Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 dec 2004 13:18

Dat is zeker waar en mede daarom heb ik ook voorkeur voor geen seks voor het huwelijk. Was alleen just wondering..

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 13:23

misschien ligt het in het 'prille', iets voor het eerst beleven, zoals ik voor de eerste keer een heel symfonie orkest in het echt hoorde wat overweldigd was... [nadat ik er op cd/radio veel naar geluisterd had]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 dec 2004 14:15

Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar dan is het nog altijd meer een kado voor jezelf dan voor je partner.

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 14:20

oke.. vat m.
?

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 18:44

Aragorn schreef:Niets tegen geen seks voor het huwelijk hoor, maar waarom is maagdschap een kado? Ik bedoel: is er nu werkelijk zo'n groot verschil tusen seks met een maagd en iemand die dat niet is?

Als je beide nog maagd bent dan beleef je beide alles voor het eerst met elkaar. Dan heb je dat voor elkaar bewaard. Ik denk dat het wel een extra dimensie geeft aan je seksuele relatie.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 28 dec 2004 19:02

Volkomen met Joepie eens! Maar dit zou, wanneer beide geen seksuele relatie hebben gehad, dan ook voor het huwelijk kunnen. Maar dat even terzijde.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

sex voor huwelijk

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 19:27

Heb pas een hele grote discussie over gehad. We zijn tot de conclusie gekomen:

- God staat het niet voor het huwelijk toe (Hebr. 13:4 --> Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God straffen)
- Wel kan het zijn dat je hebt besloten om te trouwen, maar dat je dat bijvoorbeeld om financiële redenen nog niet kunt. Je beslist dan bijvoorbeeld om over 5 jaar officieël te trouwen. Eerst ga je geld verdienen. Daar zijn we tot de conclusie gekomen dat het dan wel mag. (Omdat je toch gaat trouwen)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Night
Moderator
Contacteer:

Re: sex voor huwelijk

Berichtdoor Night » 28 dec 2004 19:31

frekje schreef:- Wel kan het zijn dat je hebt besloten om te trouwen, maar dat je dat bijvoorbeeld om financiële redenen nog niet kunt. Je beslist dan bijvoorbeeld om over 5 jaar officieël te trouwen. Eerst ga je geld verdienen. Daar zijn we tot de conclusie gekomen dat het dan wel mag. (Omdat je toch gaat trouwen)

Ik snap je/jullie redenatie wel.....maar aan de andere kant:
Trouwen op maandag kost niets. Een huis huren kan altijd. Een paar meubels heb je zo bij elkaar. Dus als het je echt wat waard mag zijn...
Een huwelijk 5 jaar uitstellen om eerst geld te verdienen....daar heb ik meer moeite mee. Waar is al dat geld dan allemaal niet voor nodig?
Of leggen we onze start-eisen een beetje hoog...

Verder heb ik altijd wat moeite om toe te geven en dan wel om de reden "dat je toch wel gaat trouwen". Er zijn wat argumenten te bedenken die daar wat op tegen hebben.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 19:39

Night schreef: Ik snap je/jullie redenatie wel.....maar aan de andere kant:
Trouwen op maandag kost niets. Een huis huren kan altijd. Een paar meubels heb je zo bij elkaar. Dus als het je echt wat waard mag zijn...
Een huwelijk 5 jaar uitstellen om eerst geld te verdienen....daar heb ik meer moeite mee. Waar is al dat geld dan allemaal niet voor nodig?
Of leggen we onze start-eisen een beetje hoog...

Ja waarschijnlijk wel. Als je ziet wat een huis tegenwoordig (koophuis) wel niet kost... En als je een huurhuis neemt ben je tegenwoordig ook heel duur uit, terwijl je als je verhuist geen enkele cent kan meenemen.

Verder heb ik altijd wat moeite om toe te geven en dan wel om de reden "dat je toch wel gaat trouwen". Er zijn wat argumenten te bedenken die daar wat op tegen hebben.

