Denktank schreef:
De uitverkiezing komt uit de BARMHARTIGE GOD voort.
Mijn uitspraak ontkent jouw uitspraak niet DT

. Alleen wat ik zeg, gaat erover wat mensen ervan kunnen maken. Die willen overzien wat die uitverkiezing inhoudt. Dat kunnen ze niet. De uitverkiezing voorleggen in een leer "het onbarmhartige Christendom", is dus een ontheiliging van Zijn Naam.
Wilko schreef:
Of "Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods?" (Rom. 8:33)
In Mattheus 24:24 wordt gezegd dat de uitverkorenen niet verleid kunnen worden.
Waar in deze teksten meestal misverstand ontstaat is dat mensen ze benaderen vanuit het nu. Die teksten zijn echter toen geschreven. In de bijbel doet zich heel duidelijk een overgang voor van het uitverkoren land/volk naar de wereld en een universele boodschap. Die overgang kun je bij Jezus ook opmerken.
Lees je dus "uitverkorenen mag je niet beschuldigen met het oog op reeds uitverkorenen" (al bekeerd

en niet willen zien dat God nog meer mensen wil aanraken), dan mag je een gelovige niet beschuldigen.
Lees je uitverkorenen met het oog op iedereen, dan mag je dus niemand beschuldigen. Dat is toch de boodschap die Jezus uitdraagt om juist NIEMAND te beschuldigen, maar juist lief te hebben. Ga uit van ieders oprechte bedoeling en dan kom je erachter of iemand deze baseerd of laat uitgaan van de waarheid die God ons bied
Dan is de "beschuldiging" die een ongelovige op zijn dak krijgt geen beschuldiging, maar een aanbieding van waarheid(mits op waardige wijze aangeboden natuurlijk). Maakt de ongelovige echter een beschuldiging naar een gelovige die de waarheid wel aanhangt, dan spreekt de ongelovige God aan op het goede werk dat Hij doet in die persoon. Dit gebeurd echter nooit, want dat is uit onwetentheid. Ze kennen God niet.
Hierbij moet je ook verschil maken tussen een gelovige die niet het werk van de Heer doet. Dat verklaard ook dat niet-gelovigen zoveel tegen het geloven lijken te hebben, doordat ze het falen van de mens in hun navolging van Christus aanspreken en niet God.
Wat ik dus lees in Rom.8:33 is niet een vraag, maar de stelling: "Er is niemand die de uitverkorenen Gods een beschuldiging kan maken!"
Matheus 24:24 zegt geen verleiding voor de uitverkorenen. Als je dat zo letterlijk oppakt stel je je uitverkorenen voor als mensen die ineens nooit meer zondiggen. Want zondiggen is toch de verleiding niet weerstaan hebben. Dan is de vraag, zijn er mensen die niet zondig zijn? Nee.
Die kijk werpt dus geen vrucht af.
Mijn kijk, hoeft immers niet de jouwe te zijn, is dat uitverkorenen God hebben mogen ervaren. Door die ervaring weten ze waar God voor staat en ze enkel nog in zichzelf teleurgesteld kunnen worden. "Geen verleiding voor de uitverkorenen" lees ik dus als:"Alle verleiding, en dus ook afzien van je godsdienstigheid, heeft God niet voor met hen die reeds van Hem kennis hebben genomen". De werkelijkheid is echter anders. God roept je naar mijn mening in deze tekst aan:"Doe het niet, maar kom naar Mij toe, je weet immers wat ik te bieden heb".
Een ander voorbeeld. Ik geloof Leviticus. Geeft aan dat je alleen rente mag vragen bij lening door buitenlanders/buitenstaanders. Dat sluit -Behandel iedereen als je gelijke- uit. We horen naar mijn idee volgens Jezus, niet meer te leven met uitsluitsel van wie dan ook. Er staat daarentegen in de bijbel dat rente vragen aan buitenstaanders wel mag. Letterlijke opvatting van (deze) teksten kan dus leiden tot onchristelijke zaken als je niet de context meepikt waarin de tekst geplaatst is. Het is geschreven met het oog op het uitverkoren volk, niet met het oog op de hele wereld.
Peace