aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 19:32

johannes1 schreef:is het niet onze schuld, yael?

ja in algemene zin wel door de zondeval.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 19:33

caprice schreef:
Yael schreef:
Evolutie schreef:Ik vraag me toch vaak af wat dit nu voor een God is waar jullie in geloven !! wanneer hij zo'n verschrikkelijke dingen toelaat.
En altijd in landen die het toch niet makkelijk hebben.

Ik snap het niet !!

wel makkelijk he God de schuld hiervan geven :roll: Moedertje natuur lijkt me eerder schuldig

Wie regeert alle dingen?

God regeert volgens 1 van de psalmen. maar ik vindt het moeilijk te geloven dat God Zelf die ramp veroorzaakt heeft.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:34

Yael schreef:
caprice schreef:
Yael schreef:
Evolutie schreef:Ik vraag me toch vaak af wat dit nu voor een God is waar jullie in geloven !! wanneer hij zo'n verschrikkelijke dingen toelaat.
En altijd in landen die het toch niet makkelijk hebben.

Ik snap het niet !!

wel makkelijk he God de schuld hiervan geven :roll: Moedertje natuur lijkt me eerder schuldig

Wie regeert alle dingen?

God regeert volgens 1 van de psalmen. maar ik vindt het moeilijk te geloven dat God Zelf die ramp veroorzaakt heeft.

caprice schreef:Het kwaad komt ook van God (Gen 19:19, Jes. 45:7, Amos 3:6).

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 19:37

daarmee worden straffen en plagen bedoelt volgens de Kantekeningen.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:40

Yael schreef:daarmee worden straffen en plagen bedoelt volgens de Kantekeningen.

Juist.
Eindelijk iemand die het zelf eens onderzoekt. 8)

Evolutie

Berichtdoor Evolutie » 28 dec 2004 19:43

Maar waarom zou God gehele bevolkingsgroepen moeten straffen ??
Hebben die mensen individueel iets fout gedaan dan? Er zullen toch genoeg goede mensen tussen zitten, ook al geloven ze misschien niet in God (waaronder mezelf trouwens).
Naar mijn idee is dat geen reden om een straf uit te spreken, wanneer dit werkelijk is wat gebeurd is.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 28 dec 2004 19:47

Ik geloof ook niet dat God hier een straf over uitspreekt. Waarom dan altijd in die 3e wereldlanden en niet in West-Europa. We zijn echt geen haar beter dan mensen in de 3e wereld.

Evolutie

Berichtdoor Evolutie » 28 dec 2004 19:50

Maar dan als God alles omvat, zoals water lucht en aarde zou hij hier toch iets aan moeten kunnen doen, dan kan zoiets toch niet zonder zijn "goedkeuring" kunnen gebeuren!.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:51

Evolutie schreef:Maar waarom zou God gehele bevolkingsgroepen moeten straffen ??
Hebben die mensen individueel iets fout gedaan dan? Er zullen toch genoeg goede mensen tussen zitten, ook al geloven ze misschien niet in God (waaronder mezelf trouwens).
Naar mijn idee is dat geen reden om een straf uit te spreken, wanneer dit werkelijk is wat gebeurd is.

Elk mens is slecht door de zondeval in het paradijs, ook al lijkt hij nog zo goed. Of hij nu wel of niet in God gelooft, hij is en blijft slecht van zichzelf. God is goed, en door genade kunnen wij nog met Hem verzoend worden. Het grootste wonder is dat dat nog voor een ieder kan.

reform schreef:Ik geloof ook niet dat God hier een straf over uitspreekt. Waarom dan altijd in die 3e wereldlanden en niet in West-Europa. We zijn echt geen haar beter dan mensen in de 3e wereld.

Wat een wonder hé, dat Hij ons dan nog voorbij gaat dergelijke straffen, en dat terwijl wij ze nog het meest hebben verdiend. Maar is het oordeel der verharding al niet ver doorgetrokken in ons Vaderland?

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:52

Evolutie schreef:Maar dan als God alles omvat, zoals water lucht en aarde zou hij hier toch iets aan moeten kunnen doen, dan kan zoiets toch niet zonder zijn "goedkeuring" kunnen gebeuren!.

We moeten niet naar God kijken, maar naar onszelf.
Want wie zijn schuld is het nu?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 19:53

de zondvloed gebeurde ook op Zijn wil. waren er onder die mensen geen mensen te vinden die Hem zochtte of was het alleen noach? de bijbel schrijft duidelijk dat we in de laatste dagen zullen horen over oorlogen en pestilentien en geruchten. de bijbel zegt niet waar het gebeurd, maar het gebeurd. je kan God de schuld er van geven, maar wij hebben het zelf zo gewild, wij zijn van Zijn paden afgeweken en zijn onze eigen wegen gegaan, en God moest zich maar aanpassen aan ons.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Evolutie

Berichtdoor Evolutie » 28 dec 2004 20:01

Wat ik me nu eigenlijk ook afvraag is het volgende :
Jullie praten over God en dat wij van zijn paden zijn afgeweken alsof dit keiharde feiten zijn, maar moet je me toch eens vertellen hoe je dat nu kunt weten? want naar mijn idee kan je dit namelijk nooit weten...

Ik hoop niet dat ik veel van het onderwerp afdwaal.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 20:06

Evolutie schreef:Wat ik me nu eigenlijk ook afvraag is het volgende :
Jullie praten over God en dat wij van zijn paden zijn afgeweken alsof dit keiharde feiten zijn, maar moet je me toch eens vertellen hoe je dat nu kunt weten? want naar mijn idee kan je dit namelijk nooit weten...

Ik hoop niet dat ik veel van het onderwerp afdwaal.

Hoe we dat weten kunnen?
Lees Genesis 1 t/m 3 eens:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/gene/1.html

Belangrijke verzen, die je eens onder elkaar zou moeten zetten:
Genesis 1:31
2 : 7-9, 16,17
3 : 1-6

Evolutie

Berichtdoor Evolutie » 28 dec 2004 20:10

Waar wie beweerd dat Genesis 1 t\m 3 de waarheid weergeeft.
Als ik me niet vergis is dit een onderdeel van de bijbel, en is de bijbel niet een boek van zo'n 2000 jaar geleden??
Heb je dat spelletje al eens gedaan dat je een zin aan iemand moet vertellen en diegene die zin weer aan iemand moet vertellen en dit dan een stuk of 10 keer herhalen, je weet toch dat die zin na 10 keer niet meer dezelfde zin is al in het begin??

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 dec 2004 20:12

dat van die zin doe je gewoon, de bijbel is geinspireerd door de Heilige Geest
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”