De dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 20 feb 2003 16:41

ik ben bang dat ik niet in de hemel komt
maardat ik naar de hel gaat
ik twijfelt nog zo vaak in het geloof dat ik god vaak loslaat
en de angst voor de dood heb ik heel vaal

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 20 feb 2003 17:23

connie schreef:ik ben bang dat ik niet in de hemel komt

Hrm. Is dit niet een van de grootste oorzaken dat de mens gaat geloven? Angst? Is de angst voor de dood een oorzaak voor mensen om te gaan geloven?
Zelfs de twijfel is al geloof opzich, en de angst voor die twijfel bevestigd dat je het eigenlijk al weet.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 20 feb 2003 20:45

Bij mij thuis word niet over het geloof gepraat. En dat mis ik enorm. Ik ben er 1 keer over begonnen n.a.v. een bijbelgedeelte wat we lazen aan tafel... Maar mijn broertje kapte het gelijk af met de reden dat hij naar de w.c. moest... Duz wat heb ik dan nog te zeggen????

Ik vindt het zo erg jammer dat er zo weinig gepraat wordt over het God, in de gezinnen. Als ouders (sommigen die de kinderdoop hebben ontvangen) heb je toch ja gezegd om de kinderen over het geloof te vertellen??

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 20 feb 2003 23:20

anna schreef:Bij mij thuis word niet over het geloof gepraat. En dat mis ik enorm. Ik ben er 1 keer over begonnen n.a.v. een bijbelgedeelte wat we lazen aan tafel... Maar mijn broertje kapte het gelijk af met de reden dat hij naar de w.c. moest... Duz wat heb ik dan nog te zeggen????

Ik vindt het zo erg jammer dat er zo weinig gepraat wordt over het God, in de gezinnen. Als ouders (sommigen die de kinderdoop hebben ontvangen) heb je toch ja gezegd om de kinderen over het geloof te vertellen??

Snap je nu waarom de kerken leeglopen. Bij mij thuis is het precies hetzelfde aan de hand. Het leven is totaal uit het geloof weg genomen.
De duivel heeft weer gezegeviert.

Is er trouwens echt niemand die wel wil luisteren in jullie gezin? Als het nog eens voorkomt, niet direct de handdoek in de ring gooien, maar weerstand bieden.
Dat is in eerste instantie alsof je mount Everest moet beklimmen, maar hoe vaker je weerstand biedt des te standvastiger wordt je vanzelf.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 feb 2003 12:52

Storyteller schreef:Hrm. Is dit niet een van de grootste oorzaken dat de mens gaat geloven? Angst? Is de angst voor de dood een oorzaak voor mensen om te gaan geloven?
Zelfs de twijfel is al geloof opzich, en de angst voor die twijfel bevestigd dat je het eigenlijk al weet.

Daar is de bijbel heel duidelijk in; 1 Johannes 4:
(over de liefde van en tot God)

18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 27 feb 2003 13:08

meschianza schreef:
Storyteller schreef:Hrm. Is dit niet een van de grootste oorzaken dat de mens gaat geloven? Angst? Is de angst voor de dood een oorzaak voor mensen om te gaan geloven?

18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Dat stuk is dus ter geruststelling van mensen die bang zijn voor angst zelf. God zal de vrees wegnemen door liefde. Dat bedoel ik dus. Angst is een reden om te gaan geloven.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 feb 2003 13:17

Storyteller schreef:
meschianza schreef:

Dat stuk is dus ter geruststelling van mensen die bang zijn voor angst zelf. God zal de vrees wegnemen door liefde. Dat bedoel ik dus. Angst is een reden om te gaan geloven.

Nee, dat denk ik niet. Het is kortzichtig dat te denken.
Ik denk juist dat God niet wil dat je uit angst voor God maar vriendjes met Hem probeerd te worden.
Dat is geen echte liefde.

Een vrouw die doodsbang is voor haar man, dat hij haar mishandeld ofzo en hem daarom bevredigd en doet wat hij van haar vraagt.......
Man tevreden, vrouw blij dat hij geen gevaar meer is...
Maar daar is toch geen sprake van ware liefde?

Zo wil God niet zijn. Hij wil dat je Hem zoekt, zoals een kind zijn vader zoekt. En niet uit angst voor een pak slaag. Maar omdat je Hem nodig hebt voor je leven. Niet zonder Hem kan.

Angst kan je overigens ook bij God vandaan houden. En ik en vele met mij was angst absoluut niet te reden om in het bestaan van God te gaan verdiepen, om in Jezus Chrsitus te verdiepen, en vervolgens in God te geloven.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 feb 2003 15:31

Connie, ik ken je probleem een beetje, ik ben ook lang heel bang geweest.
Dat als het ineens hard gaat waaien en de lucht onheilspellend donker wordt, dat ik bang ben dat Jezus terugkomt, om het laatste oordeel te vellen.
Of dat ik thuis kom en mijn (christelijke) huisgenoten zijn er niet, en dat ik bang ben dat op dat moment alle Christenen zijn opgenomen en ik alleen ben achtergebleven.

Maar ik probeer, ik weet niet waarom want het gaat gewoon vanzelf, met mensen te praten, van mijn kerk, studentenvereniging, op christelijke conferenties enzovoort, om te weten te komen waarom ze er zo zeker van zijn. En ik ben erachter gekomen dat God van mij houdt, dat Hij wil dat ik er ook bijhoor. Het enige wat ik hoef te doen is Hem te volgen en op Hem te vertrouwen! (Dit konden die mensen ook met bijbelteksten onderbouwen, maar in mijn oneindige domheid ben ik vergeten welke het waren, als je wilt kan ik ze voor je opzoeken).

Ik sla het altijd in de wind, dat is mijn probleem. Vandaar dat ik ook nog zo weinig weet van God. Maar ik ben niet meer bang. En dat gun ik jou ook. Ik kan je verzekeren dat God ook van jou houdt, dat Hij niet wil dat je verloren gaat. Bid, lees in je bijbel en praat vooral ook met mensen over wat je leest!

anna schreef:Bij mij thuis word niet over het geloof gepraat. En dat mis ik enorm. (...)
Ik vind het zo erg jammer dat er zo weinig gepraat wordt over het God, in de gezinnen.

Maranatha schreef:Snap je nu waarom de kerken leeglopen. Bij mij thuis is het precies hetzelfde aan de hand. Het leven is totaal uit het geloof weg genomen.
De duivel heeft weer gezegeviert.

Geloven hoef je niet alleen te doen. Sterker nog: je MOET het SAMEN doen. "Verzuim de samenkomst niet", staat er in de bijbel. En dat wil niet zeggen dat je iedere zondag in de kerk moet zitten om naar de dominee te luisteren en dan snel weg te gaan om thuis koffie te drinken. Nee, het gaat erom dat je elkaar opbouwt, met elkaar praat en tot steun bent! Juist door te praten (ook, misschien VOORAL juist met een ongelovige) leer je beter begrijpen wat je gelooft en waarom eigenlijk. .

Anna, ben je student toevallig? Er zijn voor studenten ieder jaar flink wat conferenties en lezingen in Nederland, waar je met mede-christenstudenten (van allerlei slag, van Oud Ger Gem totaan Evangelisch) kunt praten over je geloof, en waar je toegerust wordt door speciale mensen. Misschien is dat iets voor je? Of ga bij een jongerenvereniging die je kan helpen. Misschien kun je wat vinden wat je zoekt op http://www.ifes-nederland.nl (studentenverenigingen, maar sommigen laten ook best niet-studenten toe als gastlid ofzo), of weten andere mensen op refoweb wel groepen bij jou in de buurt.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 27 feb 2003 15:35

ja ik ben ook heel erg bang dat ik niet word opgenomen als jezus komt
darom is voor mij ook de dood een angst bang dat ik dan niet bij jezus mag zijn
mijn geloof is zo wankelbaar dat ik steeds weer los laat ik kan god niet vast houden en dat maak mij bang

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 feb 2003 15:38

a ik ben ook heel erg bang dat ik niet word opgenomen als jezus komt
darom is voor mij ook de dood een angst bang dat ik dan niet bij jezus mag zijn
Als ik dit zo lees, Connie, dan kom ik in de verleiding om te zeggen dat jij nergens bang voor hoeft te zijn. Als je grootste angst is dat je niet bij Jezus mag zijn...

mijn geloof is zo wankelbaar dat ik steeds weer los laat ik kan god niet vast houden en dat maak mij bang
Maar God houdt jou wel vast! Dat mag je geloven en daar moet je je verwachting op bouwen!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 27 feb 2003 15:44

Storyteller schreef:

Hrm. Is dit niet een van de grootste oorzaken dat de mens gaat geloven? Angst? Is de angst voor de dood een oorzaak voor mensen om te gaan geloven?

Ik denk dat je een goed punt hebt storyteller. Maar is die angst niet gerechtvaardigd. Jij en ik gaan toch op een gegeven moment dood... en dan? Ik weet dat als ik zonder Christus leef er niets van eeuwigheidswaarde van mij zal overblijven. God heeft niet voor niets de dood en lijden als straf geintroduceerd... Ik denk dat we anders nl. nooit meer tot God zouden komen. Het is Gods megafoon om een dove wereld wakker te schudden. Ik ben blij dat ik angstig ben geweest om dood te gaan... het heeft mij door Jezus CHristus tot God gebracht.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 28 feb 2003 17:21

waarom bang voor de dood ?
dingen die je nog nooit gezien heb
het is alleen maar aangepraat
wie zegt dat er een hel is
god mischien maar die moet je niet altijd geloven
als je dood gaat is er gewoon niks, klaar.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 feb 2003 17:23

Als je dood gaat ga je het onbekende tegemoet.
Wel link hoor, om te zeggen dat er niks is. Hoe weet je dat?
Toen je geboren werd, ging je ook het onbekende tegemoet. En toen was er wel wat, nl. het leven!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 28 feb 2003 17:27

sommige risico's moet je gewoon nemen
straks heb je heel je leven voor niks geleeft
ben je door die god aan het lijntje gehouden
wil ik dat? NEE
ik zie het wel
nee heb je ja kun je krijgen
en dan is het hel of niks

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 feb 2003 17:29

als God niet zou bestaan, dan heb ik nog steeds een superleven gehad waar ik geen spijt van zou hebben.
Maar ja, ik definieer dat heel anders dan jij.

Terug naar “Archief”