Bevinding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 13 dec 2004 13:52

caprice schreef:Zie artikel, tweede en derde bladzijde.

Ik heb het gelezen caprice in het document, staat hetzelfde. 8)

André

Berichtdoor André » 13 dec 2004 13:56

meschianza schreef:Ja, idd. Dat je bid en je weet dat je gebed echt gemeenschap is met God, en niet wat woorden die bij het plafond blijven hangen. Dat God middels de bijbel rechtstreeks tot je spreekt, woorden in je hart legt.

Ik denk dat dat bevinding is.

Daar kan ik me wel in vinden idd, maar om dat nu bevinding te gaan noemen en met proefschriften uit te gaan leggen, gaat me weer net iets te ver. :P

Dette

Berichtdoor Dette » 13 dec 2004 16:35

Bevinding..

heb ik ook altijd moeilijk gevonden! Volgens mij is bevinding, ervaring, dat je iets bevonden hebt: in dit geval het leven met God.

En dan spreekt men over bevindelijk gereformeerden.. en dan snap ik er helemaal nix meer van! Sorry hoor, misschien kwets ik nu mensen (dat is niet mijn bedoeling), maar in bevindelijk gereformeerde preken mis ik juist altijd het leven met God. Het gaat dan vaker over een God die ver weg is, die niets met zondaars te maken wil hebben, over regels en wetten, en niet over de gemeenschap met God!

Misschien heb ik het mis, leg het me dan maar uit..

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2004 08:33

Dette schreef:Bevinding..

heb ik ook altijd moeilijk gevonden! Volgens mij is bevinding, ervaring, dat je iets bevonden hebt: in dit geval het leven met God.

En dan spreekt men over bevindelijk gereformeerden.. en dan snap ik er helemaal nix meer van! Sorry hoor, misschien kwets ik nu mensen (dat is niet mijn bedoeling), maar in bevindelijk gereformeerde preken mis ik juist altijd het leven met God. Het gaat dan vaker over een God die ver weg is, die niets met zondaars te maken wil hebben, over regels en wetten, en niet over de gemeenschap met God!

Misschien heb ik het mis, leg het me dan maar uit..

In een echte schriftuurlijk-bevindelijke preek gaat het wel over God en over de wegen die Hij houdt met Zijn volk, en hoe Hij zondaren bekeert.

Op www.prekenweb.nl staat volgens mij een serie lezingen over 'Bevinding' van ds. C.G. Vreugdenhil.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 dec 2004 19:09

bevinding is geweldig!!

God ervaren is geweldig. God die er is in al onze keuzes. God die er altijd is in mijn vragen. God die spreekt!! God die antwoord. God die luistert. God die voelbaar aanwezig is bij het bidden. God die ik voel als ik op straat loop! God vinden in de bijbel! God die je ziet doorgaan met mensen kerken, de wereld. Een God die voor mij een geweldige toekomst heeft klaar liggen samen met Hem.

Wat is bevinding?
Bevinding is wandelen met God door heel je leven heen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 27 dec 2004 19:23

In een echte schriftuurlijk-bevindelijke preek gaat het wel over God en over de wegen die Hij houdt met Zijn volk, en hoe Hij zondaren bekeert.

Mee eens maar:
* Alleen als de tekst daar aanleiding voor geeft
* De bevinding uit de tekst opkomt en niet als een raster over de tekst wordt heengelegd
* De verschillende soorten van bevindingen evenwichtig benaderd worden
* Bevinding niet iedere keer hetzelfde is :(
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

cornelis
Kapitein
Kapitein

Bevinding.

Berichtdoor cornelis » 29 dec 2004 17:22

Beste allemaal.
Weer een leerzame topic.
In de SOW kerk heb ik weinig van dit woord gehoord.
Dat is in de Bondskerk wel anders.
Ik dacht het wel,dat bevinden,ervaring is.
En kan me heel goed vinden in wandelen,leven met God.
Maar ook caprice is duidelijk in haar uitleg.
Zo blijft heel deze website leerzaam.
Heeft het ook niet te maken met de praktijk van de Godzaligheid,dat is toch het zelfde,of te wel leven met de Drie Enige God,dag en nacht.
Wederom een hartelijke groet van Cornelis.

caprice

Re: Bevinding.

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 17:45

cornelis schreef:Beste allemaal.
Weer een leerzame topic.
In de SOW kerk heb ik weinig van dit woord gehoord.
Dat is in de Bondskerk wel anders.
Ik dacht het wel,dat bevinden,ervaring is.
En kan me heel goed vinden in wandelen,leven met God.
Maar ook caprice is duidelijk in haar (1) uitleg.
Zo blijft heel deze website leerzaam. (2)
Heeft het ook niet te maken met de praktijk van de Godzaligheid,dat is toch het zelfde,of te wel leven met de Drie Enige God,dag en nacht.
Wederom een hartelijke groet van Cornelis.

1. 'zijn'
2. Oneens.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 00:30

Bevinding! Waar bevinden wij ons, in of buiten Christus?
Van dat antwoord hangt ook onze bevinding af. Want laten we het niet vergeten, ook onbekeerden hebben hun eigen bevinding.
Ook onbekeerden hebben wel eens een lied, een gedicht, een psalm, een bijbeltekst waardoor zij bijzonder ontroerd worden.
Men zou ook dat bevinding kunnen noemen.

Maar nu de bevinding van de gelovige.
De bevinding moet te allen tijde geconfirmeerd zijn aan de Schrift.
Is dat niet het geval, dan is er sprake van een valse bevinding; ook dat bestaat.
Bevinding is juist dat men zijn weg, de weg die God men een zondaar gaat, in de Schrift herkent.
Voorbeeld: Wanneer men van Rotterdam naar Utrecht rijdt, dan weet men dat men zolang Utrecht nog op de wegwijzers staat, men zich op de goede weg bevindt. Men ontvangt dan van officiële zijde, nl via de door de overheid geplaatste bewegwijzering de bevestiging dat de weg die men volgt ook de juiste weg is.

Zo is het ook met de geestelijke bevinding.
Wat men van God in het hart of in het gemoed ervaart, zal op enigerlei wijze door de Schrift bevestigd moeten worden.
Bijv. als iemand zegt, God heeft tegen me gezegd dat mijn zonden me vergeven zullen worden als ik in mn nakie op mn scooter 3 rondjes om de kerk heen rijdt met een snelheid van 70 km per uur, dan weten we op basis van de Schrift dat dit niet van God komt.
1e. God eist niet dat wij iets voor onze zondevergeving zelf moeten doen.
2e. God eist zeker niet dat wij iets doen wat in strijd is met de eerbaarheid.
3e. God eist niet van ons dat wij de door de overheid gegeven regels inzake de verkeerswet overtreden door de max. snelheid niet te respecteren.
De Schrift zou het gehoor geven aan deze stem veroordelen.
Nu, God gaat nooit, maar dan ook nooit tegen Zijn Woord in.

Er zijn religieuse groeperingen die soms (al zeggen ze van niet) de bevinding boven de Schrift stellen. Deze komen in beide kampen voor, zowel bij de evangelischen als ook bij de uiters rechts gereformeerden.

Bij de eersten uit zich dit vaak in de gemoedelijke toestanden m.b.t. de vruchten van de bekering, bij de laatsten meer in de bekering zelf.
Het blijft oppassen en het is dus zaak de bevinding gedurig aan de Schrift te toetsen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2004 06:10

Goed gesproken, Jas.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 dec 2004 23:43

Bevinding en (met een wat beladen woord) mystieke ervaring. Ik kan er dit over zeggen: ik ken ze ook in mijn leven. Zelf ben je echter als mens ook een factor in de interpretatie ervan. De ervaringen moeten - zoals al eerder gezegd door iemand - wel exact kloppen met de Bijbel. Blijken ze na schriftuurlijke toetsing te kloppen, dan mag je aannemen dat het van God komt. Voor een voorbeeld uit mijn eigen leven, zie: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=468537#468537
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jan 2005 12:06

Bevinding... ik moest daarbij eerlijk gezegd ook denken aan het woord: stokpaardje. Dat idee kwam bij mij op toen ik aan het luisteren was naar een preek van ds. J.S. van der Net over Ezechiël 36:25a. :(
Niet dat ik ds. J.S. van der Net nou zo'n ontzettend onprettige predikant vind. Helemaal niet. Hij kan heel goed preken. Zijn preek over Jozua 15:18-19 vind ik zéér de moeite waard! Dat is een preek waar heel veel van te leren valt.
Maar met al die bevindelijke prediking kreeg ik op een gegeven moment eens het gevoel van: de Bijbel is méér dan dit! Er staat nog veel méér in de Bijbel. Maar met die bevindelijke prediking voel ik me een beetje belemmerd om daartoe door te dringen, ook al heeft die bevindelijke prediking geholpen om oog te krijgen voor bepaalde aspecten van de Bijbel. De Bijbel is ook een boek wat heel nuchter en concreet in het gewone leven staat, zie bijvoorbeeld Spreuken. De Bijbel gaat ook over zondaren met zonden die zó ernstig zijn, dat wij dergelijke mensen niet in onze kerken zouden willen hebben. Denk aan wat David deed met Batseba, de vrouw van Uria. Of Juda en Tamar, zie Genesis 38. Dan merk je wel: de bijbelse geschiedenis is bepaald geen geschiedenis van nette mensen! Ja, op zo'n manier, dat wij daar ons nog wel eens héél diep over kunnen verbazen, en ons met recht kunnen afvragen: hoe kijken wij eigenlijk tegen onze medekerkleden aan? Hoe beoordelen wij hen? Of die verachte zwerver op straat?
Daarmee heb ik overigens wel weer zaken aangeroerd die toch weer volop met bevinding te maken hebben. Bevinding is toch immers: jezelf toetsen aan de Wet van God, en constateren dat je een zondaar bent met wie het niet best gesteld is. Ja, dat je wel eens héél wat milder mag worden naar je medekerkleden!
Ik heb dan ook geen moeite met het fenomeen bevinding op zich, maar meer met de manier waarop daar over gepreekt wordt. Dan krijgt het een sfeer van een vroom gevoel. (Wij zijn echter niet zo vroom!) Dan wordt het een beetje zweverig. Maar je kunt het dus ook op een heel nuchtere manier en heel concreet benaderen. Daar wordt het niet minder ontdekkend om. Integendeel!

Ik herinner mij een artikel in Terdege. Er was eens een artikelenserie n.a.v. de PKN. Ik moet denken aan dat artikel waarin drs. H. Veldman aan het woord kwam. Hij had het over 'meer met jezelf bezig zijn dan met Gods volle openbaring'. Dat vond ik heel treffend uitgedrukt.
Tegelijkertijd wil ik ook wijzen op ds. J.H. Velema, ook in een artikel van die serie, die sprak over de schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Dat is ook waar!
Zoals hijwel zijn bijdrage verwoord heeft, dat vind ik heel mooi. (Zie iets naar boven.)

Dus bevindelijke prediking? Ja, graag! Maar het betrachten van een behoorlijke portie nuchterheid daarbij zou naar mijn smaak die prediking sieren. En vooral: verzuim niet om oog te houden voor de héle Bijbel!! Durf ook onderwerpen aan te snijden die naar ons idee heel ongebruikelijk zijn, maar die wel in de Bijbel staan.

(De genoemde preken zijn te vinden op: http://www.prekenweb.nl/per_bijbelboek.htm ; wat staan daar trouwens weinig preken over het boek Deuteronomium! Terwijl dat naar mijn indruk juist zo'n ontzettend belangrijk boek is!)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 03 jan 2005 23:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jan 2005 12:37

uit het artikel:

Van Anna staat geschreven dat ze dag en nacht in de tempel was. Ze had er niets meer te zoeken, want het was daar een dode vormendienst. Maar toch kwam ze er, omdat ze wist dat daar de heilige God woonde. En Die wilde ze zoeken.

Dit is toch in tegenstelling met elkaar, enerzijds een dode vormendienst anderzijds de aanwezigheid van God. Met één enkele pennenstreek doet deze schrijver het Jodendom af als zijnde een onwaarachtig geloof. Ik vind dit nogal wat.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jan 2005 13:15

Citaat uit die andere discussie, waarnaar caprice verwees:

lizzz schreef:misschien een beetje. Kan je denk ik niet zo zeggen, maar wat wel raar is, als je die 'tale kanaans' niet hebt, ben je niet vroom. Heb een ouderling wel eens horen praten over iemand die zei in God te geloven, maar dat kon niet, want, ze had de 'tale kanaans' niet.

Ja hoor, sommigen zijn ook echt compléét geschift!!!
Ik bedoel dan uiteraard die genoemde ouderling!
"Hoezo leven in een eigen wereldje?! Hoezo niet denken vanuit de Bijbel maar vanuit een traditie?!"
Die ouderling is in figuurlijke zin nog roomser dan de paus, zonder dat hij het zelf in de gaten heeft!

(Sorry voor mijn wat erg primaire reactie, maar dit kwam bij me op toen ik dat las.)

Raptor

Berichtdoor Raptor » 03 jan 2005 13:32

Theo van Gogh zei ook wat hij dacht...

Terug naar “Archief”