Tradities mogen niet meer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 dec 2004 22:05

caprice schreef:Aragorn, wie is McCheney?

Een Engelse Puritein. Robert Murray McCheney

Riska

Berichtdoor Riska » 19 dec 2004 13:12

Traditie is volgens Van Dale:
"Van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen..."
Tweede betekenis:"bezitsoverdracht, levering".

Ik denk dat in vele gevallen gewoonte en traditie door elkaar gehaald worden. Ook in wat ik allemaal hierboven heb gelezen.
Wanneer wij staan in de traditie van de kerk, dan wil dat zeggen in wat de voorvaderen hebben beleden. In de traditie van de kerk behoren de Belijdenisgeschriften, zoals de Heidelbergsche Catechismus, de Dordtse Leerregels, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis, maar ook de Apostolische Geloofsbelijdenis of de Belijdenis van Nicea.
Hoe wij dat per kerk invullen is gewoonte en heeft in de zin van wat traditie betekent, eigenlijk niks te maken.

Gewoonte is: hoe Avondmaal gevierd wordt - en wie kerkordelijk aan mag gaan -, Kinderdoop of Volwassendoop, op beide, de liturgie zoals die in de kerkdienst plaatsvindt - (Votum, groet, schuldbelijdenis, Genadeverkondiging, het al dan niet voorlezen van de Wet, de prediking, het gebed, de zegen). Zij zijn alle gestoeld op de traditie: op wat wij belijden en dat is de Gekruisigde en Opgestane Heer.

Wat mijzelf betreft: een bepaalde gewoonte in onze eigen kerk, dus de vertrouwde liturgie, geeft mij ruimte om mijn geloof te doen versterken en bevestigt de traditie waarin ik sta.

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 dec 2004 17:32

Riska schreef:Traditie is volgens Van Dale:
"Van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen..."
Tweede betekenis:"bezitsoverdracht, levering".

Ik denk dat in vele gevallen gewoonte en traditie door elkaar gehaald worden. Ook in wat ik allemaal hierboven heb gelezen.
Wanneer wij staan in de traditie van de kerk, dan wil dat zeggen in wat de voorvaderen hebben beleden. In de traditie van de kerk behoren de Belijdenisgeschriften, zoals de Heidelbergsche Catechismus, de Dordtse Leerregels, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis, maar ook de Apostolische Geloofsbelijdenis of de Belijdenis van Nicea.
Hoe wij dat per kerk invullen is gewoonte en heeft in de zin van wat traditie betekent, eigenlijk niks te maken.

Gewoonte is: hoe Avondmaal gevierd wordt - en wie kerkordelijk aan mag gaan -, Kinderdoop of Volwassendoop, op beide, de liturgie zoals die in de kerkdienst plaatsvindt - (Votum, groet, schuldbelijdenis, Genadeverkondiging, het al dan niet voorlezen van de Wet, de prediking, het gebed, de zegen). Zij zijn alle gestoeld op de traditie: op wat wij belijden en dat is de Gekruisigde en Opgestane Heer.

Wat mijzelf betreft: een bepaalde gewoonte in onze eigen kerk, dus de vertrouwde liturgie, geeft mij ruimte om mijn geloof te doen versterken en bevestigt de traditie waarin ik sta.

Riska

Ja klopt wel wat je zegt. Een kerk zou eveneens de zuivere waarheid kunnen brengen, zonder de Heidelbergse Catechismus of de andere Belijdenisgeschriften. Paulus had ze ook niet. Hoewel ik het achteraf gezien wel een verrijkende traditie vind om ze wel te gebruiken. De kerken die ze loslaten, verwateren toch vaak vrij snel in leer.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 dec 2004 18:17

*is verzot op tradities, mits ze de Bron niet vertroebelen*
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2004 00:48

Daarentegen heb ik een grote afkeer van tradities. Mensen zijn bang om verder te kijken en zelf op onderzoek uit te gaan. Ze willen veilig in hun (geestelijk) afgebakende gebied blijven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 01:01

Sabra schreef:Daarentegen heb ik een grote afkeer van tradities. Mensen zijn bang om verder te kijken en zelf op onderzoek uit te gaan. Ze willen veilig in hun (geestelijk) afgebakende gebied blijven.

