aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 10:33

De aardbevingen zijn er altijd al geweest...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 10:38

Raido schreef:De aardbevingen zijn er altijd al geweest...

Altijd op kerst? o, dat wist ik niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 10:41

das toeval, menschenlijkerwijs gesproken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 10:45

sela schreef:das toeval, menschenlijkerwijs gesproken.

Daar geloof ik absoluut niet in. Dat zou betekenen dat God geen grip heeft op de dingen, maar dat ze zomaar adhoc kunnen gebeuren. Dit strijdt tegen de voorzienigheid zoals die in de Bijbel geleerd wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 10:52

Hadden die mensen dan kerst? neuh... het is toch nooit toeval? volgens mij gebeuren de dingen gewoon...

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 10:53

jas schreef:

Daar geloof ik absoluut niet in. Dat zou betekenen dat God geen grip heeft op de dingen, maar dat ze zomaar adhoc kunnen gebeuren. Dit strijdt tegen de voorzienigheid zoals die in de Bijbel geleerd wordt.

daarom ook menschenlijkerwijs... Gods gedachten zijn niet mijn gedachten.

is het niet zo dat, zoals jij het nu zegt, eigenlijk speculatie is? inlegkunde, zoals iemand zei?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 11:14

sela schreef:
jas schreef:

is het niet zo dat, zoals jij het nu zegt, eigenlijk speculatie is? inlegkunde, zoals iemand zei?

Nee, dat is het niet. De Bijbel staat vol met waarschuwingen m.b.t. het acht geven op tekenen, rampen of andere straffen van God. Maar laat ik vooral niet uit mezelf spreken, maar uit Gods Woord.
Spreuken 1:23-27; "Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken. Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte. En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt. Zo zal ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt. Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aan komt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkom;".
Jes. 1:5a; "Waartoe zoudt gij meer geslagen worden?"
Jes. 13:11; "Want Ik zal over de wereld de boosheid bezoeken, en over de goddelozen hun ongerechtigheid; en Ik zal den hoogmoed der stouten doen ophouden, en de hovaardij der tirannen zal Ik vernederen".
De profetiën staan vol met Gods oordelen. Feit is door de geschiedenis heen, dat God telkens de zonden bezoekt, straft. Dat kan lang duren maar het komt gewis. En Hij doet dat niet altijd op de plaats waar men het verwacht. Daarom ben ik bang dat wanneer het over ons zou komen, het nog vele malen erger zal zijn dan wat nu gebeurd is. Want onze zonden zijn veel en veel groter en meer dan die van die mensen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 11:18

Volgens mij is er geen gradatie in zonde, hoeveelheid of ergheid...

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 11:29

jas schreef:
sela schreef:
jas schreef:

Nee, dat is het niet. De Bijbel staat vol met waarschuwingen m.b.t. het acht geven op tekenen, rampen of andere straffen van God. Maar laat ik vooral niet uit mezelf spreken, maar uit Gods Woord.
Spreuken 1:23-27; "Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken. Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte. En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt. Zo zal ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt. Wanneer uw vreze komt gelijk een verwoesting, en uw verderf aan komt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkom;".
Jes. 1:5a; "Waartoe zoudt gij meer geslagen worden?"
Jes. 13:11; "Want Ik zal over de wereld de boosheid bezoeken, en over de goddelozen hun ongerechtigheid; en Ik zal den hoogmoed der stouten doen ophouden, en de hovaardij der tirannen zal Ik vernederen".
De profetiën staan vol met Gods oordelen. Feit is door de geschiedenis heen, dat God telkens de zonden bezoekt, straft. Dat kan lang duren maar het komt gewis. En Hij doet dat niet altijd op de plaats waar men het verwacht. Daarom ben ik bang dat wanneer het over ons zou komen, het nog vele malen erger zal zijn dan wat nu gebeurd is. Want onze zonden zijn veel en veel groter en meer dan die van die mensen.

maar er staat nergens dat dat deze aardbeving/zeebeving is. dat leg jij zo uit.
is het in dat licht niet makkelijk om te zeggen 'Hij doet dat niet altijd op de plaats waar men het verwacht?'
en dat van 'het zou bij ons nog vele malen erger zijn' is best een hele 'correcte-verantwoordelijke-refo-opmerking'.
waarom zouden wij in nederland erger zijn die die mensen daar of meer recht hebben op Gods toorn? ook speculatie.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 dec 2004 11:37

jas schreef:Feit is door de geschiedenis heen, dat God telkens de zonden bezoekt, straft. Dat kan lang duren maar het komt gewis. En Hij doet dat niet altijd op de plaats waar men het verwacht. Daarom ben ik bang dat wanneer het over ons zou komen, het nog vele malen erger zal zijn dan wat nu gebeurd is. Want onze zonden zijn veel en veel groter en meer dan die van die mensen.

Of onze zonden groter zijn weet ik niet
Waar het wel omgaat is dat er een natuurramp gebeurt is. Gewoon twee platen die tegen elkaar schoven. Niets meer of minder. Iets wat in dat gebied vaak voorkomt alleen was het nu een beetje extreem.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 11:45

sela schreef:
maar er staat nergens dat dat deze aardbeving/zeebeving is. dat leg jij zo uit.

Ik zeg niet dat deze beving in de Bijbel staat. Ik zeg dat het niet ongewoon is dat God met dergelijke rampen/oordelen straft.
Riska schreef:is het in dat licht niet makkelijk om te zeggen 'Hij doet dat niet altijd op de plaats waar men het verwacht?'

Ja, maar Zijn gedachten zijn niet onze gedachten, en Zijn wegen niet onze wegen. God laat Zichzelf en Zijn werken niet vangen in een schematische voorstelling, een chronologisch gebeuren of een naar menselijke logica bepaalde werkwijze. Dat dit zo is, wil echter niet zeggen, dat we geen acht moeten slaan op wat Hij doet, zonder ons eerst af te vragen waarom Hij het dáár doet en niet bij ons. Hij doet het, en dat moet ons genoeg zijn om ons te bekeren.
Riska schreef:en dat van 'het zou bij ons nog vele malen erger zijn' is best een hele 'correcte-verantwoordelijke-refo-opmerking'.
waarom zouden wij in nederland erger zijn die die mensen daar of meer recht hebben op Gods toorn? ook speculatie.

Omdat het christelijk geloof in westeuropa hoogtij gevierd heeft en met name in Nederland. Maar we hebben hem verlaten. Ned. is een vloekende natie geworden i.p.v. een godvrezende natie. Daarom vrees ik hier groter oordelen dan elders. En het is niet helemaal speculatie. Want de Heere Jezus Zelf zegt in Matth. 11:22; "Doch Ik zeg u; Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden".
Dit was niet de dag des oordeels. Maar wel blijkt uit deze woorden van Jezus, dat degene die de waarheid hebben gekend zwaarder gestraft zullen worden dan degene die de waarheid niet, of in mindere mate hebben gekend.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2004 11:51

jas schreef:

Het enige wat jij doet is logisch rederenen, Jas. In de bijbel staat dat ........, dus dit is............... Jij legt verbanden die je niet kunt leggen. Ik ben het met Zareb eens, de ene continentale plaat is net even wat harder en verder onder de andere continentale plaat geschoven.

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 11:55

lieve jas,

meer nog dan speculatie over Gods oordeel en straf heeft God ons niet-aan-speculatie- onderhevige-opdrachten gegeven om het goede te doen, bijbelteksten laat ik achterwege, die weet je vast te vinden.

in onze kerken wordt de straffende God reeds met zoveel kracht gebracht dat jouw postings slechts redundantie zijn. ik snap heus wat je bedoeld: weest waakzaam want die dag komt.

ik vind het hooguit beledigend voor de mensen daar dat God deze ramp zou gebruiken om ons te waarschuwen. wat verbeelden wij ons dat God zoveel dode mensen voor ons overheeft.

Waar het wel omgaat is dat er een natuurramp gebeurt is. Gewoon twee platen die tegen elkaar schoven. Niets meer of minder. Iets wat in dat gebied vaak voorkomt alleen was het nu een beetje extreem.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 11:59

Sabra schreef:
jas schreef:

Het enige wat jij doet is logisch rederenen, Jas. In de bijbel staat dat ........, dus dit is............... Jij legt verbanden die je niet kunt leggen. Ik ben het met Zareb eens, de ene continentale plaat is net even wat harder en verder onder de andere continentale plaat geschoven.

Bij alles wat gebeurt, elke ramp die de aarde treft, zoekt de mens een natuurlijke verklaring en nooit erkent met iets als een Godsgericht. Daarom bewijst de mens hiermee een atheist te zijn, een godloochenaar. Wij willen met Hem helemaal niets te maken hebben en wijzen Hem zelfs af als Hij na oneindig geduld deze aarde met Zijn oordelen gaat bezoeken. En we zijn er nog lang niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2004 12:04

Je moet mij niet beschuldigen van dingen die ik niet zeg, daar heb ik een hekel aan. Ik merkte enkel op dat jij verbanden legt die je niet direct kunt leggen. Je kunt hoogstens wijzen op de bijbel en zeggen dat het ook over oordelen zoals aarbevingen gaat.

Jij echter legt direct een verband, terwijl jij evenmin weet hoe dit precies is zijn werk gaat, of dit iets is van God. Misschien is het wel iets van satan.

Terug naar “Archief”