Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 15:22

Uiteraard, het was maar een grapje ;)

En Jas, bedankt voor je vergevingsgezindheid.

En verder geloof ik niet dat God gehoorzamen betekent dat je niet meer kan uitgaan, naar een cafe kan gaan, of poolen in de stad. Dit is volgens mij helemaal niet tegen Zijn wet.... maar goed, daar kunnen we jaren over doorpraten en het nooit met elkaar eens worden.... want de bijbel noemt uitgaan niet specifiek :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 dec 2004 15:25

Nee, idd. Er zijn maar 2 wegen:

1. Slotje
2. Goede, theoretisch weerlegbare argumenten om niet uit te gaan
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 24 dec 2004 15:41

Op zo'n manier kun je ook wel Ps. 121:4 (berijmd, 1773) noemen:

De HEER', 't zij g' in of uit moogt gaan,
En waar g' u heen moogt spoeden,
Zal eeuwig u behoeden.

:|

/edit:

Marnix schreef:Uiteraard, het was maar een grapje

Had ik al begrepen ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 17:09

Mooi... Ik denk dat het lastig wordt met onderbouwing dmv bijbelteksten want er zijn wel wat losse flodders waar je het mee zou kunnen onderbouwen.... alleen word ik daardoor niet overtuigd omdat die dingen niet slaan op bepaalde vormen van uitgaan die denk ik best kunnen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 24 dec 2004 17:34

Marnix schreef:Mooi... Ik denk dat het lastig wordt met onderbouwing dmv bijbelteksten want er zijn wel wat losse flodders waar je het mee zou kunnen onderbouwen.... alleen word ik daardoor niet overtuigd omdat die dingen niet slaan op bepaalde vormen van uitgaan die denk ik best kunnen....

Tja, het probleem is denk ik dat we het er allebei wel over eens zijn dat we niet thuis horen op 'plaatsen der ijdelheid', Maar dat we het niets eens zijn over welke plaatsen dat precies zijn. Heb ik het zo goed geformuleerd?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 dec 2004 19:21

Marnix schreef:Uiteraard, het was maar een grapje ;)

En Jas, bedankt voor je vergevingsgezindheid.

En verder geloof ik niet dat God gehoorzamen betekent dat je niet meer kan uitgaan, naar een cafe kan gaan, of poolen in de stad. Dit is volgens mij helemaal niet tegen Zijn wet.... maar goed, daar kunnen we jaren over doorpraten en het nooit met elkaar eens worden.... want de bijbel noemt uitgaan niet specifiek :)

Het is hét argument van onze tijd om datgene wat niet letterlijk in de Bijbel staat niet te verbieden.
Maar als we nu eens begonnen te doen wat er wel in staat, dan praten we daarna verder.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 24 dec 2004 23:12

Ik vind de vergelijking van de bruiloft te Kana en een café wel erg ver gezocht.

Wat is de reden dat je in een kroeg zit? Vertier.

Wat is de reden dat je op een bruiloft bent? Om iets te vieren, toch? Je zegt toch niet, ik ga vanavond uit, even in de krant kijken wie er een bruiloft heeft?

::((

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 dec 2004 23:15

jas schreef:
essieee schreef:Het ging toch over uitgaan??????

Ja, maar het verzandt in een discussie over het tijdstip tot waneer je mag uitgaan en het gaat niet meer over of je sowieso mag uitgaan.
Ga jij uit?

ja van kroeg,oma,vrienden,concerten,zingkring.,......Heel breed dus!

Ik kan jullie negatieve kijk op een kroeg best plaatsen maar ik denk de manier hoe je daar je vermaakt en gedraagt niet anders moet zijn dan wanneer je een bruiloft hebt!
Laatst gewijzigd door essieee op 24 dec 2004 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 24 dec 2004 23:17

caprice schreef:Ik vind de vergelijking van de bruiloft te Kana en een café wel erg ver gezocht.

Wat is de reden dat je op een bruiloft bent? Om iets te vieren, toch? Je zegt toch niet, ik ga vanavond uit, even in de krant kijken wie er een bruiloft heeft?

::((

Mmm, toen ik jou leeftijd had hebben we dat een paar keer gedaan voor de fun, met een vrienden groepje. :oops:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 dec 2004 01:39

Marnix schreef:Mooi... Ik denk dat het lastig wordt met onderbouwing dmv bijbelteksten want er zijn wel wat losse flodders waar je het mee zou kunnen onderbouwen.... alleen word ik daardoor niet overtuigd omdat die dingen niet slaan op bepaalde vormen van uitgaan die denk ik best kunnen....

De Heilige Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en van oordeel. Dat kan ik niet doen Marnix. Voor mij is het in elk geval wel zonde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2004 01:04

Michel schreef:

Tja, het probleem is denk ik dat we het er allebei wel over eens zijn dat we niet thuis horen op 'plaatsen der ijdelheid', Maar dat we het niets eens zijn over welke plaatsen dat precies zijn. Heb ik het zo goed geformuleerd?

