Kerst is niets.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 09:44

Raido schreef:Wat kan ik nog meer uitleggen? Iedere kerstbal weet toch wat de verschillen zijn?

laat maar. antwoord de zot naar zijn dwaasheid niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 09:50

En dat kan ik natuurlijk ook zeggen ;-) antwoord de zot naar zijn dwaasheid NIET opdat hij u wijs acht.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 09:55

Raido schreef:En dat kan ik natuurlijk ook zeggen ;-) antwoord de zot naar zijn dwaasheid NIET opdat hij u wijs acht.

Heel goed van jou. Je wordt nog bijbelvast. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 09:58

Dat ben ik...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 dec 2004 10:19

Ik vind Raido's onderschrift geweldig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 10:23

Optimatus schreef:Ik vind Raido's onderschrift geweldig.

Ik ook. Ik hoop dat ie het zelf ook gelooft.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 10:33

En dat doe ik...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 10:37

Nou begrijp ik hoe jullie aan zoveel reacties (berichten) komen... :wink:

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 29 dec 2004 10:51

Kerstfeest is niet enkel licht in mooie boom doet branden
Kerstfeest is: het Licht van God dragen op je beiden handen.

Kerstfeest is:"herboren zijn". Een opnieuw begonnen leven.
Kerstfeest is: je eigen wil aan de Heiland overgeven.

Kerstfeest is: gelijk een kind op de Vader te vertrouwen,
Boven alle leed en nood toch je handen samenvouwen.

Kerstfeest is: geen flakkerlicht in een sparrenboom verheven.
Kerstfeest is: het Licht van God dragen door je ganse leven.

Lied gezongen door Vox Jubilans op 9 dec. jl.
Tekst: H. Fenijn
Muziek: P. Stolk
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Raptor

Re: Kerst is niets.

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 10:54

kurtyo schreef:Kerst is door mensen ingesteld.

Mee eens, in zowel de Bijbel als in de vroeg-christelijke kerk wordt het kerstfeest niet gevierd of aanbevolen. Ook Reformatoren (zoals John Knox) waren zeer tegen het vieren van het kerstfeest. Ik vind het een aanfluiting als er gezongen wordt 'midden in de winternacht', terwijl het tijdens de geboorte van Jezus allesbehalve winter was...

kurtyo schreef:Kerst is een commercieel hoogtepunt in het jaar.

Kerst is een commercieel succes van de economie, ja... Maar dat zijn sinterklaas, hemelvaart en pasen ook! De vraag is, wat doen wij als christenen ermee?

kurtyo schreef:Kerst heeft niets te maken met Jezus of het geloof.

Tijdens kerst wordt er extra stilgestaan bij de geboorte van Jezus. Dus kerst op zich heeft inderdaad niets met Jezus of geloof te maken, maar dat hebben de andere 364 dagen van het jaar ook niet in het bijzonder... Als het goed is staat heel je leven in de het teken van het dienen en eren van God!

kurtyo schreef:Ik heb niets met kerst, ben ik nu geen goede christen?

Ik heb ook niets met kerst, maar ik heb bijvoorbeeld ook niets met de zondag... Dat wil nog niet zeggen dat ik geen toegewijd christen ben!

Calvijn heeft ook nagedacht over deze kwestie (waar eigenlijk niet over?) en hij vond het niet belangrijk genoeg om er veel ophef over te maken. De vraag is of dat goed is, het gaat tenslotte om God! Nogmaals, heel ons leven moet dat uitstralen. Alles wat niet volgens Gods woord is, dat is volgens mij per definitie fout. Dat houdt dus ook in niet sjoemelen met data en feest... Wat dat betreft kunnen wij nog heel erg veel van Joden leren!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 dec 2004 14:36

Van mij mogen ze kerst afschaffen, alleen al vanwege het feit dat mensen het vooral een feest van gezelligheid vinden. Dat is het nu juist niet.
Pasen is veel belangrijker. Volgens mij was Calvijn er alleen voor om de zondag het dichtst bij 25 dec. over Lukas 2 te preken. Calvijn was er ook voor om de maaltijd van de Heer elke zondag te vieren. Dat lijkt me veel zinniger i.p.v. dat alle stukjes tekst over Christus' geboorte ieder jaar weer uitgekauwd worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 14:45

fraternoster schreef:Van mij mogen ze kerst afschaffen, alleen al vanwege het feit dat mensen het vooral een feest van gezelligheid vinden. Dat is het nu juist niet.
Pasen is veel belangrijker. Volgens mij was Calvijn er alleen voor om de zondag het dichtst bij 25 dec. over Lukas 2 te preken. Calvijn was er ook voor om de maaltijd van de Heer elke zondag te vieren. Dat lijkt me veel zinniger i.p.v. dat alle stukjes tekst over Christus' geboorte ieder jaar weer uitgekauwd worden.

Voor zover ik weet waren zowat alle oudvaders iig voor het afschaffen van de 2e feestdagen, omdat het dan sowieso niet meer om het enkele te viere heilsfeit ging.
Fraternoster, ga jij maar eens een reformatie ontketenen, je hebt kennis van de grondtalen, doe er wat mee. Terug naar de Bron. Maar niet gaan muggeziften over herbergen want het resultaat is hetzelfde. Er was geen plaats. :wink:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 14:56

jas schreef:Voor zover ik weet waren zowat alle oudvaders iig voor het afschaffen van de 2e feestdagen, omdat het dan sowieso niet meer om het enkele te viere heilsfeit ging.

Niet alleen met de 2e feestdagen, jas! Zie mijn reactie hierboven...

jas schreef:Fraternoster, ga jij maar eens een reformatie ontketenen, je hebt kennis van de grondtalen, doe er wat mee. Terug naar de Bron. Maar niet gaan muggeziften over herbergen want het resultaat is hetzelfde. Er was geen plaats. :wink:

Die Reformatie komt er, daar hoeven we ons gelukkig geen zorgen om te maken (alhoewel ik er wel al vaak een lans voor gebroken heb)... Back to the roots... Wat zal God daar mee gediend zijn!
Er was toen voor Jezus misschien geen plaats (wat niet waar is, want er was wel plaats!), maar de vraag is: is er in ons hart plaats voor Hem?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 15:17

Raptor schreef:Niet alleen met de 2e feestdagen, jas! Zie mijn reactie hierboven...

Ik ben geen voorstander om niets meer te gedenken. En met de datum heb ik niet eens zo'n moeite, maar met de verwording.
Denk je dat het vieren van kerst op een andere datum na verloop van jaren niet hetzelfde resultaat zal geven als het nu doet?
Verder, ik weet niet of God nog een reformatie wil.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 29 dec 2004 16:22

jas schreef:Ik ben geen voorstander om niets meer te gedenken. En met de datum heb ik niet eens zo'n moeite, maar met de verwording.
Denk je dat het vieren van kerst op een andere datum na verloop van jaren niet hetzelfde resultaat zal geven als het nu doet?
Verder, ik weet niet of God nog een reformatie wil.

Daar kan ik nog wel in meekomen, alhoewel ik het er niet mee eens ben! Het gaat er volgens mij om hoe ver je wilt gaan om te leven zoals God dat van ons vraagt... Dat vraagt radicale keuzes!
Gelukkig hoef jij ook niet te bepalen of God wel of niet nog een reformatie wil... :wink:

Terug naar “Archief”