Niet-christelijk en op refoweb, waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 feb 2003 15:30

Quote:
en dat mensen die er niks van menen mij er op aan durven te spreken
vraag uit interesse: ben je wel eens iemand in je omgeving tegengekomen die het wel meende?
dit is een hele wezenlijke vraag. Want wat vind je dan van zo iemand? Mag iemand die het wel meent jou wel aanspreken daarover?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 21 feb 2003 15:54

D.Duck schreef:je vraagt dingen die er helemaal niet toe doen
en snap je echt niet dat als je uit de kerk stapt dat je dan enorm gezeur krijg
en ik ken de situatie heel goed
zo hiepokriet als de p nu ja je weet wel
de mentaliteit is zo van als ik een beetje meedoet dan heb ik een status
nooit eens een normaal antwoord altijd het hoort niet klaar

Ik begrijp wat je bedoeld. Als jij hard zou zeggen dat je niets met de kerk te maken wilt hebben krijg je thuis iedereen over je heen. En dan nog eens even de kerkenraad en de dominee erbij. Daar heb je helemaal geen zin in. Kan ik me heel goed voorstellen, want die mensen willen je alleen maar beschermen en overtuigen terwijl jij je eigen conclussie al hebt getrokken. En daar proberen ze alleen je van af te praten. Dus dat wordt een eindeloos gezeur in jou ogen.

Maar, stel nu dat die mensen het toch wel goed bedoelen? En dat ze wel een beetje gelijk hebben? Alleen de manier waarop ze het brengen is niet helemaal aansprekend voor jou. Ik denk dat de manier van de boodschap overbrengen niet voor iedereen even duidelijk is.

Heb je wel eens bij een andere kerk gekeken? Hoe het daar toe gaat? Op welke manier de diensten daar inelkaar zitten. Hoe er wordt gepreekt. Welke onderdelen er in de preek aan de orde komen. Hoe er wordt gezongen.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 21 feb 2003 16:01

Ik ben bang dat je het verkeerde forum hebt gekozen, Duckmans.
Het vervelendste van een kerkgenootschap is hun vasthoudendheid in hun overtuigingsmethodes. Ik heb best bewondering voor je lef om je tegen zo'n cultuur af te zetten.
Maar toen je hier kwam had je ook wel een beetje kunnen bedenken wat de reacties zouden zijn.
Nu moet ik bekennen dat het mij nog best is meegevallen. Er is maar een iemand die echt heeft geprobeerd me te bekeren (en ja, ik ben nog steeds kwaad op die persoon).
Veel succes.

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 21 feb 2003 16:19

ik heb nog nooit bij een andere kerk gekeken
en zal dat ook nooit gaan doen
want als je christen wil zijn moet je radicaal zijn
en niet een beetje van alles wat
en over dat aanspreken
dat vind ik nog veel rotter want dan merk je dat ie dat meent

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 21 feb 2003 16:40

D.Duck,

Je hebt een zeer uitgesproken mening over alles, waarbij je nog in niets een compromis voor jezelf hebt gesloten, laat staan andermans kijk hebt overgenomen. Prima als je daar zelf voor kiest, maar...
Je zegt vanalles wat je zelf vind EN je zegt vanalles wat een christen vind, terwijl je dat niet bent volgens jezelf.

Wat ben je wel?????????????????????????????
sol lucet omnibus

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 21 feb 2003 17:47

Best Duckje,

Ik heb er ook geen enkel probleem mee, dat je de mening hebt, die je hebt, we leven in een vrij land en ik ben zeker niet blind voor de fouten van kerken en christenen. Ik vind het jammer dat je toch niet inhoudelijk reageert op mijn stuk, je stuurt me telkens met een kluitje in het riet, het ene moment ben ik eigenwijs o.i.d., het andere moment doet het er niet toe enz. Maar je achtergrond interesseert me oprecht.

Toch wil ik er op wijzen, dat het wel eenzijdig is alles te baseren op je ervaringen binnen die ene kerk en je omgeving, dat is namelijk niet representatief voor het geheel, dit betekent zeker niet dat alle christenen zo zijn, laat staan alle hervormden. Er zijn er wel degelijk die het menen, dat mag je ook niet vergeten.

Jammer dat je de discussie met mij niet aan wilt gaan.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 21 feb 2003 18:53

Lukas 5:32
Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.

Johannes 12:47
En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen , doch om de wereld te behouden.

Van mij is iedereen welkom. Ik zou niet weten waarom niet?
Bovenstaande teksten geeft de missie van Jezus Messias weer naar deze aarde. Waarom zijn jullie (die zichzelf christen noemen :mrgreen: ) zo gekant tegen niet-gelovigen? Is Jezus boodschap niet duidelijk dat je hen niet moet buiten sluiten, maar ze met open armen mag ontvangt. Want het koninkrijk van God is in deze wereld niet opzoek naar degene die reeds behouden zijn, maar naar degene, die verloren dreigen te gaan.

