They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 29 dec 2004 13:17

Niets bijzonders, eerlijk gezegd. Ik vind er in ieder geval geen 'verborgen boodschappen' of 'satanistische ondertoon' in terug.

Wat is, denk jij, het doel van deze Eagles-tekst?

disclaimer: ik vraag hier om jouw MENING, en dus niet om pseudo-wetenschappelijk geneuzel dat geen echt feitelijke basis heeft, maar wel als zodanig aangewend wordt.
Haribol!

kodeboswachter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kodeboswachter » 29 dec 2004 14:34

Ok, geen pseudo wetenschappelijk gebazel zonder feitelijke basis. Wat het exacte doel van dit nummer is kan ik niet zeggen. Ik ken de eagles niet goed genoeg daarvoor.

Ik vind het wel aannemelijk dat er iets meer achter zit dan op het eerste gezicht lijkt. Daarvoor komen een teveel zaken terug in de tekst.
Zoals:
"This could be Heaven or this could be Hell"

"And in the master's chambers,
They gathered for the feast
They stab it with their steely knives,
But they just can't kill the beast "

had to find the passage back
To the place I was before
'Relax,' said the night man,
We are programmed to receive.
You can checkout any time you like,
but you can never leave! "

Als je naar de titels kijk van andere albums van don henley en the eagles zoals, 'Hell freezes over', 'Building the perfect Beast' en 'the end of innocence', dan heb ik zo mijn bedenkingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 15:36

Wel eens gehoord van vergelijkingen? Als is de hemel is is het fantastisch als iemand door een hel gaat betekend dat ook niet dat hij bij de demonen, duivelen etc is geweest...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kodeboswachter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kodeboswachter » 29 dec 2004 17:16

Wel eens gehoord van vergelijkingen? Als is de hemel is is het fantastisch als iemand door een hel gaat betekend dat ook niet dat hij bij de demonen, duivelen etc is geweest...

Ik ken de uitdrukking ook wel 'door een hel gaan'. Maar zoals ik al zei: het zijn meerdere elementen in de tekst waar ik mijn conclusie aan verbind.
Als jij het door zo te redeneren voor jezelf kunt rechtvaardigen, prima. Ik heb alleen een andere mening.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 08:57

Vind het toch al een pokkenummer maar om het af teschrijven op bepaalde aanstootgevende elementen... tja en ik heb ook een andere mening ;-)

Raptor

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 09:04

Ik wil me er verder niet mee bemoeien hoor, maar deze discussie doet me denken aan het feit dat de duivel komt als een engel des lichts...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 09:07

Of of als een gruntende leeuw zeker... kijk dan maar uit als je naar Martin Mans luisterd die zwaar op zijn psalmenpomp loopt te hengsten...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 09:54

Raido schreef:Of of als een gruntende leeuw zeker... kijk dan maar uit als je naar Martin Mans luisterd die zwaar op zijn psalmenpomp loopt te hengsten...

Hmm, die bijbeltekst ken ik niet!

sela

Berichtdoor sela » 30 dec 2004 09:58

Raido schreef:Of of als een gruntende leeuw zeker... kijk dan maar uit als je naar Martin Mans luisterd die zwaar op zijn psalmenpomp loopt te hengsten...

of luistert naar het christelijk gemengd hengstenkoor..

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 30 dec 2004 10:50

Persoonlijk (let op, mijn mening, geen veroordeling) vind ik dat jullie in het geval van dit nummer een beetje proberen te zoeken naar een "demonische" uitleg.

Hotel California is een verhaal, een soort sprookje. Een beetje een griezelverhaal, over een hotel waar het spookt.
Het is vooral ook een erg leuk nummer, qua muziek en dergelijke.

Als je op de manier waarop jullie bezig zijn elk stukje muziek gaat ontleden kun je eigenlijk bijna nergens meer naar luisteren. Nu ben ik zelf geef ik toe niet heel erg moeilijk op dit gebied, er zijn wel bepaalde artiesten die ik niet wil horen, maar dat zijn er niet zo veel.

Je kunt elke willekeurige tekst van een willekeurige artiest met een gouden kam gaan uitzoeken of er ergens een dubbele bodem of een verkeerd te interpreteren zin in zit, maar dan ga je mijns inziens voorbij aan de essentie van muziek.

Dat is voor mij ontspanning, ik kan genieten van muziek, ik kan het hele nummer van de Eagles meezingen zonder beinvloed te worden door de bezweringen die er blijkbaar inzitten.

Mijn advies is, til er niet te zwaar aan, maak je liever druk om dingen die er meer toe doen...

Just my $ 0,02....

Raptor

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 11:57

Jeronimuz schreef:Persoonlijk (let op, mijn mening, geen veroordeling) vind ik dat jullie in het geval van dit nummer een beetje proberen te zoeken naar een "demonische" uitleg.

