de religie van Darwin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 20:02

Mijn geloof overstijgt mijn verstand.
Mijn verstand is namelijk beperkt tot de dingen die ik ooit geleerd of gezien heb.
Mijn intuitie overstijgt ook het verstand. De intuitie is namelijk in staat om bliksemsnel grote hoeveelheden kennis af te wegen en te integreren, terwijl je bij een verstandelijke redenatie/analyse maar een heel klein stukje kunt behappen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 20:05

johannes1 schreef:
echter voor mij is de biologische overeenkomst tussen mens en dier een alledaags feit van waaruit ik mijn werk doe, om mensen te helpen

dus zie je een dier gelijk als een mens of snap ik het verkeerd>?

Biologisch: ja
Geestelijk: Nee:!:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 feb 2003 20:07

hoe verklaar je dan dat we geschapen zijn naar Zijn evenbeeld?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 20:09

surfer schreef:Mijn geloof overstijgt mijn verstand.
Mijn verstand is namelijk beperkt tot de dingen die ik ooit geleerd of gezien heb.
Mijn intuitie overstijgt ook het verstand. De intuitie is namelijk in staat om bliksemsnel grote hoeveelheden kennis af te wegen en te integreren, terwijl je bij een verstandelijke redenatie/analyse maar een heel klein stukje kunt behappen.

Natuurlijk overstijdt je geloof je verstand; je geloof verteld je immers dat je God moet liefhebben met
(1) je hart
(2) je ziel
(3) je verstand.
Die eerste twee maken duidelijk dat je geloof meer is dan je verstand, maar die derde maakt duidelijk dat ook je verstand bij je geloof hoort :!:
Geloof jij ook met je verstand, of alleen met je hart en ziel ?
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 20:15

groenrondballetje schreef:
johannes1 schreef:
echter voor mij is de biologische overeenkomst tussen mens en dier een alledaags feit van waaruit ik mijn werk doe, om mensen te helpen

dus zie je een dier gelijk als een mens of snap ik het verkeerd>?

Biologisch: ja
Geestelijk: Nee:!:

johannes1 schreef:hoe verklaar je dan dat we geschapen zijn naar Zijn evenbeeld?

Dat God er niet uit ziet als als een DNA streng met 4 miljard basen die voor 98% identiek zijn aan een chimpansee :wink:

Sorrie, even serieus
Mooi vers dat je aanhaalt Gen.1:27.
Voor dit vers waren de dieren en planten er al de biologie al geschapen, dus de biologie van de mens bestond al voor zo'n 98% procent. Het kopieren iets en daar 2% nieuw van maken zou ik niet scheppen willen noemen ...
Wat blijft dan over? De menselijke geest!

En wat zeg de Bijbel hierover:
God is Geest (Joh.4:24) en niet God is lichaam!

Gods Woord en Gods Werken komen dus overeen :!:
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 19 feb 2003 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
John

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 feb 2003 20:17

hoe kom je op die getallen van 98% en 2%.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 20:21

johannes1 schreef:hoe kom je op die getallen van 98% en 2%.

Overeenkomst en verschil in erfelijk materiaal tussen een chimpansee en een mens.
John

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 19 feb 2003 21:27

80.000.000 (!) verschillen is inderdaad gigantisch weinig :shock: Dat moet ik toegeven :P :x
(ik heb overigens grote bewondering voor de teller :wink: )
Niet het aanzien, maar het wezen!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 19 feb 2003 21:31

Toriso schreef:80.000.000 (!) verschillen is inderdaad gigantisch weinig :shock: Dat moet ik toegeven :P :x (k'heb grote bewondering voor de teller :wink: )

Het is in ieder geval aanzienlijk minder dan het genetische verschil tussen een chimpansee en een rund ... :wink: :wink:
John

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 20 feb 2003 01:16

Op een paar leeghoofden na met het verstand van het achterwerk van een varken :mrgreen: (eigenlijk is dit een belediging voor het varken) een interressante discussie.

Maar aangezien ik maar een simpele jongen ben, vlieg het me grotendeels boven de pet. Ik meng me verder niet in deze discussie en lees gewoon de reacties.

Er is wel 1 ding wat ik los wil laten. Ik ben student Wertktuigbouw HTS.
Als ik zie hoeveel inteligentie al nodig is om een kunstofbekertje te maken om iets simpels en alledaags te noemen en dat neerleg naast de complexiteit van het leven, dan wordt ik met ontzag vervult. :D

Wij mensen zijn in staat om lichamen te bestuderen, leuke experimenten uit te voeren (met elektriciteit geeft erg leuke effecten vooral op vervelende leraren en puberende klasgenootjes :mrgreen: ), wijzigingen via de medische wetenschap aan te brengen.

Maar wij bezitten niet de technologie om 1 simpele levende cel te maken. :wink:

Oh ja groenrondballetje een vraag voor jouw. Welk dier komt genetisch het meest overeen met de mens, ik heb me wel eens laten vertellen het varken. Klopt dat en zo nee welk ander dier :?:
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 feb 2003 09:17

Hmm, dit soort discussies is eigenlijk niet echt mijn ding. Ik probeer me daarom niet op te dringen maar moet toch even volgend citaat van Spinoza kwijt:

"God is de inwonende, niet echter een buitenstaande oorzaak aller dingen"

(Spinoza, ethica 1677)

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 feb 2003 15:29

Maranatha schreef:Maar aangezien ik maar een simpele jongen ben, vlieg het me grotendeels boven de pet. Ik meng me verder niet in deze discussie en lees gewoon de reacties.

Ik hou me ook met een studie bezig, die totaal geen raakvlak heeft met ook maar 1 onderdeel van de evolutie. Het is voor mij meer een uitdaging om me erin te verdiepen. Vooral omdat het nog altijd niet op bewijzen is gegrond. En mensen mij maar beschuldigen dat ik in een God geloof die niet bewijsbaar is! Ze doen zelf niet anders! maar over die frustratie heb ik al ineerdere reactie gesproken. Het is gewoon goedom je kennis woordje klaar te hebben, dat je het kan onderbouwen. Zodat je niet zo makkelijk klemgepraat kan worden. :mrgreen:

Maranatha schreef:Er is wel 1 ding wat ik los wil laten. Ik ben student Wertktuigbouw HTS.
Als ik zie hoeveel inteligentie al nodig is om een kunstofbekertje te maken om iets simpels en alledaags te noemen en dat neerleg naast de complexiteit van het leven, dan wordt ik met ontzag vervult. :D

Wij mensen zijn in staat om lichamen te bestuderen, leuke experimenten uit te voeren (met elektriciteit geeft erg leuke effecten vooral op vervelende leraren en puberende klasgenootjes :mrgreen: ), wijzigingen via de medische wetenschap aan te brengen.

Maar wij bezitten niet de technologie om 1 simpele levende cel te maken. :wink:

dat is een sterk punt van je waar ik het in het begin van discussie ook al over had. Om 1 simpele levencel te maken (het kleinste organisme, wat het begin zou zijn van het leven hier op aarde, aldus de evolutie) is zoveel onmetelijk meer intelligentie en kennis nodig dan een ruimtevaartsschip te maken. De grap is dat Darwin dus in een Schepper blijkt te geloven, die de evolutie in werking heeft gezet. Sprak groenrondballetje tot mij, en ik heb het inderdaad in darwins boek gelezen.
Dus de mensen die de evolutie omarmen als bewijs dat er geen God is, maken de grootst mogelijke denkfout die je maar kan maken!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 feb 2003 15:34

Ik heb een diskette met H2 en 3 van de 'afstamming van de mens' en mijn opmerkingen daarover bij me, doet dat kreng het niet! :x en thuis ligt internet op zn gat, ik zit nu op school.

En jullie waren er vast heel benieuwd naar :mrgreen: 8)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 feb 2003 15:38

groenrondballetje schreef:
meschianza schreef:B: Dat een embryo uiterlijk erg op elkaar lijken vind ik een slap argument. Nou en? Het gaat toch om de informatie die in de cellen en genen aanwezig zijn, die het organisme maken tot wat het is?

De mens is meer dan genetica :!: anders zouden eeneiige tweelingen niet unieke mensen zijn :!:
Met de embryo's wordt o.a. bedoelt dat mensen een staart ontwikkelen tijdens de embryogenese (let op de positie van de benen t.o.v. de ruggewervel rond week 5). Heb jij een goede verklaring waaom mensen een staart ontwikkelen die ze weer kwijt worden :?:

eh, nee.
nog niet :wink:

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 20 feb 2003 18:07

meschianza schreef:Het is gewoon goed om je kennis woordje klaar te hebben, dat je het kan onderbouwen. Zodat je niet zo makkelijk klemgepraat kan worden. :mrgreen:

Kennis verzamelen hoeft niet voort te komen uit discussies, door te lezen vergaar je ook al een hoop kennis.
Mijn kennis komt ergens anders vandaan en dat is:

Spreuken 9:10
De vreze(=ontzag) des HEREN is het begin der wijsheid en het kennen van de Hoogheilige is verstand.

Het lijkt nogal zweverig, maar voor mij is het realiteit. Er is namelijk een gevaar aan kennis. Het kan namelijk een afgod voor je worden, die belangrijker wordt dan God.

1 Corinthe 8:1
Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Terug naar “Archief”