D.Duck schreef:ik wil best zeggen waarom ik een hekel aan de kerk heb
deze 2 redenen
het feit dat als je niet doet wat de kerk vind je eruit leg
alle regeltjes en tradieties die door mensen zijn verzonnen en waar je je aan moet houden
Ducks, ik heb de wijsheid niet in pacht, maar bepaalde regels zijn door God gemaakt (en staan in de bijbel), die zijn dus wel belangrijk. Zo is de zondag Gods dag. Er zijn mensen die op zondag daarom niet met de auto rijden. Persoonlijk vind ik dit grote onzin, maar als ze dat graag willen, prima.. Als je eruit ligt als je je daar niet aan houdt vind ik dat een slechte zaak. Maar 1 ding: hoe zondig de mensen op aarde of de kerkgangers ook zijn, God veranderd helemaal niets! Vandaar dat die bijzaken niet zo belangrijk zijn in mijn ogen. Ikzelf kijk bijvoorbeeld op zondag geen tv, mede omdat er anders bijna geen verschil meer is tussen een doordeweekse dag en een zondag.
Of ze nou in de kerk (op het orgel) hele of halve noten spelen zal mij een worst wezen, dat is bijzaak, en zo heb je nog 100.000 regeltjes (als je wilt). Tradities die door mensen zijn verzonnen zijn m.i. sowieso bijzaak.
Persoonlijk vind ik D. Duck: het maakt niks uit wat de dominee, of welke christen dan ook, vind van je leven (hij kan je niet zalig maken)... Het gaat erom wat God zegt... (bekeerd, of juist niet..). En die God is wel in de kerk te vinden..!