Ben jij bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 17:53

frekje schreef:
japijo schreef:Ik geloof niet in de alverzoening.
Ik denk als je wel in de alverzoening gelooft, dat je lijdelijk wordt en God links laat liggen omdat je toch wel zalig wordt.

Ik begin wel een nieuwe topic over alverzoening, want hier gaat het over het bang zijn voor God.

Ho even, ik had het over de algemene verzoening. :!:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 dec 2004 20:14

frekje schreef:Zou God dan zo slecht zijn dat Hij jou echt niet verhoord? Dat zou God nooit doen. Want bidders zullen verhoord worden. En misschien beproefde God jou inderdaad wel.

Ik zou toch nog maar eens gaan bidden en vragen of Hij een teken zou willen geven dat Hij bestaat.

God heeft namelijk ook lief die Hem liefhebben (Spr 8:17)

Frekje, ik heb hem zo lief gehad, en zo veel gebeden, ik weet ook niet hoe dat dan kan.

Collateral schreef:Moet God per sé een geluksautomaat zijn, Iemand die het vreselijk belangrijk vindt dat mensen in hun leven gelukkig zijn? In denk van niet; we hebben een vrije wil en kunnen dus zelf onze richting aangeven.

Nee, dat was niet mijn verwachting, maar je mag toch wel verwachten iets te voelen.
Een vrije wil, dat schijnt zo, daar heb ik door omstandigheden niets van gemerkt, ik kreeg niet de gelegenheid om zelf een richting aan te geven.

Collateral schreef:Ofwel, misschien kun je na je dood wel lachen om alle dingen die je tijdens dit leven als naar hebt ervaren. :)

Nou, ik denk dat er na de dood niets meer is, als het anders is, weet ik nu al zeker, dat ik er achteraf niet om kan lachen, daarvoor is me te veel ellende aangedaan, eigenlijk snap ik niet, dat ik nu (gelukkig maar) wel kan lachen.

Cornelis schreef:God wil niet,dat je verloren gaat,Hij gaf Jezus ook voor jou Cisca!.

Cornelis, je hebt m'n pb inmiddels gelezen, apart, we blijken hier bijna net zo lang te zijn, en nu kom ik je pas tegen, fijn je teruggevonden te hebben, 'k heb heel goede herinneringen aan onze gesprekken destijds, ergens in de chat :wink:

Caprice schreef:Makkelijk hé, die leer van algemene verzoening?
Zo komen we er tenminste allemaal.

Uitgaande van wat ik weet, gezien mijn achtergrond, ben ik het met je eens.

Hijwel schreef:Doch weet één ding, onthoudt dat goed:
Jouw tobben zal niet baten.
Je lasten kan Ik dragen slechts
als jij ze los wilt laten.”

Heel mooi gedicht, ik heb alleen het laatste deel gequot.
Dat was wat ik wilde, van m'n last verlost worden, en m'n last loslaten, maar ik kon het nergens kwijt, dus ja, dan houdt het op den duur een keer op :oops:

Japijo schreef:Ik geloof niet in de alverzoening.
Ik denk als je wel in de alverzoening gelooft, dat je lijdelijk wordt en God links laat liggen omdat je toch wel zalig wordt.

Nee, dat lijkt mij ook niet kunnen, het een of/of situatie.

Optimatus schreef:Ik hoop dat God en jij elkaar vinden, want ik heb zo het idee dat de kerk tussen jou en God heeft gestaan als een gebouw zonder nooduitgang.

Echt een opmerking voor jouw zeg, waarom heb je me dat jaren geleden niet verteld, misschien had ik dan de nooduitgang gevonden, alhoewel ik dan ook weg was geweest, lijkt me :mrgreen:

Geweldig dat jullie allemaal zo meeleven, dat doet me echt goed, ik denk er nu eenmaal anders over, maar waardeer jullie goede bedoelingen.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 20:17

Cisca schreef:

Weet dan dat je je voor eeuwig bedriegt met die verderfelijke leer.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 dec 2004 20:30

caprice schreef:
Cisca schreef:

Zie ik het verkeerd, of spreek je nu jezelf tegen?

Ik geloof er niet in, dus hoezo zou ik mezelf bedriegen?
Ik geloof nergens in, als het anders zou blijken te zijn, is het mijn eigen keus, en zouden de negatieve gevolgen voor mij zijn, dat lijkt me logisch.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 20:48

Cisca schreef:
caprice schreef:
Cisca schreef:

Kijk nog maar even terug naar het originele bericht. Dan kun je met de smiley's wel opmaken dat ik het zo niet bedoelde.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 dec 2004 20:54

caprice schreef:
Cisca schreef:
caprice schreef:
Cisca schreef:

Kijk nog maar even terug naar het originele bericht. Dan kun je met de smiley's wel opmaken dat ik het zo niet bedoelde.

