Michel schreef:Marnix schreef:Mooi... Ik denk dat het lastig wordt met onderbouwing dmv bijbelteksten want er zijn wel wat losse flodders waar je het mee zou kunnen onderbouwen.... alleen word ik daardoor niet overtuigd omdat die dingen niet slaan op bepaalde vormen van uitgaan die denk ik best kunnen....
Tja, het probleem is denk ik dat we het er allebei wel over eens zijn dat we niet thuis horen op 'plaatsen der ijdelheid', Maar dat we het niets eens zijn over welke plaatsen dat precies zijn. Heb ik het zo goed geformuleerd?
Ja, uitstekend. En natuurlijk ligt het er altijd aan met welk doel je ergens bent, op "plaatsen der ijdelheid" evangeliseren is natuurlijk wel weer heel goed... maar laten we even er van uit gaan dat het gezellig uitgaan betreft.
Jas schreef:Het is hét argument van onze tijd om datgene wat niet letterlijk in de Bijbel staat niet te verbieden.
Maar als we nu eens begonnen te doen wat er wel in staat, dan praten we daarna verder.
Wie zegt dat ik dat niet doe dan? Er staat een hoop in de bijbel en daar probeer ik me aan te houden.... dat heeft niets te maken met het feit dat ik wel eens ergens in een cafe zit. Daar zit ik niet omdat ik de bijbel niet serieus neem..... Dus laten we verder praten.
Overigens is het al helemaal niet goed om dingen die de bijbel niet te verbieden maar te gaan verbieden onder het motto van: Als we alles wat leuk is maar verbieden verbieden we ook dat wat echt niet kan.... beetje preventief verbieden of zo... dat deden de Farizeeen ook met de Sabbath... ze verzonnen allemaal regels met wat niet mocht op de rustdag.... en je weet vast wel hoe Jezus daar over dacht.
Caprice schreef:Ik vind de vergelijking van de bruiloft te Kana en een café wel erg ver gezocht.
Wat is de reden dat je in een kroeg zit? Vertier.
Wat is de reden dat je op een bruiloft bent? Om iets te vieren, toch? Je zegt toch niet, ik ga vanavond uit, even in de krant kijken wie er een bruiloft heeft?
Het verband is dat je vertier kan hebben als je wat viert.... op de bruiloft van Kana was ook vertier.... op die manier vier je iets. Vertier als je niets te vieren hebt ik daarmee overigens niet slecht of zo.... Je mag best leuke dingen doen... de een gaat sporten, de ander klassieke muziek luisteren en op de bank zitten om puzzels te maken en weer een ander gaat naar de kroeg... het is allemaal vertier en daarom nog niet slecht.... overigens zit ik ook wel eens in de kroeg omdat ik wat te vieren heb..... weekend bijvoorbeeld, het feit dat ik vrienden weer eens kan ziet.... waarom kan dat niet in de kroeg en zou ik dat zelfde vertier wel thuis mogen zoeken?
Jas schreef:De Heilige Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en van oordeel. Dat kan ik niet doen Marnix. Voor mij is het in elk geval wel zonde.
Tja.... voor de een was het eten van offervlees ook slecht en werd zo iemand daar door de Heilige Geest van overtuigd. Bij de ander was dat weer niet het geval. Als het voor jou zonde is moet je daar zeker niet komen en maak je de goede keuze. Als ik naar een cafe kan gaan, een gezellige avond kan hebben en God daarna ervoor kan danken kan ik er dus wel heengaan... dat kan per persoon verschillen. Dan is er toch geen probleem? Het wordt een probleem als we iets persoonlijks tot een algemene wet gaan maken...