Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 30 dec 2004 16:21

frekje schreef:
Zareb schreef: En als ze nu willen trouwen in een gemeente waar ze zich wel mee verbonden voelen, maar die dat weigert?

Zullen deze mannen al eerder in die kerk gezeten hebben? Ik denk het niet.

Dat vind ik nogal een twijfelachtige aanname.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 dec 2004 16:33

In mijn plaatselijke kerk komen mensen met een andere aard om het maar zo te zeggen.
Ik ben ervan overtuigd dat zij dan pas komen met een vraag om een partnerschap/huwelijk te zegenen (inzegenen mag helemaal niet volgens de kerkorde) als de kerkenraad signalen afgeeft dat het kan en mag. Wij hebben in onze kerk die signalen ook gehad van deze mensen, dat ze niets willen forceren en begrip hebben voor alle moeite die er bij sommigen leeft op dit gebied, zowel binnen als buiten de kerkenraad.
En de gemeente moet met alle beleidsbesluiten van de kerkenraad instemmen. Daar gaat soms gewoon heel veel tijd overheen, voordat de gemeenteleden zich allen hebben kunnen uitspreken.

Riska

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 dec 2004 18:21

Riska schreef:In mijn plaatselijke kerk komen mensen met een andere aard om het maar zo te zeggen.
Ik ben ervan overtuigd dat zij dan pas komen met een vraag om een partnerschap/huwelijk te zegenen (inzegenen mag helemaal niet volgens de kerkorde) als de kerkenraad signalen afgeeft dat het kan en mag. Wij hebben in onze kerk die signalen ook gehad van deze mensen, dat ze niets willen forceren en begrip hebben voor alle moeite die er bij sommigen leeft op dit gebied, zowel binnen als buiten de kerkenraad.
En de gemeente moet met alle beleidsbesluiten van de kerkenraad instemmen. Daar gaat soms gewoon heel veel tijd overheen, voordat de gemeenteleden zich allen hebben kunnen uitspreken.

Riska

Dit bedoel ik. Als deze mensen zo leven binnen die kerk, is er volgens mij niets aan de hand.

Moet een gemeente met alle beleidsplannen instemmen? Ik neem aan van niet, want bij ons is hij opgesteld door de kerkenraad en meteen verzonden ter goedkeuring. (We staan er als hele gemeente wel achter hoor!)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 dec 2004 14:51

Bij ons in de PKN Berkenwoude worden dergelijke huwelijkspartners gezegend, maar het huwelijk als zodanig niet. In de OK is het huwelijk wel zegenbaar, maar niet als sacrament en derhalve niet ingezegend.

Mij maakt het vrij weinig uit, maar ik neig toch licht naar het gegeven dat een huwelijk iets is tussen één man en één vrouw. Maar ik wil er wel bij vermelden dat ik de liefde tussen twee mannen of twee vrouwen niet wil verstoren met mijn opvattingen. Want uiteindelijk hoeft niemand aan mij maar iedereen aan God verantwoording af te leggen. Mijn opvattingen alleen zijn immers niet zaligmakend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JRC
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor JRC » 07 jan 2005 11:03

Waarom niet meegaan in de PKN,

Ik wil allereerst benadrukken dat we totaal niet vijandig tegenover elkaar mogen staan. Laat toch beide partijen het Groote gebod van de liefde eerbiedigen.

Ik ben zelf ook zeer sterk van mening dat God ook in de PKN werkt, al wordt daar nogal eens anders over gedacht. Gods Heilige Geest gaat door en over kerkmuren heen.

Mijn keuze voor de HHK heb ik gemaakt omdat ik niet meekan met de kerkorde. Nu weet ik wel dat er allerlei stukken zijn ondertekend waaruit je dan zou kunnen opmaken dat de eigen gemeente niet veranderd, maar je hebt wel je handtekening gezet onder de nieuwe orde.

Wat mij het diepst geraakt heeft, en dan wil ik hiermee niet schoppen oid, maar dat is mijn mening: De PKN beweerd dat de bijbel het fundament is van de kerk, maar als ik dan zie dat in de kerkorde dingen als het homohuwelijk geaccepteerd worden, hoeveel waarde hecht je dan aan het fundament waarin dit verboden wordt?

JRC

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 07 jan 2005 18:03

JRC schreef:Waarom niet meegaan in de PKN,

Ik wil allereerst benadrukken dat we totaal niet vijandig tegenover elkaar mogen staan. Laat toch beide partijen het Groote gebod van de liefde eerbiedigen.

Ik ben zelf ook zeer sterk van mening dat God ook in de PKN werkt, al wordt daar nogal eens anders over gedacht. Gods Heilige Geest gaat door en over kerkmuren heen.

Mijn keuze voor de HHK heb ik gemaakt omdat ik niet meekan met de kerkorde. Nu weet ik wel dat er allerlei stukken zijn ondertekend waaruit je dan zou kunnen opmaken dat de eigen gemeente niet veranderd, maar je hebt wel je handtekening gezet onder de nieuwe orde.

Wat mij het diepst geraakt heeft, en dan wil ik hiermee niet schoppen oid, maar dat is mijn mening: De PKN beweerd dat de bijbel het fundament is van de kerk, maar als ik dan zie dat in de kerkorde dingen als het homohuwelijk geaccepteerd worden, hoeveel waarde hecht je dan aan het fundament waarin dit verboden wordt?

JRC

Ik vind het fijn dat je schrijft dat we er geen ruzie om moeten gaan maken en dat God ook zeker in de PKN werkt. Dit hoor je niet vaak.

Maar inderdaad worden er homohuwelijken ingezegend, die niet naar het Woord zijn. Helaas. Maar deze mensen interpreteren de Schrift zo, dat ze het er wel uit kunnen halen. Dus het probleem ligt er niet bij dat de Bijbel niet het fundament is van de PKN.

Waarom ik nu wel ben meegegaan? Heel eenvoudig: omdat alle scheuringen in de kerk mensenwerk zijn!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”