Televisie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 24 feb 2003 15:19

T.V.=

T=Ter
V=Verderf

T=Ter
V=Verdoemenis

Niet zo goed dus!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 feb 2003 15:36

Het enige interessante aan tv is het journaal. Voor de rest gaat het meeste tegen de tien geboden is. Dat wil je toch niet in huis hebben?
Laat staan er naar kijken?? Werelds tijdverdrijf, dat is het en anders niets. Kan je beter in je bijbel gaan lezen!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 feb 2003 16:08

Corne van 't Hof schreef:T.V.=

T=Ter
V=Verderf

T=Ter
V=Verdoemenis

Niet zo goed dus!

tjonge, wat een verblindende argumentatie...

T=Top
v=Vermaak

zo kan ik er ook heel wat verzinnen.

wel goed dus???
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 feb 2003 16:10

Voor jou wel, als dit je topvermaak is, ist wel zielig met je gesteld!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 24 feb 2003 16:23

Als je zo'n ding vanwege tradities en/of bekrompen religieuze opvattingen niet wilt moet je dat zelf weten. Om overal de duivel en diens slechte dingen in te zien gaat me te ver. Niet alles is even geweldig op de tv maar er zijn genoeg leuke en leerzame programma's (en natuurlijk een hoop goede films). Met amusement hoeft niets mis te zijn, er is meer dan de bijbel.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 feb 2003 16:50

Ik merk wel dat ik steeds kritischer wordt

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Televisie

Berichtdoor Gershwin » 24 feb 2003 17:28

Thedudehimself schreef: Alles wat God heeft geschapen (= in de natuur gelegd) is goed. Dus televisie ook.

Hmm... beetje zwakke argumentatie, he? Dus kernwapens zijn ook geschapen??

Lotte schreef:Voor jou wel, als dit je topvermaak is, ist wel zielig met je gesteld!

Misschien bedoelt hij gewoon dat de uitspraak "T.V. = ter verderf" nergens op slaat? Kan ik me indenken...

Als je niet geconfronteerd wilt worden met zondige dingen, kun je beter in een klooster gaan. God vraagt juist van ons midden in de wereld te staan. We moeten onszelf er niet door laten overwinnen, maar we hoeven het niet te ontvluchten.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 24 feb 2003 18:04

de tv is alleen maar zonden
wat voor ellende er allemaal op de tv komt
ik kijk er niet naar

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 24 feb 2003 19:44

Er zijn hier nogal wat liefhebbers van klassieke muziek (ikzelf niet), is regelmatig op tv, zowel religieus klassiek als niet religieus, verder nieuws, cultuur, geschiedenis, informatie over andere landen en volkeren. Dus niet alleen zonde. Voor wie selectief wel kijken ipv alle kanalen af te zappen: koop gewoon een tv gids. Dan zie je alleen dat wat je wilt zien. De tv is er o.a. om je kennis mee uit te breiden. Laat je niet beperken in je ontwikkeling door een stel verouderde dominees die het christelijk equivalent zijn van mullah Omar of ayatollah Khomeini!

Er staat nergens in de bijbel, gij zult geen tv kijken en er staat ook nergens gij zult geen ander amusement kennen dan het lezen van uw bijbel.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 feb 2003 20:07

FrankB schreef:Er staat nergens in de bijbel, gij zult geen tv kijken en er staat ook nergens gij zult geen ander amusement kennen dan het lezen van uw bijbel.

Dat staat er zeker niet. Maar er staat wel gij zult niet doodslaan. Doodslag genoeg op TV en het is nog alom ge-accepteerd.
De inhoud in de meeste amusementsprogramma's bestaat ongeveer uit alles wat God verbood.
Ook staat er in de 10 geboden gij zult niet begeren. Kijk eens naar al die reclames, tell sells ed. Allemaal bedoelt om onze begeerte op te wekken, want als we dat en dat niet hebben dan hoor ik er niet meer bij.

De kanalen ned 1,2,3 gaan nog wel behalve BNN. De rest van de zenders zend zo ongeveer alles uit wat door God verboden is.
Niet kijken is zeker tot grotere zegen voor je, want je wordt niet met veel onbelangrijke dingen belast.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2003 20:52

Als je te zwak bent, kan het een oplossing zijn om de tv het huis uit te gooien (of er al niet aan te beginnen). Maar dan moet je internet ook maar wegdoen. Daar is volgens mij nog veel meer troep vinden, waar je uiteraard omheen kunt surfen, maaar de tv heeft ook knopjes.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 feb 2003 22:29

Lalage schreef:Als je te zwak bent, kan het een oplossing zijn om de tv het huis uit te gooien (of er al niet aan te beginnen). Maar dan moet je internet ook maar wegdoen. Daar is volgens mij nog veel meer troep vinden, waar je uiteraard omheen kunt surfen, maaar de tv heeft ook knopjes.

Ligt eraan hoe zwaar je eraan verslaafd bent. Als het je hele leven beheert is het beter om met TV-smijterij en computer-stoten te beginnen. Het lucht in ieder geval op.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 feb 2003 10:46

Ik heb dit topic even gelezen en het verbaast mij hoeveel negatieve reaties omtrent een tv er zijn.

Ik ontken zeker niet dat de tv een hoop zonden met zich meebrengt, maar je hoeft niet naar dat soort programma's te kijken, dat heb je natuurlijk zelf in de hand lijkt me. Een ieder zal een afweging maken wat wel goed is en wat niet goed is voor hem/haar.

En een tv brengt naar mijn idee ook een hoop goede dingen, neem nu bijvoorbeeld Nederland Zingt. Heel veel mensen kijken dat en voor de mensen die niet meer naar de kerk toe kunnen, is het toch een kleine eredienst voor hun op de zondagmorgen.

Daarnaast het programma Catherine zoekt God. Is onlangs uitgezonden. Hoeveel mensen zouden wel niet op zoek zijn, zonder dat ze er met iemand over praten, zo'n programma kan toch zeer verhelderend werken voor die mensen.

Ik noem nu de religieuze programma's, maar ik denk ook bijvoorbeeld aan zenders als Discovery en National Geographic. Veel documentaires over de natuur. Daar zie je toch direct de goedheid van God in weer hoe hij de wereld heeft geschapen?!

Een voetbalwedstrijd is toch ook niets mis mee lijkt me?!

Dit zijn dan enkele voorbeelden, ik zou er zo nog wel meer op kunnen noemen.

Mijn mening is dat een televisie prima samen kan gaan met het geloof dat je hebt, alleen je hebt het zelf in de hand waar je naar kijkt. Ik zie in dat de tv een hoop zondige dingen uitzend, maar we moeten toch ook neit de goede uit het oog verliezen!
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Iedereen een TV!

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2003 14:32

Effe een stelling, om jullie een beetje te kietelen en deze discussie van een nieuw perspectief te voorzien:

"Jezus komt pas terug als alle mensen op aarde een TV hebben"

Openbaring 1: 7 zegt dat "elk oog Hem zal zien", als Jezus op de wolken terugkomt. Iets wat, met de uitvinding van de televisie, werkelijkheid kan worden. Alleen de Die-Hard SGP'ers zonder TV zullen deze gebeurtenis niet meer meemaken.

En nou hoor ik de sceptici al roepen dat God zo'n verderfelijk menselijke uitvinding echt niet nodig heeft. Maar daar heb ik mijn twijfels over.

Storyteller

Re: Iedereen een TV!

Berichtdoor Storyteller » 25 feb 2003 14:58

TheEdge schreef:Effe een stelling, om jullie een beetje te kietelen en deze discussie van een nieuw perspectief te voorzien:

"Jezus komt pas terug als alle mensen op aarde een TV hebben"

Openbaring 1: 7 zegt dat "elk oog Hem zal zien", als Jezus op de wolken terugkomt. Iets wat, met de uitvinding van de televisie, werkelijkheid kan worden. Alleen de Die-Hard SGP'ers zonder TV zullen deze gebeurtenis niet meer meemaken.

En nou hoor ik de sceptici al roepen dat God zo'n verderfelijk menselijke uitvinding echt niet nodig heeft. Maar daar heb ik mijn twijfels over.

Mateloos fascinerend idee! Ik heb wel eens gedacht hoe de apocolyps in onze cultuur zou gaan.
We zoomen in op een televisie in een willekeurig huishouden in Ede. Een gezin met twee kinderen en een hond. Het acht uur nieuws.
"Om 12 uur vanmiddag is in Jeruzalem de hel losgebarsten toen een man uit de lucht neerdaalde en beweerde Jezus Christus te zijn. Hij zou hier zijn om de apocalyps voor te bereiden. Zo dadelijk een exclusief interview."

Terug naar “Archief”