Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 20:28

Ik word altijd een beetje bedroefd als een dominee zichzelf in een preek voor de vijfennegentigste keer gaat herhalen en het hele lijstje TEN EERSTE, TEN ANDERE, TEN DERDE, TEN VIERDE opdreunt.

Laat dan een keer extra zingen of houd een goed doortimmerd eucharistisch of tafelgebed.

Ik kan zo slecht tegen die herhalingen, alsof de toehoorders debiel zijn...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 20:32

Optimatus schreef:Ik word altijd een beetje bedroefd als een dominee zichzelf in een preek voor de vijfennegentigste keer gaat herhalen en het hele lijstje TEN EERSTE, TEN ANDERE, TEN DERDE, TEN VIERDE opdreunt.

Laat dan een keer extra zingen of houd een goed doortimmerd eucharistisch of tafelgebed.

Ik kan zo slecht tegen die herhalingen, alsof de toehoorders debiel zijn...

Bedoel je daarmee het thema en de punten van de preek? Die worden inderdaad altijd 2x opgenoemd, en ook als de dominee aan de punt begint noemt hij het nog wel even omdat:
* Het thema en de punten het raamwerk van de preek zijn
* Herhaling is de moeder van de wetenschap

Ik schrijf de punten altijd op, en het is wel nodig dat hij ze herhaalt, maar 95 keer doet hij het echt niet, hoor. :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 21:12

Dat herhalen... ik vind het een minachting van je eigen kerkvolk. Dat snapt het na één, hoogstens twee keer ook wel. En continu dat gehamer op de zondige staat der mensen. Het lijkt wel of men er behagen in schept zichzelf weg te cijferen.

Als ik een optocht van Christenen probeer te vangen in een karikatuur dan zie ik dat zo:

Jubelend en juichend de evangelische en pinksterchristenen
Plechtig in processie de Rooms-, Oud- en Anglicaans-Katholieken, gevolgd door de Oosters-Orthodoxen.
Daarna met blij gemoed det PKN'ers en aanverwante kerkgangers.
Helemaal achteraan schuifelen, half gebogen, nauwelijk naar voren kijkend de zwaarmoedigen, de puriteinen, die hopen op een kruimel.

Mensen, het geloof moet VREUGDE brengen, geen rampspoed en zorgen.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 21:16

't Is ook nooit goed hé. De ene keer klagen ze dat het vééééél te moeilijk is, die prediking, en de andere keer is die weer vééééél te eenvoudig en te simpel.

:frown:

Ik ben blij dat bij ons het werk niet van mensen afhangt.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 21:28

Optimatus schreef:
Als ik een optocht van Christenen probeer te vangen in een karikatuur dan zie ik dat zo:

Jubelend en juichend de evangelische en pinksterchristenen
Plechtig in processie de Rooms-, Oud- en Anglicaans-Katholieken, gevolgd door de Oosters-Orthodoxen.
Daarna met blij gemoed det PKN'ers en aanverwante kerkgangers.
Helemaal achteraan schuifelen, half gebogen, nauwelijk naar voren kijkend de zwaarmoedigen, de puriteinen, die hopen op een kruimel.

Mensen, het geloof moet VREUGDE brengen, geen rampspoed en zorgen.

Tzou toch mooi zijn als zij allen bij Christus binnen mogen komen.
Hoe men ook komt, als men maar komt met liefde voor en tot Christus. En uiteraard halen we die liefde niet uit onszelf maar uit het geloof.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 dec 2004 22:26

Optimatus schreef:
Verder, ik vind de preek helemaal niet het belangrijkste onderdeel van de dienst.

Nee?

1 Korinthe 1 vers 21:
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

kan je het tweede woordje vinden van optimatius, ja na de komma ? precies,

ik zelf zit in de hervormde gemeente conventioneel en we hebben een fijne dominee, afhankelijk van de dienst (bv avondmaal) is het iets anders ingedeeld maar voor elke preek gaan de kinderen naar de kindernevendienst toe, dat valt me op dat ik hier niks over hoor in deze hele opsomming, cq discussie. Verder vindt ik net als optimatus de gehele dreiging van de hel en onze zonden die je in wat oudere cq zwaardere kerken tegenkomt inderdaad (bij mij althans ) het gevoel krijgen van weg wezen hier, het gaat om de verlossing van ons door christus , en dan hoort niet de nadruk te liggen op al het slechte wat een mens gedaan heeft.

Verder vindt ik het fijn als er gezangen zijn , zijn er geloof ik meer dan in de GG als ik me niet vergis , 400 stuks ofzo en daar zitten juweeltjes bij al zeg ik het zelf , vraag me af waarom er eigenlijk zo weinig gezangen gezongen worden in wat zwaardere gemeentes en waarom zo traaaaaag.

verder vindt ik het zingen van de geloofsbelijdenis erg mooi, als er iemand is overleden in onze kerk staan we allemaal op en horen dat aan, is ook altijd wel erg indrukwekkend.

Na de afscheids afsluiting van de dienst beantwoord de kerk met het zingen van driek keer amen, ook erg mooi , (vooral als ik erboven ga zingen,dus )

@optimatus, gregoriaans, gezang vindt ik erg mooi, wist niet dat jij in zo;n kleurige kerk speelde,

Orgelspel is natuurlijk ook heel belangrijk een organist kan een dienst vindt ik pers. maken of breken. het gaat tenslotte toch wel om eht gevoel he verder ben ik wel van mening dat een preek niet te lang kan duren, omdat de mens nou eenmaal zijn aandacht verliest of anders het geheel gaat missen,

hoedjes zie je niet on onze kerk vindt ik pers. ook onzin alsof je dan beter gelooft, rokken en broeken is verschillend maakt mij ook niet zo veel uit, dominee gaat altidj in een toga tenzij het een kandidaat is , wat ook wel eens verfrissend kan zijn, vrouwelijke dominees zie ik niet vaak, eerder zelden maar toen we in vakantie gingen op ruurlo jaren terug was er wel ween daar , en een goeie ook al zeg ik het zelf , heb daar ook geen bezwaar tegen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 dec 2004 22:52

Spons schreef:ik zelf zit in de hervormde gemeente conventioneel

Confessioneel bedoel je denk ik!

Spons schreef:Verder vindt ik het fijn als er gezangen zijn , zijn er geloof ik meer dan in de GG als ik me niet vergis , 400 stuks ofzo en daar zitten juweeltjes bij al zeg ik het zelf , vraag me af waarom er eigenlijk zo weinig gezangen gezongen worden in wat zwaardere gemeentes en waarom zo traaaaaag.

Volgens mij zijn het 306 gezangen.

Spons schreef:hoedjes zie je niet on onze kerk vindt ik pers. ook onzin alsof je dan beter gelooft, rokken en broeken is verschillend maakt mij ook niet zo veel uit,

In de confessioneel hervormde gemeenten van Katwijk zie ik altijd nog wel een aantal vrouwen met hoedjes op, dus het betekent niet per dat er per definitie geen hoedjes gedragen worden in de Conf.Ver.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 28 dec 2004 23:36

japijo schreef:
Spons schreef:ik zelf zit in de hervormde gemeente conventioneel

Confessioneel bedoel je denk ik!

Spons schreef:Verder vindt ik het fijn als er gezangen zijn , zijn er geloof ik meer dan in de GG als ik me niet vergis , 400 stuks ofzo en daar zitten juweeltjes bij al zeg ik het zelf , vraag me af waarom er eigenlijk zo weinig gezangen gezongen worden in wat zwaardere gemeentes en waarom zo traaaaaag.

Volgens mij zijn het 306 gezangen.
491! De Hervormde bundel van 1938 had er inderdaad 306, maar die wordt nergens als officiële gezangenbundel gehanteerd.

Tja, Spons, waar men slechts "Enige" gezangen zingt, wil men alleen teksten zingen die rechtstreeks aan de Bijbel zijn ontleend. Waarbij men overigens nogal inconsequent te werk gaat, want het overbekende "Och, of wij Uw geboon volbrachten" uit de berijming van de 10 Geboden staat toch echt nergens in de Bijbel.

En waarom zo traaaaaaaaaaag? Dat heet eerbiedig en stichtelijk te zijn. In de praktijk wordt het ook vaak gehanteerd als graadmeter voor de rechtzinnigheid van een gemeente: hoe langzamer men zingt, des te zuiverder men in de leer schijnt te zijn. Mensen maken zichzelf en anderen al wat wijs...
~~Soli Deo Gloria~~

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 28 dec 2004 23:48

oke dqt wist ik dus niet , maar gaat het niet om wat er in een psalm of gezang gezegd wordt , teminste dat is mijn mening vandaar dat ik ook vindt dat gezangen erg mooi zijn (niet allemaal hoor ) en dat laatste wist ik dus niet, dus hoe trager , hoe geloviger als ik het goed intrepeteer ?

dan vraag ik me toch af hoe men hier tegenover gospel staat, (waar ik pers. niet van hou , spreekt me niet aan op de een of andere manier terwijl de inhoud best goed zal zijn ) maar dat is denk ik al eerder aangehaald hier op refoweb

Raptor

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 12:10

SDG schreef:Tja, Spons, waar men slechts "Enige" gezangen zingt, wil men alleen teksten zingen die rechtstreeks aan de Bijbel zijn ontleend. Waarbij men overigens nogal inconsequent te werk gaat, want het overbekende "Och, of wij Uw geboon volbrachten" uit de berijming van de 10 Geboden staat toch echt nergens in de Bijbel.

Dit laatste klopt, maar de psalmen zoals wij ze meestal zingen staan ook niet zo in de Bijbel. Joden 'zingen' letterlijk de tekst zoals wij die ook in de Bijbel hebben staan (wat ik erg mooi vind overigens). So, what's the point?

SDG schreef:En waarom zo traaaaaaaaaaag? Dat heet eerbiedig en stichtelijk te zijn. In de praktijk wordt het ook vaak gehanteerd als graadmeter voor de rechtzinnigheid van een gemeente: hoe langzamer men zingt, des te zuiverder men in de leer schijnt te zijn. Mensen maken zichzelf en anderen al wat wijs...

Gezien ook de reactie van Spons vind ik dat je uit moet kijken met je reactie. Deze slaat natuurlijk helemaal nergens op, en is ook niet gebaseerd op Gods woord of iets dergelijks... Gods woord, dat is onze enige graadmeter! Het maakt mij persoonlijk niet zo veel uit of er al dan niet 'ritmisch' (dit klopt natuurlijk in de letter niet, want overal wordt ritmisch gezongen!) wordt gezongen. Ik persoonlijk vind langzamer zingen erg mooi, je aandacht kun je goed bij de tekst houden! En daar gaat het om, niet om de vorm maar om de inhoud. Maar dat kan voor iemand anders natuurlijk anders liggen...

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 29 dec 2004 16:40

Tja het zal inderdaad wel iets persoonlijks zijn. Van enorm langzaam gezongen psalmen val ik juist half in slaap, vind er weinig eerbiedigs aan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 23:51

Het langzaam zingen resulteert helaas nogal in een onpersoonlijk brullen.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2004 06:14

Waar slaat dat op?
Als je langzaam zingt kun je ondertussen de inhoud beter overdenken.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 30 dec 2004 08:33

Optimatus schreef:Het langzaam zingen resulteert helaas nogal in een onpersoonlijk brullen.

Ik had van jou niet zo'n ongefundamenteerde mening verwacht, Optimatus!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 30 dec 2004 09:31

caprice schreef:Waar slaat dat op?
Als je langzaam zingt kun je ondertussen de inhoud beter overdenken.

Not. Juist dan dwalen je gedachten gemakkelijk af. Een psalm, daar moet tempo inzitten. Zeker als het gaat om lofpsalmen. Als ik psalm 150 op z'n elvendertigst moet zingen, heb ik niet het idee dat mijn lofprijzingen overkomen zoals ze zijn bedoeld.

Een boetepsalm zoals 51 mag daarentegen best wat ingetogener worden gezongen, maar dat bereik je niet door langzamer te gaan zingen.

Een goede organist wéét hoe 'ie de gemeente moet laten zingen.

Terug naar “Archief”