Ik kan me jouw afkeer wel enigszins voorstellen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat een traditie niet van de één op de andere dag ontstaat. Een traditie moet zichzelf in de tijd 'verdienen'. Een traditie kan slechts ontstaan om 2 redenen; 1. ze wordt opgelegd. 2. een bepaalde gebeurtenis wordt door een aanzienlijke aantal mensen hogelijk gewaardeerd en herhaling wordt algemeen wenselijk geacht.
Nu is het zo dat 1 niet altijd fout hoeft te zijn en 2 niet altijd goed. Bovendien kan 2 na verloop van tijd ook 1 worden. Bijv. dodenherdenking of bevrijdingsdag. De mensen die hierin een actieve rol hebben gespeeld zijn na niet al te lange tijd allemaal overleden. Toch kan het zinvol zijn om dit gebruik in ere te houden.
Met welk soort tradities heb jij moeite, of het je sowieso moeite met alle tradities?

caprice

Berichtdoor caprice » 20 dec 2004 06:18

Yael schreef:

Een Engelse Puritein. Robert Murray McCheney

Aha, dus toch McCheyne.

Volgens mij was Aragorn nog gewoon in de war door de Amerikaanse verkiezingen. :D

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 dec 2004 07:47

Als het gaat om tradities: het volgende mooie verhaal. (Ik hoop dat ik dit niet pas op RW heb gelezen, het zou kunnen.)

Een oma had een braadpan en zij wilde daarin de kerstkalkoen gaan braden. Nu is de pan te klein, dus hakt zij altijd de kop en de staart van de kalkoen.

Haar dochter maakt later ook kalkoen met kerst, en ja, haar moeder hakte altijd de kop en de staart eraf, dus dat deed zijn ook maar.

De kleindochter had een grotere braadpan, maar in het recept wat zij van haar moeder kreeg stond dat je de kop en de staart er af moest halen voor je de kalkoen ging braden.

Moraal is duidelijk hoop ik.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 dec 2004 10:39

TheKeimpe schreef:Als het gaat om tradities: het volgende mooie verhaal. (Ik hoop dat ik dit niet pas op RW heb gelezen, het zou kunnen.)

Een oma had een braadpan en zij wilde daarin de kerstkalkoen gaan braden. Nu is de pan te klein, dus hakt zij altijd de kop en de staart van de kalkoen.

Haar dochter maakt later ook kalkoen met kerst, en ja, haar moeder hakte altijd de kop en de staart eraf, dus dat deed zijn ook maar.

De kleindochter had een grotere braadpan, maar in het recept wat zij van haar moeder kreeg stond dat je de kop en de staart er af moest halen voor je de kalkoen ging braden.

Ik wist niet eens dat kalkoenen een kop hadden. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2004 15:24

Een of andere oudvader die johannes1 aanhaalde, maar ik geloof dat je eigenlijk McCheyne schrijft. Wist het ff niet meer en deed het daarom maar hetzelfde als johannes. :)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 22 dec 2004 19:32

TheKeimpe schreef:Als het gaat om tradities: het volgende mooie verhaal. (Ik hoop dat ik dit niet pas op RW heb gelezen, het zou kunnen.)

Maar die kalkoen werd onthoofd en ontstaart omdat hij anders niet in de pan paste, en dat gaat niet op voor de tradities waarover het in dit topic gaat. Het zou wel anders kunnen, maar dat maar dat is niet nodig.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 dec 2004 19:37

Neuh, in de grotere pan is het ook niet direct nodig om kop en staart eraan te laten zitten..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 19:53

'k wist niet dat die kop en staart ook eetbaar waren :shock:

In onze traditie in ieder geval niet... :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 dec 2004 19:59

PeterD schreef:'k wist niet dat die kop en staart ook eetbaar waren :shock:

In onze traditie in ieder geval niet... :mrgreen:

Dat denk jij, omdat men in jouw traditie altijd kop en staart erafgehakt werden.. 8)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 dec 2004 20:13

In dit geval hou ik het bij de traditie :D

Terug naar “Archief”