Raido schreef:Wat kan ik nog meer uitleggen? Iedere kerstbal weet toch wat de verschillen zijn?
laat maar. antwoord de zot naar zijn dwaasheid niet.
Moderator: Moderafo's
kurtyo schreef:Kerst is door mensen ingesteld.
kurtyo schreef:Kerst is een commercieel hoogtepunt in het jaar.
kurtyo schreef:Kerst heeft niets te maken met Jezus of het geloof.
kurtyo schreef:Ik heb niets met kerst, ben ik nu geen goede christen?
fraternoster schreef:Van mij mogen ze kerst afschaffen, alleen al vanwege het feit dat mensen het vooral een feest van gezelligheid vinden. Dat is het nu juist niet.
Pasen is veel belangrijker. Volgens mij was Calvijn er alleen voor om de zondag het dichtst bij 25 dec. over Lukas 2 te preken. Calvijn was er ook voor om de maaltijd van de Heer elke zondag te vieren. Dat lijkt me veel zinniger i.p.v. dat alle stukjes tekst over Christus' geboorte ieder jaar weer uitgekauwd worden.
jas schreef:Voor zover ik weet waren zowat alle oudvaders iig voor het afschaffen van de 2e feestdagen, omdat het dan sowieso niet meer om het enkele te viere heilsfeit ging.
jas schreef:Fraternoster, ga jij maar eens een reformatie ontketenen, je hebt kennis van de grondtalen, doe er wat mee. Terug naar de Bron. Maar niet gaan muggeziften over herbergen want het resultaat is hetzelfde. Er was geen plaats.
Raptor schreef:Niet alleen met de 2e feestdagen, jas! Zie mijn reactie hierboven...
jas schreef:Ik ben geen voorstander om niets meer te gedenken. En met de datum heb ik niet eens zo'n moeite, maar met de verwording.
Denk je dat het vieren van kerst op een andere datum na verloop van jaren niet hetzelfde resultaat zal geven als het nu doet?
Verder, ik weet niet of God nog een reformatie wil.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten