bekering van Ruth

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

bekering van Ruth

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 23:36

Het boek Ruth wordt vaak allegorisch uitgelegd.
Ik vraag mij af, in welk hoofdstuk of vers wordt Ruth nou gerechtvaardigd?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 29 dec 2004 09:51

Ik denk dat we daar weinig over kunnen zeggen. Je zou kunnen opperen dat God al lang in haar hart aan het werk was, voordat zij Moab verlieten. Wat mij persoonlijk echter meer aanspreekt, is het moment waarop ze op de grens met Moab staan. Ruth bekijkt - door de Geest geleid - haar situatie. En dan mag ze uit haar geloofsovertuiging de God van Naomie als ook haar God aannemen. Wat mij in die verzen opvalt is de macht van God die in haar hart werkt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 dec 2004 10:09

Volgens mij wordt nergens de rechtvaardiging van Ruth beschreven (zoals dit ook wel bij anderen niet beschreven staat).
Wel geeft Ruth een prachtige belijdenis als ze uitspreekt dat de God van Naomi ook haar God is geworden. Persoonlijk heb ik daar genoeg aan om te stellen dat zij gerechtvaardigd was.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:17

PeterD schreef:Volgens mij wordt nergens de rechtvaardiging van Ruth beschreven (zoals dit ook wel bij anderen niet beschreven staat).
Wel geeft Ruth een prachtige belijdenis als ze uitspreekt dat de God van Naomi ook haar God is geworden. Persoonlijk heb ik daar genoeg aan om te stellen dat zij gerechtvaardigd was.

Het is dus duidelijk voor mij althans dat Ruth al gerechtvaardigd was toen zij de keus maakte om met Naomi mee te gaan.
Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 29 dec 2004 10:31

jas schreef:
PeterD schreef:Volgens mij wordt nergens de rechtvaardiging van Ruth beschreven (zoals dit ook wel bij anderen niet beschreven staat).

Het is dus duidelijk voor mij althans dat Ruth al gerechtvaardigd was toen zij de keus maakte om met Naomi mee te gaan.
Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?

Omdat dat beter uitkomt voor het vergeestelijken misschien? Poort, losser, rechtvaardiging. Het kan niet mooier :wink:

Ik weet het niet. Laten we niet te ver willen doordringen in Gods geheime werken. Het is ons niet voor niets verborgen in de Schrift.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 dec 2004 10:37

Ik denk dat je 2 dingen moet onderscheiden.
In het persoonlijke leven van Ruth is zij m.i. al gerechtvaardigd als zij de belijdenis doet.

Ik denk dat de predikant het hele leven van Ruth vergelijkt met een bekering. Eerst in de zonde leven in Moab, en later de bekering en gelost worden door Boaz. Er zit een bepaalde vergelijking in met het geestelijk leven, hoewel die op verschillende vlakken scheef gaat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:41

PeterD schreef:Ik denk dat je 2 dingen moet onderscheiden.
In het persoonlijke leven van Ruth is zij m.i. al gerechtvaardigd als zij de belijdenis doet.

Ik denk dat de predikant het hele leven van Ruth vergelijkt met een bekering. Eerst in de zonde leven in Moab, en later de bekering en gelost worden door Boaz. Er zit een bepaalde vergelijking in met het geestelijk leven, hoewel die op verschillende vlakken scheef gaat.

Ja die gaat zeker mank. En daarom denk ik ook niet dat het de bedoeling van de Schrift is geweest om het boek Ruth daarvoor op die manier te gebruiken. Je kunt het boek nl. op die manier niet projecteren op de heilsleer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2004 11:49

Ze heeft denk ik meerdere keuzen in haar leven moeten maken die hierop van invloed zijn. Ik denk dat doen ze trouwde met een van Naomi's zonen (was het nou Machlon?)... maar ja dat weet je niet zeker... je leest in het boek namelijk niet of ze in die tijd al geloofde.... Maar als je leest wat ze tegen Naomi zei toen die haar zei dat ze maar weer terug naar haar volk moest gaanL Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God.... Dat getuigenis geeft in ieder geval aan dat ze toen geloofde... Of dat op het moment dat ze ging trouwen zo was, weet ik niet... daar zegt de bijbel niets over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 12:01

Marnix schreef:Ze heeft denk ik meerdere keuzen in haar leven moeten maken die hierop van invloed zijn. Ik denk dat doen ze trouwde met een van Naomi's zonen (was het nou Machlon?)... maar ja dat weet je niet zeker... je leest in het boek namelijk niet of ze in die tijd al geloofde.... Maar als je leest wat ze tegen Naomi zei toen die haar zei dat ze maar weer terug naar haar volk moest gaanL Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God.... Dat getuigenis geeft in ieder geval aan dat ze toen geloofde... Of dat op het moment dat ze ging trouwen zo was, weet ik niet... daar zegt de bijbel niets over.

Ik ben er ook van overtuigd dat Ruth op het moment van die keus reeds gerechtvaardigd was. Want de rechtvaardiging kan zonder het geloof niet, en het geloof zonder de rechtvaardigmaking niet bestaan. Daarom zegt Paulus dat wij uit het geloof gerechtvaardigd worden (rom.5:1)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 dec 2004 12:30

jas schreef:Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?

In de poort wordt Ruth onder getuigen ingelijfd bij Israel. (dus niet gerechtvaardigd). Dat betekend dat Ruth vanaf toen echt bij het volk hoorde en dus ook mag mee delen in de beloften aan het vold Israel.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 12:44

mw schreef:
jas schreef:Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?

In de poort wordt Ruth onder getuigen ingelijfd bij Israel. (dus niet gerechtvaardigd). Dat betekend dat Ruth vanaf toen echt bij het volk hoorde en dus ook mag mee delen in de beloften aan het vold Israel.

Ja daar stem ik mee in. Maar voor God was ze al eerder tot het zaad Abrahams gerekend, nl. tot het geestelijk zaad van Abraham.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 dec 2004 13:47

jas schreef:
mw schreef:

Ja daar stem ik mee in. Maar voor God was ze al eerder tot het zaad Abrahams gerekend, nl. tot het geestelijk zaad van Abraham.

idd. Maar doordat Boaz haar loste en met haar trouwde werd uit haar Obed geboren. De grootvader van David. En uit haar geslacht dus de Grote David, de Heere Jezus.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 dec 2004 14:05

Uhm... is het rechtvaardig dat Ruth allegorisch uitgelegd kanworden? Ik denk zelf wel sommige delen, maar niet van vers tot vers. Maar wat wil je hier dan mee bereiken jas?

of is dit off topic?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 14:54

Christa schreef:Uhm... is het rechtvaardig dat Ruth allegorisch uitgelegd kanworden? Ik denk zelf wel sommige delen, maar niet van vers tot vers. Maar wat wil je hier dan mee bereiken jas?

of is dit off topic?

Ik hoef er niet direct iets mee te bereiken. Eerder wil ik er iets mee aantonen. Dat de leer van de rechtvaardigmaking zoals die in veel kerken op grond van de geschiedenis van Ruth, niet klopt. Ruth werd pas in de poort eigendom van die grote Boaz zegt men en al de tijd daarvoor was ze slechts een bekommerde ziel met het oog op Christus (Boaz)
Maar ik zeg dat dat niet kan. Ruth koos reeds aan de grens van Moab voor de God van Israël. Dat werd haar gegeven, zoals het geloof een gave Gods is, en wat blijkt uit het feit dat het aan Orpa niet gegeven werd. Maar of men moet de geloofsgave geheel los koppelen van de rechtvaardigmaking en de inlijving in Christus, of men moet stellen dat Ruth hier reeds door het geloof gerechtvaardigd was. Aangezien het eerste tot een volledig onbijbelse leer leidt, geldt het tweede. Derhalve is de uitleg zoals die in veel kerken gedaan wordt, dat men eerst al een gelovige kan zijn zonder ingelijfd te zijn in Christus, fout en zo draagt men mensen op valse gronden het genaderijk Gods binnen.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 30 dec 2004 15:16

De rechtvaardigmaking is een nadere weldaad. En dus kan je volgens mij wedergeboren zijn en geloven zonder dat je de rechtvaardigmaking hebt doorleeft. In de rechtvaardigmaking (vierschaar) worden je zonden je vergeven, maar daarvoor kunnen je zonden al wel bedekt zijn door de vergevende liefde van Christus.
Hoe dit allemaal precies zit weet ik niet, maar ik weet wel dat er maar weinig mensen zijn die de rechtvaardigmaking bewust meemaken.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Terug naar “Archief”