Drie-eenheid, waarheid of fictie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jan 2005 08:07

[Goedemorgen! En een gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik was om 7:00 alweer wakker. Meestal heb ik vrij veel slaap nodig, maar de laatste tijd gedraagt mijn slaap zich ineens wat anders, lijkt het wel. Daar zit ik dan weer, onder het genot van de muziek van Laura Pausini. :) ]

Mijn gedachten over dit onderwerp zijn iets verder gegaan. Ik moest denken aan een paar teksten. Nee, een dogmatiek heb ik er nog niet voor opengeslagen, maar zo zie je maar dat het belangrijkste toch is om je Bijbel goed te kennen. Dan kom je al een heel eind. De dogmatiek is per slot van rekening afgeleid uit de Bijbel, wat aangeeft dat die secundair voort moet komen uit de primaire bron: de Bijbel. Oude en Nieuwe Testament zijn dus de belangrijkste vakgebieden van de theologie. (Oude en Nieuwe Testament: zo mag je dat eigenlijk niet noemen van dr. H.F. Kohlbrugge, omdat het berust op een foutieve interpretatie van II Kor. 3, en er allerlei verkeerde gedachten uit voortkomen. Zie zijn Waartoe het Oude Testament daarover, op blz. 18-21.)

Maar goed, terzake: ik moest denken aan de teksten die spreken over de ruach Elohim, d.i. de Geest van God, zoals bijvoorbeeld Genesis 1:2 en 6:3. In Genesis 1:2 wordt de Geest van God genoemd die over de wateren zweefde: ...we ruach Elohim merachefet al-pene hammajim, erg letterlijk vertaald: ...en de Geest van God zwevende op het aangezicht van de wateren. En Genesis 6:3: Wajjomer JHWH lo-jadon ruchi baadam leolam..., wat je kunt vertalen in de vertaling zoals ik de woorden heb geleerd bij mijn cursus: En Jahweh zei: Mijn Geest zal niet voor eeuwig in de mens richten... (De exacte betekenis van jadon is onduidelijk volgens de Studiebijbel van CvB. Andere vertalingen hebben: blijven.)
Het lijkt mij duidelijk uit deze teksten dat de Geest onlosmakelijk verbonden is aan God. Over de eenheid van de Vader en de Zoon zoals Johannes 10:30 daarover spreekt, hebben we het al gehad. (En vergeet daarbij niet aan Deuteronomium 6:4 te denken!) Zo heb je de Heilige Drieëenheid, zoals ze dat in de oosterse kerk uitdrukken.
Die term wordt in de Bijbel inderdaad niet gebruikt. Maar dr. J. van Genderen zei dat de Bijbel toch wel zo spreekt, ook al is het dan wat minder direct. En inderdaad, dat klopt naar mijn oordeel wel.

Ik heb ooit eens een prikkelende stelling bedacht, n.a.v. Openbaring 3:1, waar gesproken wordt over de 7 Geesten van God:
Moeten we niet minstens over een zeveneenheid spreken, waarschijnlijk een negeneenheid als je daar de Vader en de Zoon bij optelt?
Daar teken ik overigens wel bij aan dat getallen in de Bijbel nogal eens metaforisch bedoeld zijn, en dus lang niet altijd letterlijk opgevat moeten worden. Zo staat het getal 7 voor volheid in het Hebreeuwse denken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 10:20

Beste boekenlezer,

Studie en onderzoek is een goed iets. Maar het probleem is vaak, zoals je zelf aangeeft, dat er zoveel geschreven is dat het subjectieve beeld niet meer bestaat. We hebben alleen nog de bron, en dat is Gods woord. Dat is overigens ook genoeg, maar dat terzijde. Als ik daarin lees, zie ik veel dingen die nu niet meer zo gebruikt worden en veel dingen die nu wel gebruikt worden en niet zo in de bijbel staan. Maar toch wordt er door mensen veel waarde aan gehecht. Vandaar mijn vraag. Nogmaals, ik geloof ook in (de geest en zoon van) God, maar het ging mij om de term drie-eenheid. En zoals jij al aangeeft is dat woordje drie niet bepaald een 'zekerheidje'. Bedankt voor je uiteenzetting!

elbert
Moderator

Re: Drie-eenheid, waarheid of fictie?

