Misschien is dit onderwerp al eens aangehaald, maar ik kon het niet zo snel terugvinden.
Is de drie-eenheid bijbels onderbouwbaar of is het iets wat verzonnen is door de kerk?
Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Hum, er wordt in de Bijbel duidelijk gemaakt dat er drie personen zijn.
1. Vader
2. Zoon
3. Heilige Geest
Er wordt niet echt vermeld of er drie Goden of een God en drie personen is, wel staat er ergens dat ze 'Een' zijn, maar dat kan betekenen 'Een' in persoon maar ook dat ze het eens zijn...
Maar zou het wat uitmaken?
Raido schreef:Hum, er wordt in de Bijbel duidelijk gemaakt dat er drie personen zijn.
1. Vader
2. Zoon
3. Heilige Geest
Er wordt niet echt vermeld of er drie Goden of een God en drie personen is, wel staat er ergens dat ze 'Een' zijn, maar dat kan betekenen 'Een' in persoon maar ook dat ze het eens zijn...
Maar zou het wat uitmaken?
Dit ruikt naar Josh...Raptor schreef:Ik ontken ook zeker niet het bestaan van verschillende personen van God! Het gaat mij om het bestaan van een bijbelse onderbouwde drie-eenheid. Er staat volgens mij nergens in de Bijbel dat deze drie personen van God één zijn! Ik kom dus op deze vraag, omdat ik ergens las dat dit een tegenhanger is van een heidense drie-eenheid.
" ... En dat klopt geheel, want de drie-eenheid is een heidens concept. Een concept dat we te danken hebben aan de Romeinse Keizer Constantinus. Constantinus was tot zijn dood een 3-ene-zonnegod-aanbidder. Hij geloofde in Isis, Horus en Seth; beter bekend als Baal, Astarte en Tammuz, maar in de Rooms-Katholieke Kerk bekend als 'IHS'. Constantinus stuurde een peleton soldaten af op de fundamentele-, bijbelse Christenen die de onbijbelse 3-eenheid niet wilden. De romeinse keizer veegde op deze wijze de Christenleiders uit de weg en maakte op die wijze de weg vrij om tijdens het Concilie van Nicea zowel de drie-eenheid te introduceren als de bijbelse Sabbat af te schaffen. En zo werden de Christenen een onbijbels fundament rijker (3-eenheid) en een bijbels fundament in het teken van God (Sabbat) armer! ... "
Ook in Wikipedia wordt getwijfeld aan de bijbelse grond van de triniteit. Maar ik kan wel zeggen dat ik het er mee eens of oneens ben, maar dan heb ik wel goede argumenten nodig!
parsifal schreef:Die arme Constantijn weer, altijd krijgt hij weer de schuld, zelfs van dingen die hij niet gedaan heeft. Je stukje is in die zin al historisch onjuist, omdat de drie-eenheid al een term is die door Tertulianus gebruikt werd. Dit is toch een eeuw voor Constantijn. Verder is de link met de Egyptische drie-goden me nooit helemaal duidelijk geworden. IHS staat voor Iesus Hominum Salvator, (Jezus, Redder van de mensen). Wat betreft de Sabbat dat is dus echt niet waar, internet is een goede manier om foute informatie te verspreiden, dat blijkt hier weer, de overgang van de zevende dag naar de eerste dag, was al veel eerder gemaakt dan in de tijd van Constantijn.
In het volgende internet artikel wordt wel naar directe bronnen verwezen:
http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm
kijk ook eens hier http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7134&highlight=
Raptor schreef:Ik ontken ook zeker niet het bestaan van verschillende personen van God! Het gaat mij om het bestaan van een bijbelse onderbouwde drie-eenheid. Er staat volgens mij nergens in de Bijbel dat deze drie personen van God één zijn! Ik kom dus op deze vraag, omdat ik ergens las dat dit een tegenhanger is van een heidense drie-eenheid.
" ... En dat klopt geheel, want de drie-eenheid is een heidens concept. Een concept dat we te danken hebben aan de Romeinse Keizer Constantinus. Constantinus was tot zijn dood een 3-ene-zonnegod-aanbidder. Hij geloofde in Isis, Horus en Seth; beter bekend als Baal, Astarte en Tammuz, maar in de Rooms-Katholieke Kerk bekend als 'IHS'. Constantinus stuurde een peleton soldaten af op de fundamentele-, bijbelse Christenen die de onbijbelse 3-eenheid niet wilden. De romeinse keizer veegde op deze wijze de Christenleiders uit de weg en maakte op die wijze de weg vrij om tijdens het Concilie van Nicea zowel de drie-eenheid te introduceren als de bijbelse Sabbat af te schaffen. En zo werden de Christenen een onbijbels fundament rijker (3-eenheid) en een bijbels fundament in het teken van God (Sabbat) armer! ... "
Ook in Wikipedia wordt getwijfeld aan de bijbelse grond van de triniteit. Maar ik kan wel zeggen dat ik het er mee eens of oneens ben, maar dan heb ik wel goede argumenten nodig!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten