De dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

De dood

Berichtdoor meschianza » 17 feb 2003 23:03

Hoe vaak kreeg ik al te horen dat hij of zij is overleden. Een oude man uit de kerk, een oude vrouw uit de straat. Ach ja, oude mensen moeten sterven. Ik denk er even aan, en leef weer verder.

Soms is het ingrijpend, een kind verdrinkt, een tiener verongelukt, een jong iemand wordt dodelijk ziek. Ik ben geschokt, maar de volgende dag bijna vergeten en ik leef weer verder.

Soms komt het heel dichtbij, een klasgenoot, een kennis. Ik ben verdrietig, slaap slecht, vraag me af waarom?. Maar na een paar maanden denk ik er bijna niet meer aan, en leef ik weer verder.

Soms komt het te dichtbij, een lieve vriend. Ik was er kapot ervan, nu soms nog.

Maar toch, het is altijd de ander.

Gisteravond hing ik op de bank en keek naar de oneindige nachtlucht. Het was een leuke dag geweest, twee prima preken en ‘s avonds waren een paar vrienden langs geweest om de vakantie te bespreken en we hadden een hoop lol gehad. Ik voelde me goed, kerngezond, toffe vrienden, lieve familie, gave toekomstplannen het gaat gesmeerd met mn opleiding: een leuk leven. Opeens besefte ik tot in het diepst van mijn verstand en ziel dat ik een keer dood zou gaan. Ik weet niet waar het vandaan kwam en waarom maar dat besef was er opeens, het doordrong heel mijn gedachten. Dat ik er niet aan ontkom, dat op een gegeven moment mijn stem nooit meer te horen is, dat ik nooit meer nadenk en mijn mening geef. Dat ik er niet meer ben. Er zullen wat mensen om me treuren maar over twee honderd jaar weet niemand meer dat ik er was, wie ik was en wat ik deed. (tenzij ik nog snel kans ziet een goed boek te schrijven of een leuke uitvinding te doen)

Maar vooral dat ik onvermijdelijk de Schepper en Heerser van het heelal zal ontmoeten. Waar we nu nog over lezen, praten, denken en over filosoferen. Dat ik Hem dan zal zien, de Grote Rechter die het Goede van het Kwaad zal scheiden. Dat Hij om die reden tegen mij persoonlijk gaat spreken. Ik zal dan ten volle beseffen wat leugen was en wat Waarheid. Wie van die twee mij in zijn greep had.

In de eerste instantie vond ik dat een heel fascinerende gedachte, ik voelde een soort nieuwsgierigheid. Maar toen werd ik opeens bang. Toen ik bedacht wat Hij me zou gaan vragen. Toen ik bedacht dat hij mij diep van binnen kent, mijn hele leven kent, al de woorden die ik ooit uitgesproken heb, alle gedachten die ooit door mijn hoofd geschoten zijn, al de dingen die ik ooit gedaan heb: al mijn zwarte plaatsen kent Hij, mijn leugens en hypocrisie. Ik ben bang voor die vragen. Maar ik ben vooral bang voor de vraag wat ik gedaan heb met die zwarte plaatsen. Genegeerd? Gerelativeerd?

Dat alles ging in een flits door me heen. het verleden leek leeg, het heden zinloos. Snel liep ik naar mn kamer om mijn nieuwe cd extra hard aan te zetten.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 17 feb 2003 23:53

Nieuwsgierig naar de dood? Natuurlijk, je bent niet de enige. Maar ik kan je een verhaal vertellen. Ik zeg niet dat het waar is, ik zeg ook niet of het een leugen is.
Maar er kwamen eens een aantal mensen bij elkaar in een oud huis, waar een oude man in eenzaamheid was gestorven. Ze zouden zijn ziel kunnen oproepen en met zijn geest praten. Een seance, als je wilt.
Welnu, dat soort dingen zijn mogelijk. Ze wekten zijn geest, haalden hem terug uit de hemel of wat er ook na de dood was. En hij sprak door een van hen.
"Ik was in rust. Ik had vrede. Waarom hebben jullie me gewekt?"
En de nieuwsgierigen antwoorden: "wij willen weten, is er een leven na de dood?"
De geest zei toen, in ontbandt in woede: "Ik zal jullie laten zien wat het leven na de dood is."
Het medium stond op en vermoordde de verbaaste nieuwsgierigen. Toen de politie kwam hadden ze geen moeite om de moordenaar in te rekenen en ze veroordeelden hem tot de doodstraf.
Voor zijn executie zei het medium: "Ik zal ze vragen hoe ze het nu eindelijk vinden, het hiernamaals."

(Het verhaal "Leven laat rusten" is (c) Sander Schoemaker)

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 feb 2003 00:12

hmm

je bent ook niet de enige die er bang voor is, ooit antwoord aan God te moeten geven, over alles wat je gedaan hebt!
het lijkt mij heel eerlijk gezegd verschrikkelijk...

dat van die geesten oproepen, dat is echt eng dat dat kan!
maar daar moet God toch eigenlijk toestemming aan hebben gegeven, dat die geesten naar de aarde mogen komen? zonder dat kunnen ze dat toch niet? en toch wordt altijd gezegd dat het duivelswerk is...
dat snap ik niet helemaal. Maar ja, ben ook niet hoogbegaafd :mrgreen:
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 10:45

je bent ook niet de enige die er bang voor is, ooit antwoord aan God te moeten geven, over alles wat je gedaan hebt!
het lijkt mij heel eerlijk gezegd verschrikkelijk...
Maar gelukkig leven we nu, en zijn er volop mogelijkheden om ons voor te bereiden!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 18 feb 2003 19:20

hm eest maar flink lol maken
en de rest zien we later wel weer en als ik pech heb wat eerder

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 18 feb 2003 19:30

ik ben bang om dood te gaan
het lijkt me een eng idee
ik hoop datik bij jezus mag zijn als ik dood gaat

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 18 feb 2003 19:44

connie schreef:ik ben bang om dood te gaan
het lijkt me een eng idee
ik hoop datik bij jezus mag zijn als ik dood gaat

Wel, ik denk dat het inderdaad vooral om het idee gaat. De menselijke geest heeft de neiging om pijnlijke momenten (zoals het moment van overlijden) te bedekken met iets beters (tunnels zijn altijd erg populair geweest). Voor Christenen zal de dood waarschijnlijk wel aanvoelen als de hemel. Gewoon door het idee dat de hemel er zou zijn.
Dus eigenlijk hoef je helemaal niet zo bang te zijn, Connie :)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 19:47

Wel, ik denk dat het inderdaad vooral om het idee gaat. De menselijke geest heeft de neiging om pijnlijke momenten (zoals het moment van overlijden) te bedekken met iets beters (tunnels zijn altijd erg populair geweest). Voor Christenen zal de dood waarschijnlijk wel aanvoelen als de hemel. Gewoon door het idee dat de hemel er zou zijn.
alsjeblieft, Storyteller! Dit gaat me een beetje tegen de borst stuiten.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 18 feb 2003 19:50

Connie uit je antwoord maak ik op dat je volgeling van Jezus Messias bent. Waarom dan die twijfel of je wel of niet behouden bent.

Zegt de bijbel niet dat allen wie onder Zijn vleugelen schuilt, dat Hij die zal beschermen (dit staat niet exact zo in de bijbel).
Niemand heeft het verdient om behouden te worden, vandaar dat wij moeten sterven. Maar allen die zich bekeren en via Jezus Messias terugkeren naar God hebben eeuwig leven.

De hoop van de eerste christenen was op het komende vrederijk gericht, dat Jezus zal stichten. Zij leefden uit die hoop en uiteraard ze waren bang om te sterven, maar wisten dat ze niet dood zouden zijn, in de dood, maar levend bij hun heer in de hemel.

Dat is ook mijn hoop en daarom vrees ik niet meer om te moeten sterven, want dan ben ik bij mijn Heer en Heiland.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 19 feb 2003 09:17

Ik denk dat iedereen bang is voor de dood. Je weet toch niet wat er gebeurt? Wij willen graag alles van tevoren weten. En iedereen heeft zijn verborgen zonden, daar moet je dan verantwoording voor afleggen, daar zijn we toch ook bang voor? Ik wel!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 feb 2003 09:21

Veel mensen geloven in wel 'iets' na de dood. Ook al zijn ze niet religieus.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 19 feb 2003 09:29

Je ziet ook vaak dat mensen die nergens meer aan deden, op het moment van sterven heel bang zijn!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 feb 2003 10:22

kan je dan stellen dat ze de hel voor ogen hebben?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 19 feb 2003 10:23

Ik denk dat ze dan hun schuld voelen! en ook zoiets van nu is het te laat! dus misschien idd de hel.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 19 feb 2003 10:34

nu ik ben heelerg bang om naar de hel te gaan omdatik nog zo erg twijfelt in het geloof dus ik heb het ware geloof nof niet
en je komt alleen in de hemel als je waarlijk jezus hebt aangenomen
ik strijd zo erg met het geloof dat ik steeds wankelt

Terug naar “Archief”