Ja, uitstekend. En natuurlijk ligt het er altijd aan met welk doel je ergens bent, op "plaatsen der ijdelheid" evangeliseren is natuurlijk wel weer heel goed... maar laten we even er van uit gaan dat het gezellig uitgaan betreft.

Jas schreef:Het is hét argument van onze tijd om datgene wat niet letterlijk in de Bijbel staat niet te verbieden.
Maar als we nu eens begonnen te doen wat er wel in staat, dan praten we daarna verder.

Wie zegt dat ik dat niet doe dan? Er staat een hoop in de bijbel en daar probeer ik me aan te houden.... dat heeft niets te maken met het feit dat ik wel eens ergens in een cafe zit. Daar zit ik niet omdat ik de bijbel niet serieus neem..... Dus laten we verder praten.

Overigens is het al helemaal niet goed om dingen die de bijbel niet te verbieden maar te gaan verbieden onder het motto van: Als we alles wat leuk is maar verbieden verbieden we ook dat wat echt niet kan.... beetje preventief verbieden of zo... dat deden de Farizeeen ook met de Sabbath... ze verzonnen allemaal regels met wat niet mocht op de rustdag.... en je weet vast wel hoe Jezus daar over dacht.

Caprice schreef:Ik vind de vergelijking van de bruiloft te Kana en een café wel erg ver gezocht.

Het verband is dat je vertier kan hebben als je wat viert.... op de bruiloft van Kana was ook vertier.... op die manier vier je iets. Vertier als je niets te vieren hebt ik daarmee overigens niet slecht of zo.... Je mag best leuke dingen doen... de een gaat sporten, de ander klassieke muziek luisteren en op de bank zitten om puzzels te maken en weer een ander gaat naar de kroeg... het is allemaal vertier en daarom nog niet slecht.... overigens zit ik ook wel eens in de kroeg omdat ik wat te vieren heb..... weekend bijvoorbeeld, het feit dat ik vrienden weer eens kan ziet.... waarom kan dat niet in de kroeg en zou ik dat zelfde vertier wel thuis mogen zoeken?

Jas schreef:De Heilige Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en van oordeel. Dat kan ik niet doen Marnix. Voor mij is het in elk geval wel zonde.

Tja.... voor de een was het eten van offervlees ook slecht en werd zo iemand daar door de Heilige Geest van overtuigd. Bij de ander was dat weer niet het geval. Als het voor jou zonde is moet je daar zeker niet komen en maak je de goede keuze. Als ik naar een cafe kan gaan, een gezellige avond kan hebben en God daarna ervoor kan danken kan ik er dus wel heengaan... dat kan per persoon verschillen. Dan is er toch geen probleem? Het wordt een probleem als we iets persoonlijks tot een algemene wet gaan maken...
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 dec 2004 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 14:49

Marnix schreef:
Jas schreef:De Heilige Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en van oordeel. Dat kan ik niet doen Marnix. Voor mij is het in elk geval wel zonde.

Tja.... voor de een was het eten van offervlees ook slecht en werd zo iemand daar door de Heilige Geest van overtuigd. Bij de ander was dat weer niet het geval. Als het voor jou zonde is moet je daar zeker niet komen en maak je de goede keuze. Als ik naar een cafe kan gaan, een gezellige avond kan hebben en God daarna ervoor kan danken kan ik er dus wel heengaan... dat kan per persoon verschillen. Dan is er toch geen probleem? Het wordt een probleem als we iets persoonlijks tot een algemene wet gaan maken...

O maar ik ben de laatste om anderen iets op te leggen. Maar ik wil er wel voor waarschuwen dat het niet volgens Gods Woord is. Ik zegt vaak, doe maar wat goed is in jouw ogen. Eens moeten we allemaal rekenschap afleggen aan Hem, die het hart aanziet.

sela

Berichtdoor sela » 26 dec 2004 16:29

nu ja, en naast een bruiloft kun je ook nog eens denken aan de mannen die bijeenkwamen in de poort..

we moeten idd eens rekenschap aan Hem afleggen, maar dan zal Hij niet vragen welke goede werken wij gedaan hebben. johanne's eerdere opmerking over de wijze en dwaze maagden vond ik wel een mooie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2004 18:19

jas schreef:
Marnix schreef:

O maar ik ben de laatste om anderen iets op te leggen. Maar ik wil er wel voor waarschuwen dat het niet volgens Gods Woord is. Ik zegt vaak, doe maar wat goed is in jouw ogen. Eens moeten we allemaal rekenschap afleggen aan Hem, die het hart aanziet.

Daar ben ik dan niet door Gods Woord van overtuigd... maar als ik het ergens lees in de bijbel zal ik het ter harte nemen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 dec 2004 01:11

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:

Daar ben ik dan niet door Gods Woord van overtuigd... maar als ik het ergens lees in de bijbel zal ik het ter harte nemen.

"Zo waakt dan (want gij weet niet, wanneer de heer des huizes komen zal, des avonds laat, of ter middernacht, of met het hanengekraai, of in den morgenstond); Opdat hij niet onvoorziens kome, en u slapende vinde.
En hetgeen Ik u zeg, dat zeg Ik allen: Waakt". Mark.13:35-37

Terug naar “Archief”