Michel schreef:groenrondballetje schreef:Ik zie dat 36% kiest voor optie 1 "De Heidelberger Catechismus is geheel gegrond op Gods woord (en daarom nuttig tot onderwijs en weerlegging). "
Ik heb voor optie 3 gekozen, omdat ik de HC zie als een zorgvuldig leerstuk dat echter door mensen is gemaakt, en dus fouten van mensen en invloeden van de tands des tijds heeft.
Zien de mensen die optie 1 hebben gekozen, de HC als een extra openbaring van God? Of hoe anders kunnen ze de perfectheid van Gods Woord overdragen op de HC?
Hoezo impliceert "De Heidelberger Catechismus is geheel gegrond op Gods woord (en daarom nuttig tot onderwijs en weerlegging)" dat de HC een extra openbaring van God is? Dat zou toch betekenen dat we elke redenatie/gedachtegang vanuit de Bijbel een extra openbaring van God moeten noemen?
Zoals al eerder gezegd is de HC niet onfeilbaar, en moeten we open staan voor de mogelijkheid dat er fouten in voorkomen. Zolang dat echter niet is aangetoond, houd ik de HC voor geheel gegrond op Gods Woord.
De vraag is nu geworden, wat ik ook al eerder stelde, wat betekent het woord gegrond?
Volgens de overbekende Van Dale:
ge·grond (bn.)
1 op goede gronden steunend => gefundeerd, gewettigd, legitiem, met recht, met reden, naar recht en rede, terecht; <=> ongegrond
Dus om stelling 1 met eigen woorden samen te vatten: de HC is gefundeerd op Gods woord. En dan weer mijn vraag: wie durft dat te ontkennen? Er staat dus niet dat de HC Gods woord is of dat de HC beter is dan Gods woord... Het is, zoals ook bedoeld is overigens, een leerboek. Lees gewoon wat er staat en ga geen dingen verdraaien!