caprice schreef:Aragorn, wie is McCheney?
Een Engelse Puritein. Robert Murray McCheney
Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Traditie is volgens Van Dale:
"Van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen..."
Tweede betekenis:"bezitsoverdracht, levering".
Ik denk dat in vele gevallen gewoonte en traditie door elkaar gehaald worden. Ook in wat ik allemaal hierboven heb gelezen.
Wanneer wij staan in de traditie van de kerk, dan wil dat zeggen in wat de voorvaderen hebben beleden. In de traditie van de kerk behoren de Belijdenisgeschriften, zoals de Heidelbergsche Catechismus, de Dordtse Leerregels, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis, maar ook de Apostolische Geloofsbelijdenis of de Belijdenis van Nicea.
Hoe wij dat per kerk invullen is gewoonte en heeft in de zin van wat traditie betekent, eigenlijk niks te maken.
Gewoonte is: hoe Avondmaal gevierd wordt - en wie kerkordelijk aan mag gaan -, Kinderdoop of Volwassendoop, op beide, de liturgie zoals die in de kerkdienst plaatsvindt - (Votum, groet, schuldbelijdenis, Genadeverkondiging, het al dan niet voorlezen van de Wet, de prediking, het gebed, de zegen). Zij zijn alle gestoeld op de traditie: op wat wij belijden en dat is de Gekruisigde en Opgestane Heer.
Wat mijzelf betreft: een bepaalde gewoonte in onze eigen kerk, dus de vertrouwde liturgie, geeft mij ruimte om mijn geloof te doen versterken en bevestigt de traditie waarin ik sta.
Riska
Sabra schreef:Daarentegen heb ik een grote afkeer van tradities. Mensen zijn bang om verder te kijken en zelf op onderzoek uit te gaan. Ze willen veilig in hun (geestelijk) afgebakende gebied blijven.
TheKeimpe schreef:Als het gaat om tradities: het volgende mooie verhaal. (Ik hoop dat ik dit niet pas op RW heb gelezen, het zou kunnen.)
Een oma had een braadpan en zij wilde daarin de kerstkalkoen gaan braden. Nu is de pan te klein, dus hakt zij altijd de kop en de staart van de kalkoen.
Haar dochter maakt later ook kalkoen met kerst, en ja, haar moeder hakte altijd de kop en de staart eraf, dus dat deed zijn ook maar.
De kleindochter had een grotere braadpan, maar in het recept wat zij van haar moeder kreeg stond dat je de kop en de staart er af moest halen voor je de kalkoen ging braden.
Moraal is duidelijk hoop ik.
TheKeimpe schreef:Als het gaat om tradities: het volgende mooie verhaal. (Ik hoop dat ik dit niet pas op RW heb gelezen, het zou kunnen.)
Een oma had een braadpan en zij wilde daarin de kerstkalkoen gaan braden. Nu is de pan te klein, dus hakt zij altijd de kop en de staart van de kalkoen.
Haar dochter maakt later ook kalkoen met kerst, en ja, haar moeder hakte altijd de kop en de staart eraf, dus dat deed zijn ook maar.
De kleindochter had een grotere braadpan, maar in het recept wat zij van haar moeder kreeg stond dat je de kop en de staart er af moest halen voor je de kalkoen ging braden.
Moraal is duidelijk hoop ik.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten