Ben jij bang voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 16:37

Hoe kun je nou bang zijn voor Iemand die het goede met je voorheeft en steeds weer Zijn liefde voor je betuigt?
daar reageerde ik op, mensen ik weet het gewoon niet! ik weet niet wat ik wel geloof, ik weet niet wat ik geloof, en ik weet niet waarom ik zou geloven.

Ik ervaar God niet (daadwerkelijk) in mijn leven, natuurlijk kan God achter alles in mijn leven zitten, maar daar ben ik hem dan niet echt heel dankbaar voor...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 17:30

Raido schreef:Dat moet je ervaren, en dat doe ik dus niet

Dat moet je geloven! God ervaren is moderne lariekoek.
Geloven vraagt God van je en niet ervaren.
Er staat namelijk:
Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Er staat niet: opdat een ieder die Hem ervaart........

cornelis
Kapitein
Kapitein

Bang voor God.

Berichtdoor cornelis » 28 dec 2004 17:32

Helemaal geen vreemde gedachte hoor.
Want God is HEILIG en wij zijn onheilig.
En die Heilige God is beslist geen boeman.
Maar door de Here Jezus Christus ook mijn Vader.
Totaal onverdiend om zo,n Vader te moge hebben.
Maar ik ben ook eeuwig dankbaar,dat Hij ook voor mij JEZUS naar deze aarde zond.
En daarom ben ik niet bang,want ik mag in de wonden van mijn Heiland schuilen,en kan dan alleen maar stamelen,Vader zie Hem.
Dit wilde ik weer even kwijt.
Een hartyelijke groet van Cornelis.

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 17:41

Zij die God mogen vrezen en dienen uit genade hebben geen reden om bang te zijn voor God, al kan dat wel gebeuren.

Zij die de Heere niet kennen hebben reden om bang te zijn.

Jakobus 2 vers 19:
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2004 18:31

caprice schreef:
hijwel schreef:
Retep schreef:Weet je hoe ze dat noemen in mooie bewoordingen? Sterven aan jezelf. Erachter komen dat jezelf eigenlijk nergens toe in staat bent en dat God je al die liefde geeft uit genade!

vindt er niks moois aan.. we hoeven niet te sterven aan ons zelf.
Maar we moeten groeien in Jezus zodat we weer onszelf worden!

(alles wat fout is en zonde en niet bij ons hoort, en wat wij niet zijn moet weg zodat we weer worden zoals in het paradijs)

Er moet van ons niet een bepaald 'deel' overblijven dat nog goed is, maar ons gehele leven moet vernieuwd worden (wedergeboorte). Dat sterven aan onszelf is juist dat er steeds maar weer achter komen dat we niets kunnen uit eigen kracht.

'Wie het sterven leert in 't stervensuur,
die valt het sterven o zo zuur.'

Daarom moeten we in dit leven léren sterven. Groeien willen we allemaal, we willen niet sterven, maar we moeten niets anders overhouden dan Christus. We moeten er zelf tussenuit. We staan onszelf altijd alleen maar in de weg.

we bedoelen waarschijnlijk het zelfde (maar dat is even een ander topic)
We moeten afsterven in onze oude mens en gaan leven in onze nieuwe mens.

Ik ben een nieuw mens (vandaar dat ik niet hoeft te sterven aan mijzelf (mijn nieuwe ik) maar juist moet groeien in mijn nieuwe ik). Dat wil dus ook zeggen dat mijn oude ik weg zal gaan (maar ja dat hoord toch niet bij mij)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2004 18:33

Optimatus schreef:Bang voor God? Wat een onzin. Waarom zou je bang voor God moeten zijn terwijl Hij juist je Schild wil zijn? Waarom zou je bang voor God moeten zijn terwijl Hij Zijn Zoon voor jou en mij heeft gestuurd?

Ik begrijp God soms niet, dat is iets anders. En soms kan ik me enorm opwinden over dat onbegrip. Maar bang? Nee. Bang voor de Duivel ben ik ook niet. Als God met mij is, wie kan mij dan nog wat maken?

zeker onzin!!! waarom bang voor een goede God? die ons helemaal wil veranderen naar zijn beeld.

maar stribbel jij nooit tegen als God jou wil vormen/besturen/lijden. Maak je niet vaak je niet vaak verkeerde keuzes?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2004 18:35

Cisca schreef:Nee, ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen, dat hij niet bestaat, daardoor heb ik geen reden om bang te zijn.

Laat je maar eens vallen in de handen van de Heer, dan weet je dat Hij bestaat.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2004 18:36

essieee schreef:Om op de vraag, bang voor God een antwoord te geven, ja ik ben bang om te sterven omdat ik dat (nog) niet kan......

maar ben je ook op de aarde bang voor God?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 18:37

hijwel schreef:
Optimatus schreef:Bang voor God? Wat een onzin. Waarom zou je bang voor God moeten zijn terwijl Hij juist je Schild wil zijn? Waarom zou je bang voor God moeten zijn terwijl Hij Zijn Zoon voor jou en mij heeft gestuurd?

Ik begrijp God soms niet, dat is iets anders. En soms kan ik me enorm opwinden over dat onbegrip. Maar bang? Nee. Bang voor de Duivel ben ik ook niet. Als God met mij is, wie kan mij dan nog wat maken?

zeker onzin!!! waarom bang voor een goede God? die ons helemaal wil veranderen naar zijn beeld.

maar stribbel jij nooit tegen als God jou wil vormen/besturen/lijden. Maak je niet vaak je niet vaak verkeerde keuzes?

Ik maak wel eens een verkeerde keuze, net als iedereen. Maar waarom zou dan gillend van angst weglopen? God wijst de weg, God dwingt niemand.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 dec 2004 18:37

Cisca schreef:Nee, ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen, dat hij niet bestaat,

Ik ben benieuwd naar de redenering die je tot deze conclusie bracht. :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2004 18:41

Optimatus schreef:
hijwel schreef:

Ik maak wel eens een verkeerde keuze, net als iedereen. Maar waarom zou dan gillend van angst weglopen? God wijst de weg, God dwingt niemand.

nee ook. ik snap het
Ik ben naar mijn verkeerde keuzes ook niet bang voor God. Ik ben nooit bang om weer naar hem toe te gaan. Want ik weet dat hij mij eeuwig lief blijft hebben! Ik ben niet bang voor de dood. Ik ben niet bang om voor God te staan.

Maar ik ben nog steeds een beetje bang om God alles maar dan ook elk klein stukje van mijn hart/omgeving/relaties/gevoel/verstand te geven!

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:14

Collateral schreef:
Cisca schreef:Nee, ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen, dat hij niet bestaat,

Redeneren is van de mens. Niet uit God.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 28 dec 2004 19:19

caprice schreef:
Collateral schreef:

...stelde caprice na een korte redenering over hoe het allemaal zit :mrgreen: :mrgreen:

Maar even serieus: God heeft ons toch het verstand gegeven? Over sommige zaken kun je idd beter niet gaan redeneren omdat ze voor ons verstand te hoog gegrepen zijn, maar toch!

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 19:21

Retep schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:

...stelde caprice na een korte redenering over hoe het allemaal zit :mrgreen: :mrgreen:

Maar even serieus: God heeft ons toch het verstand gegeven? Over sommige zaken kun je idd beter niet gaan redeneren omdat ze voor ons verstand te hoog gegrepen zijn, maar toch!

Dat verstand hebben we niet om allerlei dingen uit te vinden om maar om het Woord van God heen te kunnen draaien.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 dec 2004 19:28

hijwel schreef:
Cisca schreef:Nee, ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen, dat hij niet bestaat, daardoor heb ik geen reden om bang te zijn.

Laat je maar eens vallen in de handen van de Heer, dan weet je dat Hij bestaat.

Dat heb ik destijds gedaan :oops: maar er was niets, 'k heb totaal geen kracht, steun of aanwezigheid ervaren :roll:

Collateral schreef:Ik ben benieuwd naar de redenering die je tot deze conclusie bracht. :)

Je wilt echt niet weten wat ik allemaal heb meegemaakt voor ellende, her en der staat bij diverse onderwerpen best veel, omdat ik nogal open over alles ben, maar goed, als je in al je ellende en wanhoop je tot god richt, waar je je hulp en steun van verwacht, hoe volhoudend ook, en je ervaart niets, dan kom je op een bepaald moment tot de conclusie, dat hij niet bestaat, juist toen de periode aanbrak, dat ik dacht van alle ellende af te zijn, werd ik ziek, dat was voor mij de bevestiging van de juistheid van m'n conclusie, ik kan dat niet rijmen, met iemand die almachtig en rechtvaardig zou zijn, als er iets onrechtvaardig is, is het dat wel, een leven van en vol ellende, en als toetje ongeneeslijk ziek, dan is het mij ten ene male onmogelijk om nog te kunnen geloven.

Terug naar “Archief”