Die smileys heb ik wel gezien, vandaar ook, dat ik het idee heb, dat je nu jezelf tegenspreekt :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 21:01

Nu snap ik het niet meer. :roll:

De leer van de al(gemene) verzoening is in elk geval een dwalende leer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 dec 2004 21:31

Hijwel schreef:Doch weet één ding, onthoudt dat goed:
Jouw tobben zal niet baten.
Je lasten kan Ik dragen slechts
als jij ze los wilt laten.”

Heel mooi gedicht, ik heb alleen het laatste deel gequote.
Dat was wat ik wilde, van m'n last verlost worden, en m'n last loslaten, maar ik kon het nergens kwijt, dus ja, dan houdt het op den duur een keer op :oops:

hey cisca!

Ik vindt het zelf ook een geweldig gedicht! Ik heb vaak God verweten dat hij niet antwoorde op mijn gebed. Ik heb vaak God de schuld gegeven van verschillende situaties. Maar ik ben er achter gekomen dat ik alles moet overgeven in de handen van de Heer.

Je zegt dat je het nergens kwijt kan. Weet je ik ben er langzamerhand achter gekomen wat voor kracht het kruist heeft. Jesaja zegt al:
- Zijn striemen zijn ons genezing geworden.

Petrus zegt tegen ons:
- Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.

Geef je last/zorg/verdriet (je leven) in de hand van de Heer en start een nieuw leven in het vertrouwen dat God voor je zorgt. Hij zal je leren de weg die je moet gaan! Hij zal je vernieuwen, totdat je dezelfde cisca bent als je ooit in het paradijs was!

Als je je leven aan de Heer geeft is het niet direct zo dat alles om je heen opgelost is. Het wonder van het kruis is dat jijzelf niet meer je last/zorgen/verdriet hoeft te dragen, maar dat Jezus dat voor jou draagt. Hij zal voor altijd bij je blijven, je troosten in verdriet, je helpen in keuzes, gewoon bij je Zijn.

cisca, of je het gelooft of niet.
Echt leven is: samen met God wandelen door dit leven!

Jezus zegt:
Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij en het evangelie, zal het behouden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 01:18

Cisca schreef:
Collateral schreef:Moet God per sé een geluksautomaat zijn, Iemand die het vreselijk belangrijk vindt dat mensen in hun leven gelukkig zijn? In denk van niet; we hebben een vrije wil en kunnen dus zelf onze richting aangeven.

Nee, dat was niet mijn verwachting, maar je mag toch wel verwachten iets te voelen.
Een vrije wil, dat schijnt zo, daar heb ik door omstandigheden niets van gemerkt, ik kreeg niet de gelegenheid om zelf een richting aan te geven.

Als ik dit zo lees Cisca, lijkt het er op dat je je ondanks je 'vrije wil' erover verbaast God niet gevonden te hebben. Maar volgens mij is dit juist het grote obstakel. Want vanuit een vrije wil heeft nog nooit één mens God gevonden en ik vrees voor degenen die zeggen dat het wel zo is.
Het is juist de vrijewils-leer die tussen de mens en God instaat, die ons blokkeert. Het vinden van God bestaat niet uit het kiezen voor Hem op grond van een vrije wil, maar uit een onvoorwaardelijke volledige overgave aan Zijn wil. Ongeacht wat die wil van Hem over ons ook zal zijn. Een mens kan nooit vrijwillig voor God kiezen, omdat de vrije wil niet bestaat. Onze wil is per definitie niet vrij. Uit vrije wil zouden wij nooit terug kunnen naar de Boom des Levens. Die weg is nl. geblokkeerd. Daarom kan alleen God zelf de breuk tussen Hem en ons herstellen. Elk kind van God moet leren met zn eigen willen vast te lopen. En toch, het is de mens eigen, blijft ie het proberen, net zo lang tot God zegt; En nou is het genoeg. "Om Mijnentwil, om Mijnentwil zal Ik het doen, want hoe zou Hij ontheiligd worden? en Ik zal Mijn eer aan geen ander geven". (Jes. 48:11)
Het willen van de mens is dus God onteren en ontheiligen. Hij doet het alleen omdat Hij het wil. Dat moet aanvaard worden en dat kan alleen uit genade.
Collateral is een beste jongen, :? maar met de Bijbel moet je hem beslist niet vertrouwen.
Je hebt dus aan één kant wel gelijk. Je wilt, net als elk ander mens, ook al beweren ze het tegendeel, niet zalig worden. Niemand wordt zalig omdat hij of zij dat zelf wil. De hemel zou gewoon leeg blijven als de Arminianen gelijk hadden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 dec 2004 01:48

Cisca schreef:

Nou, ik denk dat er na de dood niets meer is, als het anders is, weet ik nu al zeker, dat ik er achteraf niet om kan lachen, daarvoor is me te veel ellende aangedaan, eigenlijk snap ik niet, dat ik nu (gelukkig maar) wel kan lachen.