Ik vindt dit een onderwerp dat eigenlijk niet terecht is, maar afbreuk doet aan het werk van Jezus Messias.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 21 feb 2003 19:11

ik wil best zeggen waarom ik een hekel aan de kerk heb
deze 2 redenen
het feit dat als je niet doet wat de kerk vind je eruit leg
alle regeltjes en tradieties die door mensen zijn verzonnen en waar je je aan moet houden

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 21 feb 2003 20:52

D.Duck schreef:ik wil best zeggen waarom ik een hekel aan de kerk heb
deze 2 redenen
alle regeltjes en tradieties die door mensen zijn verzonnen en waar je je aan moet houden

Mag ik je vragen of nog naar Hem opzoek bent, want dan hebben we een vertrekpunt.

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 21 feb 2003 20:56

soms wel

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 21 feb 2003 21:16

D.Duck schreef:soms wel

Beter iets dan niets.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 21 feb 2003 23:03

deze 2 redenen

Deze twee redenen kloppen in veel kerken, maar dat komt omdat mensen nou eenmaal niet zo veel goeds kunnen doen dus ook niet echt goed een kerk runnen zonder er stomme menselijke regeltjes bij te halen en vriendelijk te zijn voor mensen die niet precies doen wat de meeste kerkleden vinden. Dat is jammer, maar dat is dus een menselijke fout. Is dat dan ook een reden om te zeggen dat God fout is? Niet echt toch?

En over dat als je christen ben moet je radicaal zijn. Dat is wel waar, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook maar allemaal extra zelfbedachte regeltjes er bij moet nemen, zoals veel kerken doen. Dus ik raad je wel aan ook eens in andere kerken te kijken, die misschien niet radicaal zijn op de manier van onaardig toen tegen ongelovigen en iedereen er uit schoppen die niet bij ze passen, maar wel op een andere manier radicaal zijn. Hoe dan? Nou door bijvoorbeeld vreselijk veel van Jezus te houden, en dat het belangrijkste in je leven te laten zijn. En dus NIET de regeltjes het belangrijkste te laten zijn. Of je eigen mening ofzo. Dat zijn hele andere mensen dan radicale (of zelfs fundamentalistische) regeltjes houders.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 22 feb 2003 01:03

deze 2 redenen

Ducks, ik heb de wijsheid niet in pacht, maar bepaalde regels zijn door God gemaakt (en staan in de bijbel), die zijn dus wel belangrijk. Zo is de zondag Gods dag. Er zijn mensen die op zondag daarom niet met de auto rijden. Persoonlijk vind ik dit grote onzin, maar als ze dat graag willen, prima.. Als je eruit ligt als je je daar niet aan houdt vind ik dat een slechte zaak. Maar 1 ding: hoe zondig de mensen op aarde of de kerkgangers ook zijn, God veranderd helemaal niets! Vandaar dat die bijzaken niet zo belangrijk zijn in mijn ogen. Ikzelf kijk bijvoorbeeld op zondag geen tv, mede omdat er anders bijna geen verschil meer is tussen een doordeweekse dag en een zondag.

Of ze nou in de kerk (op het orgel) hele of halve noten spelen zal mij een worst wezen, dat is bijzaak, en zo heb je nog 100.000 regeltjes (als je wilt). Tradities die door mensen zijn verzonnen zijn m.i. sowieso bijzaak.

Persoonlijk vind ik D. Duck: het maakt niks uit wat de dominee, of welke christen dan ook, vind van je leven (hij kan je niet zalig maken)... Het gaat erom wat God zegt... (bekeerd, of juist niet..). En die God is wel in de kerk te vinden..!

joepie

Berichtdoor joepie » 22 feb 2003 08:33

Heb je zelf wel eens goed in de bijbel gelezen? Of ben je zo,n meeloper die zelf niks onderzoekt. Zij zeggen het,dus dan zal het wel zo zijn.
Ik ben opgegroeid in een heel andere kerk. Waar mij juist de liefde van Christus is bijgebracht. Dat hij voor mijn zonde betaald heeft.
En dat ik dus na dit leven een eeuwig leven mag ontvangen. En niet misschien, maar zeker.
Misschien is het tijd om ook eens te gaan lezen in je bijbel. En ik zou dan eens je catechismus lezen. Zondag 1 is een hele troostvolle en mooie zondag.
Als je alleen nog maar voor de lieve vrede gaat ben je dus zelf een bedrieger. God bedriegt jou niet, maar jij Hem.

Je kunt trouwens ook via internet eens een bijbel curcus volgen, ik denk dat je dat een heel ander inzicht gaat krijgen wie God nu eigenlijk is.

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 22 feb 2003 10:16

denk je dat ik het na 10 jaar nog niet gezien heb ?
echt wel

Mag ik je vragen of nog naar Hem opzoek bent, want dan hebben we een vertrekpunt.

betekent dit dat als ik hier kom het me niks booit
en dat als dat niet zo is ik maar beter op kan rotten
wil je dat zeggen he?

Terug naar “Archief”