Drie-eenheid, waarheid of fictie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Drie-eenheid, waarheid of fictie?

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 10:47

Misschien is dit onderwerp al eens aangehaald, maar ik kon het niet zo snel terugvinden.
Is de drie-eenheid bijbels onderbouwbaar of is het iets wat verzonnen is door de kerk?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 10:54

Hum, er wordt in de Bijbel duidelijk gemaakt dat er drie personen zijn.

1. Vader
2. Zoon
3. Heilige Geest

Er wordt niet echt vermeld of er drie Goden of een God en drie personen is, wel staat er ergens dat ze 'Een' zijn, maar dat kan betekenen 'Een' in persoon maar ook dat ze het eens zijn...

Maar zou het wat uitmaken?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 11:01

Raido schreef:Hum, er wordt in de Bijbel duidelijk gemaakt dat er drie personen zijn.

1. Vader
2. Zoon
3. Heilige Geest

Er wordt niet echt vermeld of er drie Goden of een God en drie personen is, wel staat er ergens dat ze 'Een' zijn, maar dat kan betekenen 'Een' in persoon maar ook dat ze het eens zijn...

Ik denk het niet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Het oude testament vermeldt hier volgens mij niet iets concreets over, het nieuwe testament daarentegen wel. Maar ik las ergens dat het een tegenhanger is van een heidense drie-eenheid, dus dan zou het een geforceerd 'in plaats van' zijn (zoals zoveel dingen binnen de kerkelijke liturgie)!

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 30 dec 2004 19:28

Raido schreef:Hum, er wordt in de Bijbel duidelijk gemaakt dat er drie personen zijn.

1. Vader
2. Zoon
3. Heilige Geest

De desbetreffende tekst (1 Joh. 5:7b) komt (helaas) niet in alle handschriften voor, en is daarom enigszins dubieus.

Zie voor de onderbouwing van deze leer NGB art. 9

André

Berichtdoor André » 30 dec 2004 22:50

Gen. 1

2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.

Daar heb je er alvast 2 van de 3

Lucas 1

32 Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven.

En de Zoon wordt aangekondigd door de engel Gabriel, en dat is weer een knecht van God.

Het is geen bewijs, maar ik geloof het.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 dec 2004 22:55

God is een (1, echad), dat wordt zowel in het OT als het NT gezegt, dat is toch geen probleem ten aanzien van de ''Drie-eenheid''? er zijn alleen geen drie goden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 dec 2004 23:23

In Johannes 10:30 staat:
Ik en de Vader zijn één.
(egoo kai ho patèr hen esmen.)

Die tekst moeten we verstaan tegen de achtergrond van Deuteronomium 6:4, waar staat:
Hoor, Israël: de HERE is onze God, de HERE is één!
(Sjma Israël JHWH elohenu JHWH echad.)

Dat was de grote belijdenis van de Joden, en dat is op de dag van vandaag nog zo. Daar sprak Jezus hen op niet mis te verstane wijze op aan.
Het 'één' van Johannes 10:30 is dus precies hetzelfde 'één' als van Deuteronomium 6:4.

Eens dacht ik twijfelend na over de drieëenheid. De joden en moslims ontkennen dit leerstuk immers met kracht. Dan kan je wel eens bij jezelf denken: zouden zij gelijk hebben? Toen ik daar zo over nadacht ervoer ik plotseling iets heel bijzonders. Deze twee teksten kwamen als een bliksemflits en met kracht mij tegelijk voor de geest te staan. Ik zag daartussen plotseling een verband, zoals ik daar nog nooit aan gedacht had of zelfs het flauwste benul van had. Onmiddelijk stapte ik uit mijn bed, en greep naar mijn concordantie om de tekst van Johannes op te zoeken. Voor de tekst van Deuteronomium hoefde ik niet te zoeken, want die wist ik wel te staan.

Een flinke tijd later zat ik te lezen, en toen kwam ik tot mijn grote verrassing datgene wat mij te binnen was gekomen tegen in een boek. Daarin werd precies het verband tussen deze teksten gelegd zoals het mij voor de geest had gestaan, en zoals ik het zojuist heb uitgelegd.

Heel bijzonder zijn de werkingen van Gods Geest af en toe!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 09:50

Ik ontken ook zeker niet het bestaan van verschillende personen van God! Het gaat mij om het bestaan van een bijbelse onderbouwde drie-eenheid. Er staat volgens mij nergens in de Bijbel dat deze drie personen van God één zijn! Ik kom dus op deze vraag, omdat ik ergens las dat dit een tegenhanger is van een heidense drie-eenheid.

