aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 29 dec 2004 08:00

ik vind het hooguit beledigend voor de mensen daar dat God deze ramp zou gebruiken om ons te waarschuwen. wat verbeelden wij ons dat God zoveel dode mensen voor ons overheeft.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 08:08

sela schreef:
ik vind het hooguit beledigend voor de mensen daar dat God deze ramp zou gebruiken om ons te waarschuwen. wat verbeelden wij ons dat God zoveel dode mensen voor ons overheeft.

Je kunt het ene doen en het andere niet laten Sela. En als je goed leest zie je dat ik vind het onze schuld is wat daar gebeurt en dat ik in elk geval denk dat wij nog veel zwaarder oordeel zullen krijgen. Ik hoef niet zo nodig te verkondigen op refoweb of ik wel of niet geef voor de slachtoffers van deze ramp. Dat moet dus ook geen onderwerp van gesprek worden. "Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten, wat uw rechter doet; " Matth. 6:3
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sela

Berichtdoor sela » 29 dec 2004 08:14

hm.. ook vandaag chagerijnig? ik wilde ff reageren op het gesprek van 6 pagina's lang en quote daarom de bovenstaande reactie. waarom verbeelden wij ons dat we de groootste der zondaren zijn? [want dan ben je echt een refo!]

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 08:23

sela schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9194&highlight=

hm.. ook vandaag chagerijnig? ik wilde ff reageren op het gesprek van 6 pagina's lang en quote daarom de bovenstaande reactie. waarom verbeelden wij ons dat we de groootste der zondaren zijn? [want dan ben je echt een refo!]

Nee ik ben helemaal niet chagrijnig. Dat ben ik nooit trouwens, ik ben een heel vrolijk mens. Mijn manier van reageren is niets anders dan anticiperen op subtiele venijnigheidjes zonder een duidelijke adressering.
Maar om je vraag te beantwoorden. De term "grootste der zondaren" is verworden tot een cliché, door het veelvuldig ge/misbruik van deze term door mensen die de zondekennis maken tot een grond voor de zaligheid en de genade in Christus verduisteren. Maar om me tot die ramp te beperken; ja, het is de schuld van het rijke Westen dat dit gebeurt. Wij willen lekker goedkoop ons vermaken, baden in wellust etc. Daarom worden die mensen daar uitgebuit en tot zonde gedwongen om een schamel bestaan te hebben. Daarom straft God nu wel de uitvoering van die zonden daar, maar zal Hij de oorzaak ervan, die dus hier ligt, nog vele malen zwaarder straffen. Daar kunnen we echt op wachten.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 dec 2004 08:41

Ik heb eigenlijk niet zo zin om dit hele topic door te wordstelen.
Maar heb wel even een vraag.
Jas, is die ramp dus een straf op de zonde van de mensen daar?
Of is de ramp een gevolg van de zonde van ONS mensen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 08:46

joepie schreef:Ik heb eigenlijk niet zo zin om dit hele topic door te wordstelen.
Maar heb wel even een vraag.
Jas, is die ramp dus een straf op de zonde van de mensen daar?
Of is de ramp een gevolg van de zonde van ONS mensen?

ik heb geen zin om alles 100 x te zeggen, maar heel kort dan:
HET IS ONS SCHULD! en ons zal erger te wachten staan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 09:08

O ja? dus wij zijn verantwoordelijk voor al die doden daar? heel kort dan Over My Dead Body! dus echt niet! Ofwel kort door de bocht, God gaat over lijken? Liefde? waar?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 dec 2004 09:14

Sorry ik zie de schuld van de mensen hier even niet in.. dit is gewoon een natuurramp, die wel helaas vaker gaat voorkomen. En het is wel onze verantwoordelijkheid om deze mensen nu te steunen ja!
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2004 09:18

Daar ben ik het dus totaal mee eens, het is een natuurramp en of God dat wel of niet in de handen heeft, heeft Hij dat wel, dat maakt hem bij mij dat niet echt veel populairder.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 29 dec 2004 09:18

Vanmorgen viel mij het volgende op wat Paulus schreef over de wederkomst van Chritus:

2 Thessalonicensen 2 schreef:1 En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,
2 Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;
4 Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 dec 2004 09:21

