aardbeving sumatra

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 27 dec 2004 23:30

Nou, als je zoveel van dit soort vreemde theorieen houdt, dan zul je ook aardig wat te vertellen hebben over 9-11 en de moord op Theo van Gogh, en Pim Fortuyn. Hele websites staan er op het internet, met allemaal zaken die "opmerkelijk" zijn. Met een beetje fantasie en een goeie rekenmachine kom je een heel eind.

vreemd theorieen, dit is gewoon een simpel feit wat ik constateer. De Heere Jezus zelf zegt dat je "op zijn voetstappen" moet letten. De tekenen van de eindtijd zijn vele aardbevingen pestilentieën. En ik denk dat de wederkomst aanstaande is, en we er heel dicht bij zijn. Nu wil ik er ook geen rekensom van maken, maar ik vind wel dat we het op moeten merken!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 23:32

arjan2 schreef:
Nou, als je zoveel van dit soort vreemde theorieen houdt, dan zul je ook aardig wat te vertellen hebben over 9-11 en de moord op Theo van Gogh, en Pim Fortuyn. Hele websites staan er op het internet, met allemaal zaken die "opmerkelijk" zijn. Met een beetje fantasie en een goeie rekenmachine kom je een heel eind.

vreemd theorieen, dit is gewoon een simpel feit wat ik constateer. De Heere Jezus zelf zegt dat je "op zijn voetstappen" moet letten. De tekenen van de eindtijd zijn vele aardbevingen pestilentieën. En ik denk dat de wederkomst aanstaande is, en we er heel dicht bij zijn. Nu wil ik er ook geen rekensom van maken, maar ik vind wel dat we het op moeten merken!

Hou dat maar vast arjan, wees bewogen met de mensen die dit niet geloven en bid voor ze dat hun ogen geopend mogen worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 27 dec 2004 23:45

Aangezien Jas deze discussie blijkbaar graag levendig houdt, ben ik erg benieuwd naar zijn reactie op mijn vraag:

Wat voor zin heeft een discussie als deze? Wij zijn bij verre niet in staat Gods wegen te doorgronden. Is deze dissscussie dan niets anders dan raden naar iets wat we toch nooit zullen weten?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 00:09

phox schreef:Aangezien Jas deze discussie blijkbaar graag levendig houdt, ben ik erg benieuwd naar zijn reactie op mijn vraag:

Wat voor zin heeft een discussie als deze? Wij zijn bij verre niet in staat Gods wegen te doorgronden. Is deze dissscussie dan niets anders dan raden naar iets wat we toch nooit zullen weten?

Als we het voltrekken van Gods oordelen niet willen zien is een discussie erover idd zinloos. Maar dan moeten we ook erg hebben in het volgende. Dat het een kenmerk is van de ongelovige dat hij niet ziet wanneer iets een oordeel van God is. Dat staat al beschreven van Israël maar het geldt zeker ook voor ons; "Want dit volk keert zich niet tot Dien, Die het slaat, en den Heere der heirscharen zoeken zij niet". Jes. 9:12
Als dergelijke rampen plaatsvinden, of ze nou een oordeel van God zijn, of dat ze plaatsvinden onder Zijn toelating, het kan toch niet zo zijn dat we de rotzooi opruimen en vrolijk weer verder gaan?
En wat als er volgend jaar weer iets dergelijks gebeurt? Ik voor mij denk echt dat de Heere er mee wil zeggen, dat het kerst wat de wereld viert een minachting is, een goddeloze persiflage op het heilsfeit dat Hij Zijn Zoon naar deze wereld gestuurd heeft om voor verloren mensen te lijden. Wij, ja ook ik, vertrappen en vertreden deze grote weldaad door aan het kerstfeest een geheel andere betekenis te geven. Het is een wonder dat wij er nog zijn en die arme mensen daar niet meer.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2004 07:32

Met verbijstering heb ik dit topic gelezen. Een straf van God? Wat voor God is het die juist in de arme landen dit zou doen?
Wat voor God is dat die dan niet straft in het rijke westen die het vertikt om bepaalde zaken in de Derde Wereld te regelen?
In het journaal: als men een waarschuwing had gehad... dan was er tijd zat geweest om deze vloedgolven te ontlopen. Dan waren er niet zoveel doden gevallen. Maar ja, dat systeem om het te meten en de bevolking tijdig te waarschuwen is kostbaar en daarvoor hebben ze onze landen nodig.
Maar wij vertikken het nog om asielzoekers fatsoenlijk te onderhouden.
Dus vraag ik jullie: wat voor God zou dat zijn die juist daar straft? Ik kan daar absoluut niet bij.
Ik moet eerlijk bekennen dat in mij iets anders, iets totaal anders was: "God, als U almachtig bent, kon U dit dan niet voorkomen?" Want dit is toch geen straffen meer maar pure mishandeling? Je zult je man, vrouw, kinderen maar kwijt zijn...
En ja, daar komen ook de speculaties over de eindtijd weer. Jezus heeft gezegd dat zelfs "De Zoon des Mensen" dat niet weet...
Maar die speculaties zijn er in alle tijden en alle eeuwen geweest en altijd was er wel ergens iets waardoor men dat zei. Oorlogen, rampen...
Ik houd me er totaal niet mee bezig. Ik probeer gelovig mijn weg te gaan in vertrouwen op God, Die naast mij gaat en als Hij het genoeg vindt en Jezus mag terugkomen, dan hoop ik bereid te zijn. Maar het kan straks zijn, het kan ook zijn dat ik het in dit leven niet meer meemaak.

Maar in een op die manier straffende God kan en wil ik niet geloven.
God is Liefde en Hij had de wereld zo lief dat Hij zijn Zoon op aarde gaf om de wereld te redden en niet om de mensheid op deze manier uit te roeien...

Riska

caprice

Berichtdoor caprice » 28 dec 2004 07:55

Een straf?

Het is en blijft een gevolg van de zonde, want als die er niet was, was dit ook niet gebeurd.
Het is wel een roepstem om je te bekeren. Dat geldt voor de mensen daar, maar ook hier. De Heere heeft nog geen lust in ónze dood gehad. Wij leven nog. Wij kunnen daarom nog met God verzoend worden door het bloed van Christus.

Met dit soort gebeurtenissen moet ik altijd wel aan de Openbaringen aan Johannes denken.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 28 dec 2004 08:05

Riska schreef:Maar in een op die manier straffende God kan en wil ik niet geloven.
God is Liefde en Hij had de wereld zo lief dat Hij zijn Zoon op aarde gaf om de wereld te redden en niet om de mensheid op deze manier uit te roeien...

Riska

God is inderdaad Liefde. Maar God is ook rechtvaardig. Hij laat de zonde niet ongestrafd. Hier niet, en daar niet. Het mag nog een wonder heten dat de oordelen Nederland nog niet getroffen hebben!

Trouwens, in Mattheüs 24 wijst de Heere Jezus zelf op de tekenen van de tijd. Nu wil ik niet aan inlegkunde gaan doen enzo om de oordeelsdag te voorspellen, maar uit het feit dat Jezus deze dingen zelf noemt (aardbevingen, rampen, oorlogen, geruchten van oorlogen), trek ik de conclusie dat Hij toen al wist dat deze dingen gebeuren zouden. Gods hand bestuurt toch ook de schepping?

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 08:52

misschien reageren we wel zo [oordeel/eindtijd] omdat we als echte nederlanders deze ramp 'mee willen beleven'...

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 28 dec 2004 08:59

De vraag is of we meeleven of dat we het mee willen beleven... Dat eerste kunnen we in ieder geval doen door op 555 te storten. Want er is veel geld nodig voor hulp én wederopbouw.

* Jaja, Retep gaat het NU doen :oops:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 dec 2004 09:09

Riska schreef:Maar in een op die manier straffende God kan en wil ik niet geloven.

daarben ik het helemaal mee eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2004 09:18

1 Waarom woeden de heidenen, en bedenken de volken ijdelheid?
2 De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen te zamen tegen den HEERE, en tegen Zijn Gezalfde, zeggende:
3 Laat ons hun banden verscheuren, en hun touwen van ons werpen.
4 Die in den hemel woont, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken.
6 Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, den berg Mijner heiligheid.
7 Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
8 Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting.
9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter; Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 28 dec 2004 09:22

:cry:

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 28 dec 2004 09:23

Ik vind het heel erg wat er gebeurt is. Mijn gebed is met die mensen die in nood en angst leven, en met de mensen die dierbaren verloren zijn.

Het oordelen over of dit nu een straf van God is of niet, vindt ik onzin. Ik vind niet dat je kan oordelen of dit een straf is van God of niet.

Want oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt zal worden.

Arco
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 09:52

Riska schreef:Met verbijstering heb ik dit topic gelezen. Een straf van God? Wat voor God is het die juist in de arme landen dit zou doen?
Wat voor God is dat die dan niet straft in het rijke westen die het vertikt om bepaalde zaken in de Derde Wereld te regelen?

Je verbijstering zou de omvang van de ramp moeten betreffen, niet de vraag of het een ramp van God is. Dat is hier immers geen stelling, het is een vraag waarover van gedachten gewisseld wordt. Ik persoonlijk denk wel dat het een oordeel van God is. Ik heb er ook bij gezegd dat ik verwacht dat wij in het westen getroffen zullen worden door nog veel zwaarder oordelen, omdat onze zonde veel groter is. Dat mensen arm zijn is geen grond voor de zaligheid. Ook daar zijn de mensen, net als hier, zondig. Wij zijn rijke zondaars en zij zijn arme zondaars. God straft niet altijd meteen de zonde, dat weet je ook wel. Ons beurt komt nog. Vind jij het normaal dat dit 2x achtereen op kerst gebeurt?
Riska schreef:In het journaal: als men een waarschuwing had gehad... dan was er tijd zat geweest om deze vloedgolven te ontlopen. Dan waren er niet zoveel doden gevallen. Maar ja, dat systeem om het te meten en de bevolking tijdig te waarschuwen is kostbaar en daarvoor hebben ze onze landen nodig.

Toch heeft die ramp nu net plaatsgevonden in een deel van de wereld waar ze zo'n alarmsysteem niet hebben. Dat is opmerkelijk.
Riska schreef:Maar wij vertikken het nog om asielzoekers fatsoenlijk te onderhouden.
Dus vraag ik jullie: wat voor God zou dat zijn die juist daar straft? Ik kan daar absoluut niet bij.

Dat is de God van hemel en aarde, Die alle dingen bestuurt naar de Raad van Zijn wil. Dat erkennen mensen al jaren niet meer. Ook niet zonder rampen. Daarom zal ook deze roepstem niet gehoord worden, maar God zal er om gelasterd worden en ze zullen zich niet bekeren.
Riska schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat in mij iets anders, iets totaal anders was: "God, als U almachtig bent, kon U dit dan niet voorkomen?" Want dit is toch geen straffen meer maar pure mishandeling? Je zult je man, vrouw, kinderen maar kwijt zijn...

Dus ondanks dat je niet gelooft dat het een oordeel is, geef je wel God de schuld? We moeten klein worden onder deze dingen en ons verwonderen dat Hij dit nog niet bij ons gedaan heeft i.p.v. opstandig te worden.
Riska schreef:En ja, daar komen ook de speculaties over de eindtijd weer. Jezus heeft gezegd dat zelfs "De Zoon des Mensen" dat niet weet...
Maar die speculaties zijn er in alle tijden en alle eeuwen geweest en altijd was er wel ergens iets waardoor men dat zei. Oorlogen, rampen...

Het gaat er niet om dat we het jaar of de maand of de dag weten. Het gaat er om dat we acht geven op de tekenen des tijds. En als men gelovige is, is het niet zo verstandig om die te ontkennen, omdat Jezus Zelf ons daarop gewezen heeft. En idd, de Zoon des Mensen weet niet de dag, maar de Zoon van God weet wel de dag. Maar Jezus heeft het ook niet over de dag, Hij heeft het over de tekenen in het laatste der dagen, dat is iets anders.
Riska schreef:Ik houd me er totaal niet mee bezig. Ik probeer gelovig mijn weg te gaan in vertrouwen op God, Die naast mij gaat en als Hij het genoeg vindt en Jezus mag terugkomen, dan hoop ik bereid te zijn. Maar het kan straks zijn, het kan ook zijn dat ik het in dit leven niet meer meemaak.

Maar in een op die manier straffende God kan en wil ik niet geloven.

Riska

Erken je dan niet dat God het volste recht heeft om met Zijn schepping te doen wat Hem behaagt?

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 28 dec 2004 10:31

Het gaat er niet om dat we het jaar of de maand of de dag weten. Het gaat er om dat we acht geven op de tekenen des tijds. En als men gelovige is, is het niet zo verstandig om die te ontkennen, omdat Jezus Zelf ons daarop gewezen heeft. En idd, de Zoon des Mensen weet niet de dag, maar de Zoon van God weet wel de dag. Maar Jezus heeft het ook niet over de dag, Hij heeft het over de tekenen in het laatste der dagen, dat is iets anders.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat we de eindtijd precies uit gaan rekenen, dat kan zelfs niet. Maar we moeten we acht slaan op de tekenen des tijds!!!! Aan riska: Als jij er geen acht op wil slaan is dat jouw zaak, maar veroordeel geen mensen die dat wel doen :!:

Terug naar “Archief”