Riska schreef:Met verbijstering heb ik dit topic gelezen. Een straf van God? Wat voor God is het die juist in de arme landen dit zou doen?
Wat voor God is dat die dan niet straft in het rijke westen die het vertikt om bepaalde zaken in de Derde Wereld te regelen?
Je verbijstering zou de omvang van de ramp moeten betreffen, niet de vraag of het een ramp van God is. Dat is hier immers geen stelling, het is een vraag waarover van gedachten gewisseld wordt. Ik persoonlijk denk wel dat het een oordeel van God is. Ik heb er ook bij gezegd dat ik verwacht dat wij in het westen getroffen zullen worden door nog veel zwaarder oordelen, omdat onze zonde veel groter is. Dat mensen arm zijn is geen grond voor de zaligheid. Ook daar zijn de mensen, net als hier, zondig. Wij zijn rijke zondaars en zij zijn arme zondaars. God straft niet altijd meteen de zonde, dat weet je ook wel. Ons beurt komt nog. Vind jij het normaal dat dit 2x achtereen op kerst gebeurt?
Riska schreef:In het journaal: als men een waarschuwing had gehad... dan was er tijd zat geweest om deze vloedgolven te ontlopen. Dan waren er niet zoveel doden gevallen. Maar ja, dat systeem om het te meten en de bevolking tijdig te waarschuwen is kostbaar en daarvoor hebben ze onze landen nodig.
Toch heeft die ramp nu net plaatsgevonden in een deel van de wereld waar ze zo'n alarmsysteem niet hebben. Dat is opmerkelijk.
Riska schreef:Maar wij vertikken het nog om asielzoekers fatsoenlijk te onderhouden.
Dus vraag ik jullie: wat voor God zou dat zijn die juist daar straft? Ik kan daar absoluut niet bij.
Dat is de God van hemel en aarde, Die alle dingen bestuurt naar de Raad van Zijn wil. Dat erkennen mensen al jaren niet meer. Ook niet zonder rampen. Daarom zal ook deze roepstem niet gehoord worden, maar God zal er om gelasterd worden en ze zullen zich niet bekeren.
Riska schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat in mij iets anders, iets totaal anders was: "God, als U almachtig bent, kon U dit dan niet voorkomen?" Want dit is toch geen straffen meer maar pure mishandeling? Je zult je man, vrouw, kinderen maar kwijt zijn...
Dus ondanks dat je niet gelooft dat het een oordeel is, geef je wel God de schuld? We moeten klein worden onder deze dingen en ons verwonderen dat Hij dit nog niet bij ons gedaan heeft i.p.v. opstandig te worden.
Riska schreef:En ja, daar komen ook de speculaties over de eindtijd weer. Jezus heeft gezegd dat zelfs "De Zoon des Mensen" dat niet weet...
Maar die speculaties zijn er in alle tijden en alle eeuwen geweest en altijd was er wel ergens iets waardoor men dat zei. Oorlogen, rampen...
Het gaat er niet om dat we het jaar of de maand of de dag weten. Het gaat er om dat we acht geven op de tekenen des tijds. En als men gelovige is, is het niet zo verstandig om die te ontkennen, omdat Jezus Zelf ons daarop gewezen heeft. En idd, de Zoon des Mensen weet niet de dag, maar de Zoon van God weet wel de dag. Maar Jezus heeft het ook niet over de dag, Hij heeft het over de tekenen in het laatste der dagen, dat is iets anders.
Riska schreef:Ik houd me er totaal niet mee bezig. Ik probeer gelovig mijn weg te gaan in vertrouwen op God, Die naast mij gaat en als Hij het genoeg vindt en Jezus mag terugkomen, dan hoop ik bereid te zijn. Maar het kan straks zijn, het kan ook zijn dat ik het in dit leven niet meer meemaak.
Maar in een op die manier straffende God kan en wil ik niet geloven.
God is Liefde en Hij had de wereld zo lief dat Hij zijn Zoon op aarde gaf om de wereld te redden en niet om de mensheid op deze manier uit te roeien...
Riska
Erken je dan niet dat God het volste recht heeft om met Zijn schepping te doen wat Hem behaagt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )