De predikant heeft mijns inziens in diensten zonder sacramentsbediening de taak de Bijbel uit te leggen en toepassingen in deze tijd aan te reiken.
Oke, ben ik met je eens.
Moderator: Moderafo's
PaLPiTaTioN schreef:cwvegmond schreef:Ik ben lid in een Christelijk Gereformeerde Kerk:
Indeling:
Kerkenraad komt binnen
Voorzang
Stil gebed
Votum
zingen
schriftlezing
zingen
's ochtend lezen van de wet, 's avonds geloofsbelijdenis
gebed
zingen
preek
zingen
gebed
zingen
zegen
Een dienst duurt 5 kwartier.
Er worden 3 psalmen ritmisch gezongen en 3 niet-ritmisch.
De helft van de vrouwen draagt een hoed, de andere helft niet. Er zijn vrouwen in broek of in rok. Eigenlijk zoiets als: kom zoals je bent.
En als de dienst is afgelopen en iedereen weg is, zit de kerkenraad er nog?
Maar goed da's dus duidlijk een 'lichte' Chr.Ger.
[/list]
Juliah schreef: dat 'lichte' is niet van toepassing, ik zou het niet licht of zwaar gaan noemen, ik denk dat het ergens tussenin zit
Optimatus schreef:Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.
Optimatus schreef:Verder, ik vind de preek helemaal niet het belangrijkste onderdeel van de dienst.
Optimatus schreef:Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.
Caprice schreef:Dan zit het niet erg diep (geloof).![]()
Sabra schreef:Optimatus schreef:Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.Caprice schreef:Dan zit het niet erg diep (geloof).![]()
Dit heeft te maken met de spanningsboog van een mens. Dit heeft niets te maken met geloof of ongeloof. Een mens is nu eenmaal niet in staat om zich lang te kunnen concentreren.
Sabra schreef:Optimatus schreef:Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.Caprice schreef:Dan zit het niet erg diep (geloof).![]()
Dit heeft te maken met de spanningsboog van een mens. Dit heeft niets te maken met geloof of ongeloof. Een mens is nu eenmaal niet in staat om zich lang te kunnen concentreren.
caprice schreef:Optimatus schreef:Bovendien, wat in een uur met veel omhaal van woorden kan worden gezegd kan ook in een half uur: kort en bondig. Blijft nog beter hangen ook.
Voor dominee's die niet zo veel gaven hebben geldt dat misschien wel.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten