Toriso schreef:Crematie is gewoon een duur woord voor lijkverbranding. Waarom geen lijkverbranderij bijwonen? Omdat de Heilige Schrift gebiedt de dode lichamen van mensen met respect te behandelen.
Dit is een waardeoordeel uitspreken over mensen die voor cremeren kiezen, wat je niet past. Je weet niet waarom mensen voor cremeren kiezen, dat is 1. Ten 2e, blijkt uit je reactie dat je niet weet wat een crematie is. Denk je soms dat het een soort kerstboomverbranding is waar ze dode mensen bij gooien als een soort brandstapel? Respect met het lichaam heeft er niets mee te maken. Elke overledene wordt netjes verzorgd en in een kist gelegd, ook bij een crematie.
Ik denk dat je mensen behoorlijk kwetst als je ze verwijt dat ze geen respect hebben voor hun overledenen als ze ze laten cremeren. Dat argument van je snijdt geen hout. Is mensen in een kist stoppen en laten verrotten wel respectvol dan? Mijn vrouw heeft een zekere mate van claustrofobie. Hoewel ze zich wel laat begraven is ze toch bang als ze zich de engte van een kist voorstelt. Ja, ik weet ook wel dat een mens dood is als hij die kist in gaat, maar het zal je toch maar gebeuren dat je schijndood was en in die dichte kist weer bijkomt.
Toriso schreef:Hangend aan een hout is het ergste, evenals dood op de grond laten liggen "(als mest op den aardbodem" - met kans op vreterij door wilde honden-). Even een toepasselijk stukje: Nadat de Saul en zijn zonen ten spot gehangen waren.. etc.. Ik citeer:
1 Samuel, hoofdstuk: 31
Het geschiedde nu des anderen daags, als de Filistijnen kwamen, om de verslagenen te plunderen, zo vonden zij Saul en zijn drie zonen, liggende op het gebergte Gilboa.
9 En zij hieuwen zijn hoofd af, en zij togen zijn wapenen uit, en zij zonden ze in der Filistijnen land rondom, om te boodschappen in het huis hunner afgoden, en onder het volk.
10 En zij legden zijn wapenen in het huis van Astharoth; en zijn lichaam hechtten zij aan den muur te Beth-San.
11 Als de inwoners van Jabes in Gilead daarvan hoorden, wat de Filistijnen Saul gedaan hadden;
12 Zo maakten zich op alle strijdbare mannen, en gingen den gehelen nacht, en zij namen het lichaam van Saul, en de lichamen zijner zonen, van den muur te Beth-San; en zij kwamen te Jabes, en brandden ze aldaar.
13 En zij namen hun beenderen, en begroeven ze onder het geboomte te Jabes; en zij vastten zeven dagen.
brandden ze aldaar.
Alzo deze lichamen enige dagen waren onbegraven geweest en in de zon gehangen hadden, zo waren zij buiten alle twijfel verdorven en stinkende geworden, alzo dat men ze met balsemen niet zou hebben kunnen bewaren. Daarom hebben zij het vlees verbrand en de beenderen begraven, verhoedende alzo dat die dode lichamen meer gehoond en beschimpt, en ook weder opgegraven konden worden. Vergelijk Amos 6:10, met de aantekeningen. Anders, zij brandden bij, of over hen; te weten, enige specerijen, hetwelk ziet op de manier eertijds gebruikt aan der koningen lichamen. Zie 2 Kron. 16:14; Jer. 34:5.
In bovenstaand geval zeker geen vernietiging van de lichamen door vuur.
Verder is het geen eer dat mensenbeenderen verbrand worden. Nog een citaat:
1 Koningen, hoofdstuk: 13
1 En ziet, een man Gods kwam uit Juda, door het woord des HEEREN tot Beth-El; en Jerobeam stond bij het altaar, om te roken.
2 En hij riep tegen het altaar, door het woord des HEEREN, en zeide: Altaar, altaar, zo zegt de HEERE: Zie, een zoon zal aan het huis Davids geboren worden, wiens naam zal zijn Josia; die zal op u offeren de priesters der hoogten, die op u roken, en men zal mensenbeenderen op u verbranden.
In het 1e voorbeeld gaat het niet om de (on)waardigheid van het verbranden maar om wat er daarvoor met de lichamen gebeurd was. Het 2e voorbeeld wordt Jerobeam de straf aangezegd voor zijn afgodendienst.
Toriso schreef:Men kan geen Schriftplaatsen vinden waarin lijkverbranding waardig is. Het is een beetje dezelfde discussie als 'samenwonen'. De hele Bijbel is 'doordrenkt' van de heiligheid van het huwelijk, en men wil het niet zien. De hele Bijbel is 'doordrenkt' van de gepastheid van begraven. Dat men de Bijbel wegrespecteerd als 'bewijsmateriaal' is natuurlijk dwaasheid.
Je argumentatie klopt voor geen meter. Je stelt eigenlijk dat de mensen die op Bijbelse gronden crematie niet afwijzen, geen respect hebben voor de Bijbel. Jij hebt geen respect voor de Bijbel, omdat je de Bijbel iets wil laten zeggen wat hij niet zegt. Hem iets wil laten bewijzen wat hij niet bewijst. Je wilt de Bijbelse inhoud schoeien op jouw kromme leest van eigengemaakte godsdienst en regeltjes en wetjes. Wel, ik kan je verzekeren dat de Bijbel me zeer lief is en dat ik juist daarom niet wil volhouden dat bewijs tegen crematie in de Bijbel te vinden is. Hoewel ik wel tegen crematie ben, (lees mijn vorige postings) moet ik (helaas) toegeven dat het bewijs in de Bijbel niet te vinden is.
En wat de heiligheid van het huwelijk betreft; ik heb begrepen dat bijna de hele reformatorische gezindt één grote masturberende meute is, (zie mijn topic daarover). Ik heb de zonde daarvan willen aantonen en dat is niet gelukt, hoewel daarvoor meer bewijs in de Bijbel is te vinden dan dat er bewijs tegen crematie te vinden is.
Toriso schreef:P.S. Overigens pleiten sommigen er ook voor om versleten Bijbels niet te 'recyclen' maar te begraven. Uit eerbied. (dat dorre papier vormde immers wel het 'lichaam' waarin het Levende eeuwigblijvende Woord tot ons sprak).
Ja, en dat is dus gewoon afgodendienst. Want het woord is pas levendmakend als de Heilige Geest het verder brengt dan je oren.
Zonder dat is de Bijbel een dood boek met dode letters als alle andere boeken.