God gaat niet over lijken maar wel over het leven.
Maar hoe moet je dan Nahum zien?
Een naijverig God en een wreker is de HERE, een wreker is de HERE en vol van grimmigheid; een wreker is de HERE voor zijn tegenstanders, en toornen blijft Hij tegen zijn vijanden. 3 De HERE is lankmoedig, doch groot van kracht, en de HERE laat geenszins ongestraft. In wervelwind en storm is zijn weg, wolken zijn het stof zijner voeten. 4 Hij dreigt de zee en doet haar opdrogen, alle rivieren legt Hij droog. Basan en Karmel verkwijnen, het groen van de Libanon verwelkt. 5 De bergen beven voor Hem en de heuvelen versmelten; de aarde rijst voor Hem op, ja, de wereld en al haar bewoners. 6 Wie kan standhouden voor zijn gramschap? wie staande blijven bij zijn brandende toorn? Zijn grimmigheid stort zich uit als vuur en de rotsen springen voor Hem aan stukken. 7 De HERE is goed, een sterkte ten dage der benauwdheid; Hij kent hen die bij Hem schuilen. 8 Maar met een overstromende vloed maakt Hij haar plaats geheel teniet, en zijn vijanden vervolgt Hij, de duisternis in. 9 Wat gij ook tegen de HERE bedenkt, vernietiging brengt Hij teweeg; geen tweemaal verheft zich de benauwdheid. 10 Want – verward als zij zijn gelijk doornen, en beschonken naar hun dronkemansaard – zij worden als droge stoppelen geheel en al verteerd.
11 Uit u is voortgekomen een die kwaad bedacht tegen de HERE, een die snode plannen beraamde. 12 Zo zegt de HERE: Al zijn zij ook in volle kracht en nog zo talrijk, toch zullen zij zó afgemaaid worden, dat zij vergaan; al heb Ik u vernederd, Ik zal u niet meer vernederen, 13 maar nu zal Ik zijn juk van u afnemen en verbreken, en uw banden zal Ik verscheuren.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 dec 2004 09:27

Ik denk dat het zowieso anders was toen de bijbel geschreven werd dan de tijd van nu. Er zijn nu geen profeten meer die ons komen waarschuwen. God laat aan ons de keuze of wij ons bekeren.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 09:27

Retep schreef:Vanmorgen viel mij het volgende op wat Paulus schreef over de wederkomst van Chritus:

2 Thessalonicensen 2 schreef:1 En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,
2 Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;
4 Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is.

Ja, maar dat is inmiddels 2000 jaar geleden hoor. Overigens zeg ik niet dat de wereld vergaat hoor. Er zullen eerste nog vele andere oordelen volgen. En idd de verpersonivicatie van de antichrist moet eerst nog komen. Het feit dat ik deze ramp dus als een oordeel zie, daarmee zeg ik niet dat de wereld vergaat.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 29 dec 2004 09:30

jas schreef:
Retep schreef:Vanmorgen viel mij het volgende op wat Paulus schreef over de wederkomst van Chritus:

Ja, maar dat is inmiddels 2000 jaar geleden hoor. Overigens zeg ik niet dat de wereld vergaat hoor. Er zullen eerste nog vele andere oordelen volgen. En idd de verpersonivicatie van de antichrist moet eerst nog komen. Het feit dat ik deze ramp dus als een oordeel zie, daarmee zeg ik niet dat de wereld vergaat.

Inderdaad, dat bedoelde ik dus. We moeten niet met z'n allen gaan zitten kijken van wacht, nu gebeuren er dus zulke rampen, dus zal het einde wel nabij zijn. Daar weten wij niets van! We moeten Gods raadsbesluit niet willen doorgronden. Van het grootste belang is echter dat we in staat zijn Christus te ontmoeten! Dat is de opdracht: ons leven op Hem te funderen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 dec 2004 09:33

butterfly schreef:Sorry ik zie de schuld van de mensen hier even niet in.. dit is gewoon een natuurramp, die wel helaas vaker gaat voorkomen.

Oww, dus God heeft geen macht over de natuur? Welke God is dat waar jij het over hebt?

Terug naar “Archief”