Berichtdoor elbert » 03 jan 2005 14:30

Raptor schreef:Misschien is dit onderwerp al eens aangehaald, maar ik kon het niet zo snel terugvinden.
Is de drie-eenheid bijbels onderbouwbaar of is het iets wat verzonnen is door de kerk?

Over de Drie-eenheid hebben we het deze zomer en herfst al uitgebreid gehad. Je kunt de discussie hier vinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raptor

Re: Drie-eenheid, waarheid of fictie?

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 15:04

elbert schreef:Over de Drie-eenheid hebben we het deze zomer en herfst al uitgebreid gehad. Je kunt de discussie hier vinden.

Zoals eerder vermeldt had ik de link ondertussen gevonden. Maar toch bedankt!

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 16 mar 2005 00:01

Alles over de drie-eenheid:

http://site_verwijderd_door_moderator

http://www.ccg.org/dutch/s/p147.html

De laatste site is interesant, maar erg uitgebreid en moet goed bestudeerd worden m.b.v. een Bijbel (- NBG vert)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 00:49

Raptor schreef:
Raido schreef:Hum, er wordt in de Bijbel duidelijk gemaakt dat er drie personen zijn.

1. Vader
2. Zoon
3. Heilige Geest

Er wordt niet echt vermeld of er drie Goden of een God en drie personen is, wel staat er ergens dat ze 'Een' zijn, maar dat kan betekenen 'Een' in persoon maar ook dat ze het eens zijn...

Maar zou het wat uitmaken?

Ik denk het niet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Het oude testament vermeldt hier volgens mij niet iets concreets over, het nieuwe testament daarentegen wel. Maar ik las ergens dat het een tegenhanger is van een heidense drie-eenheid, dus dan zou het een geforceerd 'in plaats van' zijn (zoals zoveel dingen binnen de kerkelijke liturgie)!

De Vader
Zult gij dit den HEERE vergelden, gij, dwaas en onwijs volk! Is Hij niet uw Vader, Die u verkregen, Die u gemaakt en u bevestigd heeft? (Deut. 32:6)

De Zoon:
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen. (Ps. 2:12)

De Heilige Geest:
Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij. (Ps. 51:13)

De leer der Drieëenheid is het fundament der Kerk en der zaligheid. Laat je niks wijsmaken dat dit een verzonnen verhaal is. De Schrift bewijst zichzelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 01:51

Het offer van Christus kon uitsluitend door iemand zonder zonden vervuld worden. Geen schepsel is zonder zonden. Ergo: Christus is God.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 mar 2005 09:23

Daarnaast is het heel goed vind ik Gods eenheid te benadrukken.
Als je zegt God God God = 1 is niet Bijbels in mijn ogen, wel als je zegt: Vader, Jezus (of Zoon), Heilige Geest = 1 God of deze God = 1.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 10:06

Yael schreef:Daarnaast is het heel goed vind ik Gods eenheid te benadrukken.
Als je zegt God God God = 1 is niet Bijbels in mijn ogen, wel als je zegt: Vader, Jezus (of Zoon), Heilige Geest = 1 God of deze God = 1.

Ik snap niet hoe je dit bedoelt. Kun je wat duidelijker zijn?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 16 mar 2005 10:52

Hoor Israël onze God is een enig Heere, de geloofsbelijdenis van Israël. Er is dus één God. Dat is volkomen duidelijk. Nu proberen wij een mysterie te ontleden, dat is denk ik een gevolg van het Griekse denken in de kerk. God is een drieëenheid, zo openbaardheid Hij Zich.
Maar wij kunnen nergens lezen, dat de drieëenheid uit 3 personen bestaat. Ik vind het jammer dat in onze belijdenis er zo over God gesproken wordt. Van Dale zegt over een persoon, dat het een individu is die zelfstandig denkt, beslissingen neemt enz.
God is één en kan dus nooit uit 3 personen bestaan. Hoe dan wel, dat weet ik niet en ik hoef dat ook niet te weten. Het is een drieëenig God en toch één God. Zo zou ik het liever houden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 mar 2005 11:49

jas schreef:

dr wordt soms wel gesproken over: God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest, dat is mi. niet volgens de Schrift. Omdat dit suggereert dat er sprake is van een meergodendom.

Dat tweede kun je misschien afleiden uit het Shema Yisrael (Hoor Israel, de HEERE onze God de HEERE is een (1).) oftwel de Vader de Zoon de Heilige Geest is een God. *kuch* ik hoop dat je het begrijpt :oops:

Het is gewoon belangrijk het Shema Yisrael in je achterhoofd te houden te meer nog omdat ook Jezus zei dat dit het grootste gebod is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 12:08

Yael schreef:
jas schreef:

dr wordt soms wel gesproken over: God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest, dat is mi. niet volgens de Schrift. Omdat dit suggereert dat er sprake is van een meergodendom.

Dat tweede kun je misschien afleiden uit het Shema Yisrael (Hoor Israel, de HEERE onze God de HEERE is een (1).) oftwel de Vader de Zoon de Heilige Geest is een God. *kuch* ik hoop dat je het begrijpt :oops:

Het is gewoon belangrijk het Shema Yisrael in je achterhoofd te houden te meer nog omdat ook Jezus zei dat dit het grootste gebod is.

Het is een grote dwaling die je hier verkondigt. Hoewel er maar één God is, zijn de onderscheiden Personen toch allen voor Zich volledig God. Dit kunnen wij niet begrijpen, daarom is het een mysterie. Maar omdat het een mysterie is, wil dat nog niet zeggen dat het niet kan of niet zo is.
De theorie van 1/3 godheid voor elk der onderscheiden personen is onhoudbaar. 1/3 god is immers geen God, omdat deze in al Zijn hoedanigheden beperkt zou zijn. Het kenmerk van God is juist dat Hij in al Zijn eigenschappen volmaakt is, zonder enige beperking dus.
Lees eens de geloofsbel. van Nicea.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 mar 2005 12:11

jas schreef:Het is een grote dwaling die je hier verkondigt. Hoewel er maar één God is, zijn de onderscheiden Personen toch allen voor Zich volledig God. Dit kunnen wij niet begrijpen, daarom is het een mysterie. Maar omdat het een mysterie is, wil dat nog niet zeggen dat het niet kan of niet zo is.
De theorie van 1/3 godheid voor elk der onderscheiden personen is onhoudbaar. 1/3 god is immers geen God, omdat deze in al Zijn hoedanigheden beperkt zou zijn. Het kenmerk van God is juist dat Hij in al Zijn eigenschappen volmaakt is, zonder enige beperking dus.
Lees eens de geloofsbel. van Nicea.

Dit is helemaal geen grote dwaling die ik verkondig. Als God Zelf de eenheid benadrukt dan doe ik dat ook. En ga ik niet spreken van drie goden. Er is maar 1 God. Trouwens ik beweer ook niet dat de Vader de Zoon en de Heilige Geest geen God is, maar dat je ze niet van elkaar moet scheiden en als eenheid moet zien. maar tja het gaat ver boven mijn verstand uit.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 mar 2005 12:25

Ik denk dat je niet kunt zeggen, dat in de Bijbel sprake is van de triniteitsleer. Deze leer valt echter wel binnen Bijbelse kaders. Misschien zit er een scheutje Grieks denken bij, maar dat vind ik niet echt een probleem.
Er zijn twee uitersten die je moet vermijden: a. de hele leerontwikkeling in de vroege kerk aan de kant zetten; b. de triniteitsleer dwingend in de Schrift gaan inlezen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 mar 2005 12:28

jij gelooft dus ook dat God een (1) is?

Terug naar “Archief”