" ... En dat klopt geheel, want de drie-eenheid is een heidens concept. Een concept dat we te danken hebben aan de Romeinse Keizer Constantinus. Constantinus was tot zijn dood een 3-ene-zonnegod-aanbidder. Hij geloofde in Isis, Horus en Seth; beter bekend als Baal, Astarte en Tammuz, maar in de Rooms-Katholieke Kerk bekend als 'IHS'. Constantinus stuurde een peleton soldaten af op de fundamentele-, bijbelse Christenen die de onbijbelse 3-eenheid niet wilden. De romeinse keizer veegde op deze wijze de Christenleiders uit de weg en maakte op die wijze de weg vrij om tijdens het Concilie van Nicea zowel de drie-eenheid te introduceren als de bijbelse Sabbat af te schaffen. En zo werden de Christenen een onbijbels fundament rijker (3-eenheid) en een bijbels fundament in het teken van God (Sabbat) armer! ... "

Ook in Wikipedia wordt getwijfeld aan de bijbelse grond van de triniteit. Maar ik kan wel zeggen dat ik het er mee eens of oneens ben, maar dan heb ik wel goede argumenten nodig!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 dec 2004 11:14

Die arme Constantijn weer, altijd krijgt hij weer de schuld, zelfs van dingen die hij niet gedaan heeft. Je stukje is in die zin al historisch onjuist, omdat de drie-eenheid al een term is die door Tertulianus gebruikt werd. Dit is toch een eeuw voor Constantijn. Verder is de link met de Egyptische drie-goden me nooit helemaal duidelijk geworden. IHS staat voor Iesus Hominum Salvator, (Jezus, Redder van de mensen). Wat betreft de Sabbat dat is dus echt niet waar, internet is een goede manier om foute informatie te verspreiden, dat blijkt hier weer, de overgang van de zevende dag naar de eerste dag, was al veel eerder gemaakt dan in de tijd van Constantijn.

In het volgende internet artikel wordt wel naar directe bronnen verwezen:
http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm

kijk ook eens hier http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7134&highlight=
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 dec 2004 11:20

Raptor schreef:Ik ontken ook zeker niet het bestaan van verschillende personen van God! Het gaat mij om het bestaan van een bijbelse onderbouwde drie-eenheid. Er staat volgens mij nergens in de Bijbel dat deze drie personen van God één zijn! Ik kom dus op deze vraag, omdat ik ergens las dat dit een tegenhanger is van een heidense drie-eenheid.

" ... En dat klopt geheel, want de drie-eenheid is een heidens concept. Een concept dat we te danken hebben aan de Romeinse Keizer Constantinus. Constantinus was tot zijn dood een 3-ene-zonnegod-aanbidder. Hij geloofde in Isis, Horus en Seth; beter bekend als Baal, Astarte en Tammuz, maar in de Rooms-Katholieke Kerk bekend als 'IHS'. Constantinus stuurde een peleton soldaten af op de fundamentele-, bijbelse Christenen die de onbijbelse 3-eenheid niet wilden. De romeinse keizer veegde op deze wijze de Christenleiders uit de weg en maakte op die wijze de weg vrij om tijdens het Concilie van Nicea zowel de drie-eenheid te introduceren als de bijbelse Sabbat af te schaffen. En zo werden de Christenen een onbijbels fundament rijker (3-eenheid) en een bijbels fundament in het teken van God (Sabbat) armer! ... "

Ook in Wikipedia wordt getwijfeld aan de bijbelse grond van de triniteit. Maar ik kan wel zeggen dat ik het er mee eens of oneens ben, maar dan heb ik wel goede argumenten nodig!
Dit ruikt naar Josh...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raptor

Berichtdoor Raptor » 31 dec 2004 11:47

parsifal schreef:Die arme Constantijn weer, altijd krijgt hij weer de schuld, zelfs van dingen die hij niet gedaan heeft. Je stukje is in die zin al historisch onjuist, omdat de drie-eenheid al een term is die door Tertulianus gebruikt werd. Dit is toch een eeuw voor Constantijn. Verder is de link met de Egyptische drie-goden me nooit helemaal duidelijk geworden. IHS staat voor Iesus Hominum Salvator, (Jezus, Redder van de mensen). Wat betreft de Sabbat dat is dus echt niet waar, internet is een goede manier om foute informatie te verspreiden, dat blijkt hier weer, de overgang van de zevende dag naar de eerste dag, was al veel eerder gemaakt dan in de tijd van Constantijn.