Je zou je misschien kunnen voorstellen dat je niveau van kennis en bewustzijn na je dood wel heel anders is dan nu.

Vergelijk het met een inenting voor een baby. De baby begrijpt niet waar de pijn van de prik voor nodig is, weert de prik af en gaat krijsen als het pijn doet. Maar later als hij ouder wordt (in zekere zin ook een ander niveau van kennis/bewustzijn) volgt begrip.

Japijo schreef:Ik geloof niet in de alverzoening.

Nee, dat lijkt mij ook niet kunnen, het een of/of situatie.

Hmm, je zou eens het boek "Een ongewoon gesprek met God" (van N. D. Walsch) moeten lezen. Mocht je het onzin vinden, je zult er waarschijnlijk wel om kunnen lachen. :)

jas schreef:Collateral is een beste jongen, :? maar met de Bijbel moet je hem beslist niet vertrouwen.

In zekere zin heb je wel gelijk, ik aanvaard de bijbel niet als letterlijk volkomen waarachtig en gezaghebbend, dus voor wie dat wel doet kan mijn bijbeluitleg onbijbels zijn. Hoewel ik dingen in het belang van de discussie soms wel vanuit dat referentiekader ('de bijbel is waarheid') bekijk. :)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 dec 2004 14:48

caprice schreef:Nu snap ik het niet meer. :roll:

De leer van de al(gemene) verzoening is in elk geval een dwalende leer.

Juist, zo veel weet ik er nog wel van af, daarom gaf ik je daar zelfs gelijk in :mrgreen:

hijwel schreef:cisca, of je het gelooft of niet.
Echt leven is: samen met God wandelen door dit leven!

Dat geloof ik dus juist niet meer, nu, zonder, ben ik veel gelukkiger.

jas schreef:Als ik dit zo lees Cisca, lijkt het er op dat je je ondanks je 'vrije wil' erover verbaast God niet gevonden te hebben. Maar volgens mij is dit juist het grote obstakel. Want vanuit een vrije wil heeft nog nooit één mens God gevonden en ik vrees voor degenen die zeggen dat het wel zo is.

Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest, ik bedoelde die opmerking letterlijk, in mijn leven heb ik nagenoeg geen kans gehad om te leven, maar werd ik geleefd, hoezo vrije wil, ik had niets te willen.
Verder was ik niet verbaasd god niet te kunnen vinden en ervaren, maar totaal teleurgesteld, ik voelde me enorm in de kou staan, en echt voor de gek gehouden.

Collateral schreef:Hmm, je zou eens het boek "Een ongewoon gesprek met God" (van N. D. Walsch) moeten lezen. Mocht je het onzin vinden, je zult er waarschijnlijk wel om kunnen lachen. :)

Zal ik doen, momenteel is de bieb even te ver lopen voor me, misschien lukt het me over een paar weken wel, 'k ben benieuwd.
Zou wel leuk zijn, ik lach graag en veel, je hoort het t.z.t. van me :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 dec 2004 14:52

jas schreef:Als ik dit zo lees Cisca, lijkt het er op dat je je ondanks je 'vrije wil' erover verbaast God niet gevonden te hebben. Maar volgens mij is dit juist het grote obstakel. Want vanuit een vrije wil heeft nog nooit één mens God gevonden en ik vrees voor degenen die zeggen dat het wel zo is.

Dus eigenlijk heeft Cisca gewoon pech gehad dat ze er niet uitgegrepen werd?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 15:01

Aragorn schreef:

Dus eigenlijk heeft Cisca gewoon pech gehad dat ze er niet uitgegrepen werd?

Nee dat is typisch een menselijke manier van redeneren. Wij blokkeren onszelf door teveel te willen doen, door God te willen manipuleren met onze gebeden, door God in ons supermarktwagentje te gooien als we Hem nodig hebben, en zo niet, dan laten we Hem in de schappen staan. Godsdienst is shoppen. Maar helaas voor ons, zo werkt God niet. Wij bidden altijd naar ons zelf toe, maar wij moeten bidden of we het met Hem eens mogen worden, ook als Hij anders over ons beslist dan wij gehoopt hadden. Bidden is geen bestellijn met de hemel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 dec 2004 15:09

jas schreef:Bidden is geen bestellijn met de hemel.

Weet ik toch, als er nog eens iets is, bel ik wel 112 :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 15:17

Bidden is heel hard om hulpen roepen en toch verzuipen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”