aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:43

Optimatus schreef:De uitleg is dat er twee platen 30 meter ten opzichte van elkaar zijn verschoven en de enorme hoeveelheid energie niet alleen de tsunami heeft veroorzaakt, maar volgens de ORF-site ook de aardrotatie heeft beïnvloed.

Er is altijd overal een uitleg voor Optimatus. Maar waarom zijn die platen verschoven, gebeurt dat buiten God om?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:49

Platen drijven op magmastromingen ;)

Maar uiteindelijk heeft God de wereld geschapen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:59

Optimatus schreef:Platen drijven op magmastromingen ;)

Maar uiteindelijk heeft God de wereld geschapen.

God heeft de wereld niet alleen geschapen, maar houdt die ook in stand.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 11:01

Geologie is een mooie wetenschap.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 11:03

Het is een natuurramp maar waarom zou het een straf of een gesel zijn van God?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 11:08

Raido schreef:Het is een natuurramp maar waarom zou het een straf of een gesel zijn van God?

o ja, ik vergat even dat de natuur haar eigen god is. Sorry, ik dacht altijd dat er maar één God was, maar ik zag over het hoofd dat de natuur een eigen autoritaire macht is, buiten God om. Nogmaal excuses voor mijn domheid.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 11:10

Ik vind het wel altijd opvallend dat die natuurrampen gebeuren op plaatsen waar mensen wonen die het toch al moeilijk hebben met honger en armoede en ellende.

Dit is geen smeekbede of er morgen alsjeblieft een tsunami over New York of Amsterdam mag komen spoelen (hoewel ik dan hoog en droog in Zwitserland zit :mrgreen: ), maar het is wel opvallend.

Zijn die mensen daar beter dan wij? Ik denk het niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 11:11

Nee ze wonen in gebieden waar platen bij elkaar komen, dat wij nou op de groote plaat wonen... tja ...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 11:13

Tja, maar zelfs in Italië, ook op een breekpunt, spoelt niemand weg.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 11:16

Moet er wel een aardbeving zijn, en aangezien de Afrikaplaat (heet vast anders) ten opzichte van de Euraziatische plaat niet zoveel bewegen...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 13:43

Optimatus schreef:Ik vind het wel altijd opvallend dat die natuurrampen gebeuren op plaatsen waar mensen wonen die het toch al moeilijk hebben met honger en armoede en ellende.

Dit is geen smeekbede of er morgen alsjeblieft een tsunami over New York of Amsterdam mag komen spoelen (hoewel ik dan hoog en droog in Zwitserland zit :mrgreen: ), maar het is wel opvallend.

Zijn die mensen daar beter dan wij? Ik denk het niet.

Wij zijn zeker niet beter als de mensen elders op onze aarde. De vraag is of de mensen in andere landen het echt minder hebben als wij. Voor het oog (dat is ons westers oog) wel, maar kijk nou eens goed. In Nederland gaan veel mensen naar de kerk, maar is er relatief weinig (waar) geloof nog te vinden. Dit terwijl we zien in continenten als Azië en Afrika dat er vele christenen per dag bijkomen! Is het daarom niet begrijpelijk dat satan probeert stuk te maken wat God begint?
Begrijp me goed, ik vind het vreselijk wat er gebeurd is in ZO-Azië... Dit is een roepstem om ons te bekeren nu het voor ons nog mogelijk is! Wie zou deze roepstem dan niet gehoorzamen? Haast u om uws levens wil...

André

Berichtdoor André » 29 dec 2004 13:51

André heeft wel alle pagina's van dit topic gelezen :)
Wat is dat ook alweer luisteren naar elkaar............. :shock:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 dec 2004 14:17

jas schreef:
Raido schreef:Het is een natuurramp maar waarom zou het een straf of een gesel zijn van God?

o ja, ik vergat even dat de natuur haar eigen god is. Sorry, ik dacht altijd dat er maar één God was, maar ik zag over het hoofd dat de natuur een eigen autoritaire macht is, buiten God om. Nogmaal excuses voor mijn domheid.

Dat de natuur, zee in dit geval, een eigen chaoskracht is blijkt ook uit zijn naam 'Rahab'.
(ps 89:10/11; Jes 51:9/10).
En waarom zou Yeshua de zee bestraffen, als er geen 'macht' achter zou zitten?
Heb even geen tijd om de juiste tekst erbij te zoeken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 dec 2004 17:57

jas schreef:
caprice schreef:
jas schreef:
caprice schreef:Waar hebben we het toch aan verdiend dat de Heere ons nog zo genadig is voorbijgegaan?

Caprice, laat dat eens los, dat verdienen. We hebben dat helemaal niet verdiend. Het is ook geen wonder dat God ons niet nu gestraft heeft. Het past gewoon niet in Zijn plan. Hij heeft voor ons iets veel ergers in petto. Dan zullen we begrijpen waarom Hij dat arme Azië mild gestraft heeft en ons in de volle omvang van Zijn toorn.

God zal met Zijn oordelen over Europa, en in elk geval over ons land komen (en er zijn er al (geweest)).
Dit zeggen trouwens veel dominee's ook.

O maar is dan maar een 'spelletje' van God geweest hoor. Denk niet dat dit alles was wat we van Hem te duchten hebben.

Ik bedoel dat ze er niet allemaal zijn geweest, maar slechts een paar. In 10 jaar tijd 4 ziekten onder het vee, en vele mislukte oogsten.
En nog erger: de verharding slaat steeds meer toe.

sela

Berichtdoor sela » 29 dec 2004 18:35

jas schreef:
sela schreef:ik wilde ff reageren op het gesprek van 6 pagina's lang [...]

[...]Maar om je vraag te beantwoorden. De term "grootste der zondaren" is verworden tot een cliché, door het veelvuldig ge/misbruik van deze term door mensen die de zondekennis maken tot een grond voor de zaligheid en de genade in Christus verduisteren. Maar om me tot die ramp te beperken; ja, het is de schuld van het rijke Westen dat dit gebeurt. Wij willen lekker goedkoop ons vermaken, baden in wellust etc. Daarom worden die mensen daar uitgebuit en tot zonde gedwongen om een schamel bestaan te hebben. Daarom straft God nu wel de uitvoering van die zonden daar, maar zal Hij de oorzaak ervan, die dus hier ligt, nog vele malen zwaarder straffen. Daar kunnen we echt op wachten.

jas,
aangezien jezelf vaak attent reageert, doe ik het ook maar ff...
[ik ben soms misschien wat vaag.. zal proberen in vervolg wat duidelijk te zijn]. gisteren was er een heel gesprek waarvan ik het onderstaande quote...

laat dat eens los, dat verdienen. We hebben dat helemaal niet verdiend. Het is ook geen wonder dat God ons niet nu gestraft heeft. Het past gewoon niet in Zijn plan. Hij heeft voor ons iets veel ergers in petto. Dan zullen we begrijpen waarom Hij dat arme Azië mild gestraft heeft en ons in de volle omvang van Zijn toorn.

je hebt het in je allerbovenste reactie over de schuld van het rijke westen, maar eerder heb je het toch over de toorn Gods? En later ook weer...

en daarom ...
ik vind het hooguit beledigend voor de mensen daar dat God deze ramp zou gebruiken om ons te waarschuwen. wat verbeelden wij ons dat God zoveel dode mensen voor ons overheeft.

ik snap echt waar je link met straffen niet... dat is toch niet het feitelijke wat God ons opdraagt in zijn woord? ofwel: suggestie..

groet,
sela

Terug naar “Archief”