Hotel California is een verhaal, een soort sprookje. Een beetje een griezelverhaal, over een hotel waar het spookt.
Het is vooral ook een erg leuk nummer, qua muziek en dergelijke.

Als je op de manier waarop jullie bezig zijn elk stukje muziek gaat ontleden kun je eigenlijk bijna nergens meer naar luisteren. Nu ben ik zelf geef ik toe niet heel erg moeilijk op dit gebied, er zijn wel bepaalde artiesten die ik niet wil horen, maar dat zijn er niet zo veel.

Je kunt elke willekeurige tekst van een willekeurige artiest met een gouden kam gaan uitzoeken of er ergens een dubbele bodem of een verkeerd te interpreteren zin in zit, maar dan ga je mijns inziens voorbij aan de essentie van muziek.

Dat is voor mij ontspanning, ik kan genieten van muziek, ik kan het hele nummer van de Eagles meezingen zonder beinvloed te worden door de bezweringen die er blijkbaar inzitten.

Mijn advies is, til er niet te zwaar aan, maak je liever druk om dingen die er meer toe doen...

Just my $ 0,02....

Zoals je zaligheid? Tja, dan voel ik me toch echt weer geroepen om te reageren... Misschien moet je eens met Johan Vreugdenhil (of gelijkgezinden) gaan praten!

kodeboswachter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kodeboswachter » 30 dec 2004 13:01

Ik ben het op heel veel punten van johan vreugdenhil niet eens. Ik kan mij niet vinden in zijn kruistocht tegen hedendaagse muziek.
Ik ben ook niet iemand die op alle slakken zout legt. In het geval van 'hotel california' vind ik het allemaal niet zo heel ver gezocht. Ik zal ook niet beweren dat je op enige wijze door dit nummer demonisch wordt beïnvloedt. Ik vind het ook niet waarschijnlijk dat je wordt beïnvloedt door verborgen boodschappen in een nummer zouden zitten die je alleen hoort door het achterstevoren afspelen.
Er is wel een grote groep muziek die ik afwijs, met name in de metal hoek. Gelukkig is dat toch niet mijn genre.

Dat sommigen mensen Anton Lavey op de cover zien lijkt mij ook niet echt waarschijnlijk.
Ik vind het gewoon niet prettig luisteren naar een nummer waarvan ik de tekst niet vertrouw. Bovendien vind ik het ook irritant nummer omdat het zo vaak gespeeld wordt, maar dat terzijde.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 13:22

kodeboswachter schreef:Ik ben het op heel veel punten van johan vreugdenhil niet eens. Ik kan mij niet vinden in zijn kruistocht tegen hedendaagse muziek.
Ik ben ook niet iemand die op alle slakken zout legt. In het geval van 'hotel california' vind ik het allemaal niet zo heel ver gezocht. Ik zal ook niet beweren dat je op enige wijze door dit nummer demonisch wordt beïnvloedt. Ik vind het ook niet waarschijnlijk dat je wordt beïnvloedt door verborgen boodschappen in een nummer zouden zitten die je alleen hoort door het achterstevoren afspelen.
Er is wel een grote groep muziek die ik afwijs, met name in de metal hoek. Gelukkig is dat toch niet mijn genre.

Dat sommigen mensen Anton Lavey op de cover zien lijkt mij ook niet echt waarschijnlijk.
Ik vind het gewoon niet prettig luisteren naar een nummer waarvan ik de tekst niet vertrouw. Bovendien vind ik het ook irritant nummer omdat het zo vaak gespeeld wordt, maar dat terzijde.

Goed, ik zeg ook niet dat ik het in alles met Johan Vreugdenhil eens ben. Maar waar rook is... Ik heb de volgende spelregel voor mezelf opgesteld als ik luister naar muziek of muziek maak. Vooraf of achteraf vraag ik aan God of het goed is of is geweest, voor mij helpt dat enorm. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen op zou moeten gaan, maar toch...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 13:39

* bericht verwijderd door moderator *

Raptor

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 13:45

Just relax! Ik ga het hier zeker niet opnemen voor Johan Vreugdenhil en anderen-zoals-hij-denkenden, maar probeer dan wel met goede argumenten te komen om te overtuigen! Iedereen kan wel roepen dat dit goed is en dat slecht, maar daar schiet niemand wat mee op. Ik herinner me een uitspraak van Luther die zei dat de duivel niet alle mooie muziek voor zich hoefde op te eisen en dat de kerk die ook best wel mag gebruiken (qua melodie dan). Maar ik vraag me toch af of er toen ook zulke muziek was, zoals wij die nu kennen en wat ze dan muziek noemen...
Muziek moet zijn tot Gods eer, daar is het voor bedoeld!

Terug naar “Archief”