Nu heb ik het hier niet over ondertrouw ofzo, die moet dan al wel geschied zijn lijkt mij. Maar als je zo vast beslist dat je toch niet gaan trouwen die eerste paar jaren, je toch over een paar jaar wel trouwt. Het zou hetzelfde zijn als een echtscheiding...
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 29 dec 2004 08:37

Je kunt pas met zekerheid zeggen dat er getrouwd wordt met elkaar als je dat ook bent. Dus op het moment dat je beide Ja gezegd hebt voor de ambtenaar van de burgelijke stand. Voor die tijd is er geen sprake van een huwelijk en mag er geen gemeenschap plaats vinden. Welke constucties je ook bedenkt. God wil dat de gemeenschap binnen het huwelijk plaats vind.
Zolang als dat huwelijk er dus niet is, niet.

Ook al beloof je elkaar.....
Ook al weet je zeker dat.......
Ook al moet je eerst sparen......
Ook al staat de huwelijks datum al vast...
Ook al ga je de volgende dag trouwen.....

Binnen het huwelijk is ook echt binnen het huwelijk.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 29 dec 2004 16:35

frekje schreef:Ja waarschijnlijk wel. Als je ziet wat een huis tegenwoordig (koophuis) wel niet kost... En als je een huurhuis neemt ben je tegenwoordig ook heel duur uit, terwijl je als je verhuist geen enkele cent kan meenemen.

Nogmaals, ik (her)ken de moeilijkheden wel, maar toch..
Een huwelijk 5 jaar uitstellen om alleen te sparen voor een huwelijk en koophuis...lijkt me toch nog steeds niet de bedoeling.
Het betekent dus 5 x 2 x een jaarsalaris wat je dan denkt te moeten sparen. Wat voor huis moet dat wel niet worden? Liggen onze eisen toch niet daadwerkelijk erg hoog?
In een heel weinig voorkomend individueel geval zal misschien een dergelijke keuze gemaakt moeten worden, al blijf ik die 5 jaar een heel groot getal vinden. En dan....vallen die jaren dan niet te overbruggen zonder hetgeen in het huwelijk thuis hoort? Overigens wil ik de moeilijkheden die je dan kan ervaren ook absoluut niet bagatelliseren.
Ik heb dus iets tegen op het feit dat het als een mogelijke regel in veel gevallen wordt gesteld.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 16:39

Night schreef:
frekje schreef:Ja waarschijnlijk wel. Als je ziet wat een huis tegenwoordig (koophuis) wel niet kost... En als je een huurhuis neemt ben je tegenwoordig ook heel duur uit, terwijl je als je verhuist geen enkele cent kan meenemen.

Nogmaals, ik (her)ken de moeilijkheden wel, maar toch..
Een huwelijk 5 jaar uitstellen om alleen te sparen voor een huwelijk en koophuis...lijkt me toch nog steeds niet de bedoeling.
Het betekent dus 5 x 2 x een jaarsalaris wat je dan denkt te moeten sparen. Wat voor huis moet dat wel niet worden? Liggen onze eisen toch niet daadwerkelijk erg hoog?
In een heel weinig voorkomend individueel geval zal misschien een dergelijke keuze gemaakt moeten worden, al blijf ik die 5 jaar een heel groot getal vinden. En dan....vallen die jaren dan niet te overbruggen zonder hetgeen in het huwelijk thuis hoort? Overigens wil ik de moeilijkheden die je dan kan ervaren ook absoluut niet bagatelliseren.
Ik heb dus iets tegen op het feit dat het als een mogelijke regel in veel gevallen wordt gesteld.

Misschien is het aantal jaren inderdaad wat ruim genomen. Maar toch zijn er echtparen die dan misschien 1, 2 jaar moeten sparen voordat ze echt een huis kunnen kopen.
Afbeelding

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 29 dec 2004 16:40

Zeker! Maar die stellen dan ook meestal hun huwelijk uit :)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 29 dec 2004 16:50

Night schreef:Zeker! Maar die stellen dan ook meestal hun huwelijk uit :)

Ja, en daarom mogen ze wat mij betreft dan wel al vast gemeenschap hebben.
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 29 dec 2004 17:02

frekje schreef:
Night schreef:Zeker! Maar die stellen dan ook meestal hun huwelijk uit :)

Ja, en daarom mogen ze wat mij betreft dan wel al vast gemeenschap hebben.

Maar ook wat God betrefd?? Denk het niet.
Je kan toch wel twee jaartjes wachten.

Terug naar “Archief”