Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 09:52

De predikant heeft mijns inziens in diensten zonder sacramentsbediening de taak de Bijbel uit te leggen en toepassingen in deze tijd aan te reiken.

Oke, ben ik met je eens.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 24 apr 2004 12:54

PaLPiTaTioN schreef:
cwvegmond schreef:Ik ben lid in een Christelijk Gereformeerde Kerk:

Indeling:

Kerkenraad komt binnen
Voorzang
Stil gebed
Votum
zingen
schriftlezing
zingen
's ochtend lezen van de wet, 's avonds geloofsbelijdenis
gebed
zingen
preek
zingen
gebed
zingen
zegen

Een dienst duurt 5 kwartier.
Er worden 3 psalmen ritmisch gezongen en 3 niet-ritmisch.
De helft van de vrouwen draagt een hoed, de andere helft niet. Er zijn vrouwen in broek of in rok. Eigenlijk zoiets als: kom zoals je bent.

En als de dienst is afgelopen en iedereen weg is, zit de kerkenraad er nog? Afbeelding

Maar goed da's dus duidlijk een 'lichte' Chr.Ger.

[/list]

Ik zit in dezelfde kerk, en dat 'lichte' is niet van toepassing, ik zou het niet licht of zwaar gaan noemen, ik denk dat het ergens tussenin zit. Er komen ook wel eens 'zware' dominees preken, maar ook 'lichtere' dominees. Vrienden van mij (uit de gergem) die wel eens zijn megeweest zien veel overeenkomsten met hun eigen kerk, ze vinden het altijd wel bijzonder dat er zo 'verschillende' mensen zitten, met of zonder hoed (@ Klaas: nee, dat is niet afgesproken) , meeste vrouwen wel een rok, maar in broek wordt je niet gek aangekeken. Minder dan helft van de jeugd gaat naar refo-school, dacht ik zo, maargoed, boeiend, ik vind het iig een hele fijne gemeente!
~Get out and do what we were meant to do~

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 24 apr 2004 13:44

Juliah schreef: dat 'lichte' is niet van toepassing, ik zou het niet licht of zwaar gaan noemen, ik denk dat het ergens tussenin zit

... klopt, deze gemeente staat bekend als "rechts van het midden"...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 01:01

Optimatus schreef:Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.

Dan zit het niet erg diep (geloof). :roll:

Optimatus schreef:Verder, ik vind de preek helemaal niet het belangrijkste onderdeel van de dienst.

Nee?

1 Korinthe 1 vers 21:
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

De preek is dus wel degelijk het belangrijkste.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2004 13:28

Optimatus schreef:Als een dienst langer dan 5 kwartier duurt, gaan mensen hun aandacht verliezen en wordt het kerkbezoek van vreugde tot straf. En dan zit de volgende zondag nog maar de helft in de kerk en dat zou jammer zijn.

Caprice schreef:Dan zit het niet erg diep (geloof). :roll:

Dit heeft te maken met de spanningsboog van een mens. Dit heeft niets te maken met geloof of ongeloof. Een mens is nu eenmaal niet in staat om zich lang te kunnen concentreren.
Laatst gewijzigd door Sabra op 28 dec 2004 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 16:41

Sabra schreef:

Dit heeft te maken met de spanningsboog van een mens. Dit heeft niets te maken met geloof of ongeloof. Een mens is nu eenmaal niet in staat om zich lang te kunnen concentreren.

Het geloof wordt niet gekenmerkt door het langdurig kunnen luisteren naar een preek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 28 dec 2004 17:25

Doen we het toch gewoon anders maken we de kerkdienst 2 x 3 kwartier
met een pauze ertussen van 1 kwartier, volgens mij kunnen de meeste mensen dat volhouden. Kijk ieder weekend maar in de stadions :mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 17:31

Sabra schreef:

Nee? Als je maar wilt. Dan kun je dat jezelf best aanleren. En als het je maar interesseert.

Maar is het een reden dan om de volgende keer maar weg te blijven als de kerkdienst zog. te lang duurt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 18:34

Misschien niet eens een gekke gedachte, Caprice.

Bovendien, wat in een uur met veel omhaal van woorden kan worden gezegd kan ook in een half uur: kort en bondig. Blijft nog beter hangen ook.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:12

Optimatus schreef:Bovendien, wat in een uur met veel omhaal van woorden kan worden gezegd kan ook in een half uur: kort en bondig. Blijft nog beter hangen ook.

Voor dominee's die niet zo veel gaven hebben geldt dat misschien wel.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 28 dec 2004 19:16

ligt er ook maar net aan waar de preek over gaat. Soms (bij een heel onbekend bijbelgedeelte bijvoorbeeld) is een veel langere uitleg nodig.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 28 dec 2004 19:27

och, nooit van themadiensten gehoord?
Een moeilijk gedeelte/thema kun je ook in meerdere diensten uitleggen.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:28

Duckie schreef:och, nooit van themadiensten gehoord?
Een moeilijk gedeelte/thema kun je ook in meerdere diensten uitleggen.

Klopt. Onze dominee hield een keer een serie zondagen over Ruth, en een andere dominee 4 preken over de verloren zoon. Dat is best mooi.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 20:08

caprice schreef:
Optimatus schreef:Bovendien, wat in een uur met veel omhaal van woorden kan worden gezegd kan ook in een half uur: kort en bondig. Blijft nog beter hangen ook.

Voor dominee's die niet zo veel gaven hebben geldt dat misschien wel.

Dat is natuurlijk wartaal.
Verder, veel dominees horen zichzelf iets te graag praten met van die rare uithalen en zo.

Doe maar gewoon, houd het kort en betrek de gemeente bij de dienst. Dus meer zingen en niet alleen de geijkte psalmen. Durf eens de diepte in te gaan in plaats van vast te blijven houden aan de 17e eeuw.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 20:09

Optimatus schreef:Durf eens de diepte in te gaan in plaats van vast te blijven houden aan de 17e eeuw.

Er is al diepgang genoeg, hoor. :?

Terug naar “Archief”