Het boek Ruth wordt vaak allegorisch uitgelegd.
Ik vraag mij af, in welk hoofdstuk of vers wordt Ruth nou gerechtvaardigd?
Moderator: Moderafo's
PeterD schreef:Volgens mij wordt nergens de rechtvaardiging van Ruth beschreven (zoals dit ook wel bij anderen niet beschreven staat).
Wel geeft Ruth een prachtige belijdenis als ze uitspreekt dat de God van Naomi ook haar God is geworden. Persoonlijk heb ik daar genoeg aan om te stellen dat zij gerechtvaardigd was.
jas schreef:PeterD schreef:Volgens mij wordt nergens de rechtvaardiging van Ruth beschreven (zoals dit ook wel bij anderen niet beschreven staat).
Wel geeft Ruth een prachtige belijdenis als ze uitspreekt dat de God van Naomi ook haar God is geworden. Persoonlijk heb ik daar genoeg aan om te stellen dat zij gerechtvaardigd was.
Het is dus duidelijk voor mij althans dat Ruth al gerechtvaardigd was toen zij de keus maakte om met Naomi mee te gaan.
Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?
PeterD schreef:Ik denk dat je 2 dingen moet onderscheiden.
In het persoonlijke leven van Ruth is zij m.i. al gerechtvaardigd als zij de belijdenis doet.
Ik denk dat de predikant het hele leven van Ruth vergelijkt met een bekering. Eerst in de zonde leven in Moab, en later de bekering en gelost worden door Boaz. Er zit een bepaalde vergelijking in met het geestelijk leven, hoewel die op verschillende vlakken scheef gaat.
Marnix schreef:Ze heeft denk ik meerdere keuzen in haar leven moeten maken die hierop van invloed zijn. Ik denk dat doen ze trouwde met een van Naomi's zonen (was het nou Machlon?)... maar ja dat weet je niet zeker... je leest in het boek namelijk niet of ze in die tijd al geloofde.... Maar als je leest wat ze tegen Naomi zei toen die haar zei dat ze maar weer terug naar haar volk moest gaanL Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God.... Dat getuigenis geeft in ieder geval aan dat ze toen geloofde... Of dat op het moment dat ze ging trouwen zo was, weet ik niet... daar zegt de bijbel niets over.
jas schreef:Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?
mw schreef:jas schreef:Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?
In de poort wordt Ruth onder getuigen ingelijfd bij Israel. (dus niet gerechtvaardigd). Dat betekend dat Ruth vanaf toen echt bij het volk hoorde en dus ook mag mee delen in de beloften aan het vold Israel.
jas schreef:mw schreef:jas schreef:Waarom leggen veel predikanten het dan zo uit, dat Ruth gerechtvaardigd wordt in de poort, als ze door Boaz gelost wordt?
In de poort wordt Ruth onder getuigen ingelijfd bij Israel. (dus niet gerechtvaardigd). Dat betekend dat Ruth vanaf toen echt bij het volk hoorde en dus ook mag mee delen in de beloften aan het vold Israel.
Ja daar stem ik mee in. Maar voor God was ze al eerder tot het zaad Abrahams gerekend, nl. tot het geestelijk zaad van Abraham.
Christa schreef:Uhm... is het rechtvaardig dat Ruth allegorisch uitgelegd kanworden? Ik denk zelf wel sommige delen, maar niet van vers tot vers. Maar wat wil je hier dan mee bereiken jas?
of is dit off topic?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten