zonden & Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

zonden & Jezus

Berichtdoor Lalage » 24 dec 2004 10:11

Ik bedacht net dat we het eigenlijk op refoweb vaker over zonden hebben ('dingen die niet mogen', homoseksualiteit, masturbatie, als dat al zonden zijn) dan over Jezus. Maar om je zonden de overwinnen moet je je niet op je zonden richten, maar op Jezus Christus! Hij kan je ervan bevrijden, dat kan je niet zelf...

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 dec 2004 10:22

Juist.

Als je echter niet je eigen zondigheid en zonden signaleert, zul je Jezus ook niet nodig hebben.

Bovendien is wel duidelijk dat iedereen worstelt met zonde, om het even met welke zonde. Het kan helpen om daarover te praten en te ontdekken dat je niet de enige bent die zondigt.

Wat jammer is, is dat discussies regelmatig verzanden in een welles-nietes gevecht over het feit of iets überhaupt zonde is. Dat is helaas een van de gevolgen van de secularisatie; iets wat 20 jaar geleden als zonde werd beschouwd, is nu geen zonde meer maar een algemeen geaccepteerd iets. Daarvan zouden wel meerdere voorbeelden te geven zijn.

Enfin, praten over zonden is niet erg. Als we het laatste woord maar niet steeds zelf opeisen, maar aan Jezus Christus geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 12:46

misschien moeten we op die manier eerst 5 jaar aan onze ellendekennis werken en als die groot genoeg is kunnen we naar stap 2, de verlossing ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 dec 2004 13:15

Neuh, 1 jaar kan ook genoeg zijn :wink: . Maar dat er ellendekennis moet zijn, staat voor mij vast. Of het daar ook altijd mee begint, durf ik niet met zekerheid te stellen en dat is wellicht een andere discussie waard.

Maar zonder ellendekennis (ongeacht hoeveel en hoe diep) heb je geen verlosser nodig, dunkt me. Waar moet Hij je anders van verlossen?

sela

Berichtdoor sela » 24 dec 2004 13:23

inderdaad, je kunt niet stap 1 voor stap 2.

toch bemerkt ik bij mezelf een spanningsveld.
als de nadruk te veel op zonden ligt ligt de nadruk meer op mij dan op onze Heer. terwijl het draait om God.

bijvoorbeeld in dat door jas geopende topic over h&m. in dat topic gaat het meer over onze zonden dan over Gods eer..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 dec 2004 13:36

dat bedoel ik, sela

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 dec 2004 13:51

dat is inherent aan het mens-zijn: denken, praten, redeneren over van alles en nog wat, zonder God te bedoelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 15:25

Pieter schreef:Neuh, 1 jaar kan ook genoeg zijn :wink: . Maar dat er ellendekennis moet zijn, staat voor mij vast. Of het daar ook altijd mee begint, durf ik niet met zekerheid te stellen en dat is wellicht een andere discussie waard.

Maar zonder ellendekennis (ongeacht hoeveel en hoe diep) heb je geen verlosser nodig, dunkt me. Waar moet Hij je anders van verlossen?

Precies, met je eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 24 dec 2004 18:32

Ik vind het een beetje kwetsend dat er hier over 'stappen' gesproken wordt. Alsof de bekering een proces is dat je aan de hand van een boekje kunt uitvoeren! Het is God toch die 'stap 1' in je werkt, waardoor je naar Hem gaat zoeken en uiteindelijk in dankbaarheid Hem aanbidt?

Ok, back on topic: het is in principe niet verkeerd om over zonden te praten, maar dat moet niet de overhand krijgen. In veel preken die ik hoor, kan ik de verdeling ellende-Christus niet eens op 50-50 zetten. Jammer, want als je een ernstige ziekte hebt ga je toch ook niet alleen zitten piekeren over hoe erg die ziekte is? Dan ga je toch ook op zoek naar een oplossing, genezing?

André

Berichtdoor André » 24 dec 2004 22:03

Retep schreef:Ik vind het een beetje kwetsend dat er hier over 'stappen' gesproken wordt. Alsof de bekering een proces is dat je aan de hand van een boekje kunt uitvoeren! Het is God toch die 'stap 1' in je werkt, waardoor je naar Hem gaat zoeken en uiteindelijk in dankbaarheid Hem aanbidt?

Klopt, maar sommige christenen vinden het handig om in de lijn van de Heidelbergse Catechismus te "denken"

caprice

Berichtdoor caprice » 25 dec 2004 18:15

Marnix schreef:misschien moeten we op die manier eerst 5 jaar aan onze ellendekennis werken en als die groot genoeg is kunnen we naar stap 2, de verlossing ;)

De bekering is geen stappenplan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 01:06

sela schreef:inderdaad, je kunt niet stap 1 voor stap 2.

als de nadruk te veel op zonden ligt ligt de nadruk meer op mij dan op onze Heer. terwijl het draait om God.

bijvoorbeeld in dat door jas geopende topic over h&m. in dat topic gaat het meer over onze zonden dan over Gods eer..

Dat vind ik nou echt een onterechte conclusie. Het bedrijven van zonde is een poging God van Zijn eer te beroven. Daarom zal eerst moeten aangetoond worden wat zonde is. Hoewel, zo is mij gebleken op dat topic, velen onder de zonde verhard zijn geworden.
Zonde is tegenwoordig geen zonde meer. Dan kun je lang en breed over Gods eer praten, maar dat wordt dan een inhoudloos verhaal.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 01:15

caprice schreef:
Marnix schreef:misschien moeten we op die manier eerst 5 jaar aan onze ellendekennis werken en als die groot genoeg is kunnen we naar stap 2, de verlossing ;)

Nee zeker niet. Maar de Heere zegt in Jer. 3:13; "Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den Heere, uw God hebt overtreden".
Maar ongerechtigheid is tegenwoordig geen ongerechtigheid meer. Overtreding is geen overtreding meer. Maar dan moet men goed onthouden, dat Gods Recht dan ook niet recht meer, en Zijn liefde ook geen liefde meer is. Want God is God in al Zijn eigenschappen, en niet in één of enkele die we naar het vlees wel willen geloven, zoals Zijn liefde.
Nee, Gods Recht vertreden is ook Zijn Liefde vertreden.
Als wij in Christus zijn, zondigen wij niet goedkoop en ook niet gemakkelijk. Daarom zegt David in ps. 38:18-19; "Want ik ben tot hinken gereed, en mijn smart is steeds voor mij. Want ik maak U mijn ongerechtigheid bekend, ik ben bekommerd vanwege mijn zonde".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2004 01:55

caprice schreef:

Weet ik. Het was ook niet zo serieus gemeend wat ik zei. Ik dacht dat je me wel goed genoeg kende om dat te weten ;)

sela

Berichtdoor sela » 26 dec 2004 08:47

jas schreef:
sela schreef:inderdaad, je kunt niet stap 1 voor stap 2.

Dat vind ik nou echt een onterechte conclusie. Het bedrijven van zonde is een poging God van Zijn eer te beroven. Daarom zal eerst moeten aangetoond worden wat zonde is. Hoewel, zo is mij gebleken op dat topic, velen onder de zonde verhard zijn geworden.
Zonde is tegenwoordig geen zonde meer. Dan kun je lang en breed over Gods eer praten, maar dat wordt dan een inhoudloos verhaal.

herinner me nog een topic over geloven in God omdat je niet naar de hel wilt of echt ter ere van Hem. blijf er daarom bij dat dit voor mij oprecht gemeend een spanningsveld is..

en dat heeft niets te maken met het feit dat zonde geen zonde meer is m.i.
eerder noem ik het onze individuele tijdsgeest om onze eigen zonde zo centraal te zetten in plaats van god te eren.

Terug naar “Archief”