak is. De Bijbel wijst het verbranden van doden niet principieel af (denk aan de vele brandoffers). De Bijbel zegt wel dat een Christen principieel uit naastenliefde troost moet bieden.

Het argument van brandoffers in de bijbel is echt geen bewijs, de Heere wenste geen mensenoffers. Dieren moesten er voor in de plaats komen.[/quote]

Memmem, je maakt een zooitje van je quotes. Weet je nou zelf nog wie wat gezegd heeft?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 03 jan 2005 19:48

Tja, even snel een reactie tikken. Maar het is gewijzigd. en ik wist nog wel van wie de reacties waren hoor.

Terug naar “Archief”