In het volgende internet artikel wordt wel naar directe bronnen verwezen:
http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm

kijk ook eens hier http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7134&highlight=

Ik ben het natuurlijk met je eens dat er veel historische onjuistheden in het stukje dat ik aandroeg zitten, maar het ging mij om de gedachtengang. Ik heb je links in sneltreinvaart bekeken, maar vond er zo snel geen overtuigend bewijs in dat de triniteit op zich bijbels houdbaar is. Wel veel interessante informatie, die ik rustig eens uit ga pluizen! Bedankt daarvoor! En de refoweb link heb ik denk ik gemist, dus zal ik verder stoppen met deze discussie omdat die al gevoerd is! Mucho gracias...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 dec 2004 13:29

God is één. God verschijnt alleen in verschillende gedaantes.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 dec 2004 14:42

Over dit onderwerp zijn bibliotheken vol geschreven en met een beperkte ruimte op dit forum is het moeilijk je mening te onderbouwen, ook hier moet je keuzes maken.
Het is duidelijk dat het monotheïsme de grootste bijdragen van Israël aan de mensheid is. Het Sh'ma Yisrael blijft een verbindende factor tussen orthodoxe, liberale en messiasbelijdende Joden, hoe verschillend ze verder ook zijn. Het is voor de Joden onopgeefbaar.
Het is jammer dat de kerk veel Joden op een dwaalspoor heeft gebracht. Volgens Lapide heeft het weglaten van de 'u' bij de latere dogmatici daartoe bijgedragen. Bij de oude kerkvaders was er nog spraken van 'triunitas', waarbij de nadruk valt op unitas, éénheid, nu valt de nadruk op 'trinitas' ofwel triniteit, dat is naar de letter genomen driegodendom.
Ook het woord personen in het goddelijk wezen kan tot misverstand aanleiding geven.
Volgens het woordenboek is een persoon een "individu" ofwel een 'zelfstandig handelend menselijk wezen met een individuele eigen aard'. Maar God is één! Hij is niet innerlijk verdeeld. God is niet samengesteld uit drie Personen en Hij bezit ook geen drie persoonlijkheden. "Hoor Israël, de Eeuwige is onze God, de Eeuwige is één en gij zult de Eeuwige uw God liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht (Marcus 12).
Jammer dat in de kerkgeschiedenis men gemeend heeft van een mysterie een dogma te moeten maken. De Bijbel is ook in deze genoeg, wij hebben niet meer nodig.

ronson

Berichtdoor ronson » 31 dec 2004 14:49

Als ik het begrip Drie-eenheid goed begrijp bedoelt men te zeggen dat er in die éne God drie Personen zijn, tenminste alle drie met iets eigens, bijv. in de relatie naar ons, als mensen toe.
Hierdoor mogen we die drie Personen niet scheiden, ze zijn er immers nooit zonder elkaar, maar we moeten ze ook niet onderling vermengen, zo is bijv niet de Vader of de Heilige Geest, maar enkel de Zoon mens geworden.
Als ik dan kijk naar de onderbouwing van wat er in dat begrip Drie-eenheid wordt aangegeven dan kan ik dat mijn inziens zeker in Gods Woord vinden. Ook al kun je er niet die termen van drie-eenheid en personen letterlijk lezen.
Over zowel de Vader, de Zoon als de Geest wordt op diverse plaatsen duidelijk wat het eigene van hen is, dat ze verschillend werken en dat ze ook in een bepaalde verhouding naar elkaar staan.
Maar elders ook dat ze ook volop één zijn. Wat op de éne plaats van God wordt gezegd, wordt op andere plaatsen weer van de Zoon gezegd of van de Geest. Van de Godheid van de Zoon en van de Geest getuigt de Schrift ook op diverse plaatsen. Ook dat de Geest en de Zoon van de Vader uitgaan. En de Geest tevens van de Zoon
Blijft natuurlijk wel staan dat dit alles een punt is wat ons denken ver te boven gaat. Daarom heb ik zelf wel veel baat bij de persoonlijke ervaring met God als Vader, Zoon en Geest in mijn (geloofs)leven. Ik mag Hem in het geloof ook kennen als Schepper, Verlosser en Heiligmaker.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jan 2005 02:03

Raptor schreef:Ik ontken ook zeker niet het bestaan van verschillende personen van God! Het gaat mij om het bestaan van een bijbelse onderbouwde drie-eenheid. Er staat volgens mij nergens in de Bijbel dat deze drie personen van God één zijn! Ik kom dus op deze vraag, omdat ik ergens las dat dit een tegenhanger is van een heidense drie-eenheid.

Als het zo onbijbels is, vind ik het vreemd dat bijvoorbeeld Calvijn er dan niet doorheen geprikt zou hebben. Of zou die de vroege kerk te klakkeloos gevolgd hebben? Ik geef hiermee niet echt een argument, maar het leek me wel een leuk puntje om over na te denken.
Het is een goede zaak dat je goede argumenten wilt. Maar om hier meer over te zeggen, daarvoor zou ik eerst eens meer studie over dit onderwerp moeten maken. Ik heb de boeken er wel voor, maar ja, theologie is zó'n omvangrijk vak, dat je er wel op kunt blijven studeren, ook al ben je 100. En dan blijft er ook wel eens wat liggen, wat ik eigenlijk zou moeten weten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”