Optimatus schreef:
Verder, ik vind de preek helemaal niet het belangrijkste onderdeel van de dienst.
Nee?
1 Korinthe 1 vers 21:
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
kan je het tweede woordje vinden van optimatius, ja na de komma ? precies,
ik zelf zit in de hervormde gemeente conventioneel en we hebben een fijne dominee, afhankelijk van de dienst (bv avondmaal) is het iets anders ingedeeld maar voor elke preek gaan de kinderen naar de kindernevendienst toe, dat valt me op dat ik hier niks over hoor in deze hele opsomming, cq discussie. Verder vindt ik net als optimatus de gehele dreiging van de hel en onze zonden die je in wat oudere cq zwaardere kerken tegenkomt inderdaad (bij mij althans ) het gevoel krijgen van weg wezen hier, het gaat om de verlossing van ons door christus , en dan hoort niet de nadruk te liggen op al het slechte wat een mens gedaan heeft.
Verder vindt ik het fijn als er gezangen zijn , zijn er geloof ik meer dan in de GG als ik me niet vergis , 400 stuks ofzo en daar zitten juweeltjes bij al zeg ik het zelf , vraag me af waarom er eigenlijk zo weinig gezangen gezongen worden in wat zwaardere gemeentes en waarom zo traaaaaag.
verder vindt ik het zingen van de geloofsbelijdenis erg mooi, als er iemand is overleden in onze kerk staan we allemaal op en horen dat aan, is ook altijd wel erg indrukwekkend.
Na de afscheids afsluiting van de dienst beantwoord de kerk met het zingen van driek keer amen, ook erg mooi , (vooral als ik erboven ga zingen,dus )
@optimatus, gregoriaans, gezang vindt ik erg mooi, wist niet dat jij in zo;n kleurige kerk speelde,
Orgelspel is natuurlijk ook heel belangrijk een organist kan een dienst vindt ik pers. maken of breken. het gaat tenslotte toch wel om eht gevoel he verder ben ik wel van mening dat een preek niet te lang kan duren, omdat de mens nou eenmaal zijn aandacht verliest of anders het geheel gaat missen,
hoedjes zie je niet on onze kerk vindt ik pers. ook onzin alsof je dan beter gelooft, rokken en broeken is verschillend maakt mij ook niet zo veel uit, dominee gaat altidj in een toga tenzij het een kandidaat is , wat ook wel eens verfrissend kan zijn, vrouwelijke dominees zie ik niet vaak, eerder zelden maar toen we in vakantie gingen op ruurlo jaren terug was er wel ween daar , en een goeie ook al zeg ik het zelf , heb daar ook geen bezwaar tegen.