licht en de schepping

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 16 dec 2004 18:38

Haha wat grappig. Hier hadden Tears, S-je en ik afgelopen zondag ook een discussie over!

Ik zal eens aan Tears vragen wat hij er ook alweer over zei...
Iets natuurkunde-achtigs. Dat licht gewoon een bepaalde trilling is. En dat dát dus wel al aanwezig kon zijn. Ofzo...

Hm, ik zal om opheldering vragen :wink:
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 17 dec 2004 21:33

caprice schreef:Als er staat dat er licht was voordat de zon er was, dan is dat gewoon zo, want het staat in Gods Woord.
Collateral schreef:Ik geloof zelf in een schepping via de oerknal, en zie het scheppingsverhaal (of de scheppingsverhalen) uit Genesis als symbolisch.

Op wat voor gronden geloof je dit?
caprice schreef:
Optimatus schreef:Het feit dat dit wetenschappelijk is aangetoond.

Wat is wetenschappelijk aangetoond? Dat apenverhaal?

:shock:
Heerlijk die mensen die alles door elkaar gooien ... natuurkunde (licht), biologie (apen, mensen) ...

:arrow: kunnen we ook met de Bijbel doen, :idea:
dan wordt het licht de stralende glimlach van God bij de gedachte van wat Hij gaat scheppen (de mens), en diezelfde gedachte (wat de mens gaat doen) verklaart waarom het even later donker wordt ... :oops:

... en zoals elk belangrijke Bijbelse gedachte wordt dat drie keer herhaald, voor dat de zon en de maan op dag 4 de dag en de nacht overnemen :wink:

Echter "het staat in Gods Woord": Adam was de zoon van God, lees Lukas 3: 38 Den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.30 :oops:

... en Jakob vocht met God ... :shock:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 17 dec 2004 21:51

Cathy schreef:Lees dan meteen ook 1 Joh 1:5.
Waar G.d is, is Licht

Dus licht en donker betekent dan aan- en afwezigheid van God ... :?:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

caprice

Berichtdoor caprice » 18 dec 2004 06:20

groenrondballetje schreef:
Waar G.d is, is Licht

Ik denk het niet, want zou God zich elke nacht terugtrekken van de aarde, zowel in de Schepping als vandaag de dag?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 dec 2004 12:21

groenrondballetje schreef:
Waar G.d is, is Licht

Ja, want s'nacht gebeuren ook de dingen die het daglicht niet kan verdragen 8)
In het nieuwe Jeruzalem zal het niet donker worden, want G.d is er. Er staat zelfs dat de zon en maan niet nodig zijn. Waarom staat dat er zo expliciet? Ik geloof zeker dat G.d letterlijk licht verspreidt.
Ik heb geen pasklare antwoorden maar die eerste woorden hebben te maken met het begin van G.ds heilsplan. Ze betekenen dat Hij Zich ( en ik denk, opnieuw) gaat bemoeien met onze aardkloot. Hij legt 'de duisternis' aan banden. Letterlijk en figuurlijk.

Echter "het staat in Gods Woord": Adam was de zoon van God, lees Lukas 3: 38 Den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God.30

... en Jakob vocht met God ...

Ook dat is waar, Adam was in 'zuivere' staat een zoon van G.d, zoals wij straks ook zonen en dochters van G.d zullen zijn. Nu kan dat al geestelijk, na wedergeboorte (Rom 8:14-17) en straks compleet met een vernieuwd lichaam.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: licht en de schepping

Berichtdoor Maja de Bij » 20 dec 2004 19:17

paprikameisje2 schreef:De vraag van de leerling en nu ook van mij, als er geen zon was, waar kwam dan dat licht vandaan. Wij geloven dat, wanneer de zon er niet is, er geen licht is. Hoe kan dat? wie kan dit verklaren?

Ik denk dat hier de zonnegod z'n plaats gewezen krijgt. De zon is gewoon niet de schepper van het licht, maar slechts de drager van het licht.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 21 dec 2004 06:58

Maja de Bij schreef:Ik denk dat hier de zonnegod z'n plaats gewezen krijgt. De zon is gewoon niet de schepper van het licht, maar slechts de drager van het licht.

Vandaar dat je ook kunt verklaren dat zon en licht twee gescheiden dingen zijn. Als je kijkt naar de verplaatsingssnelheid van licht, moet het licht er vele lichtjaren over doen om de aarde te bereiken. Dat zou kunnen betekenen dat God in het scheppingswerk eerst heeft gezorgd voor het licht dat al onderweg door het heelal was, en later de zon zelf heeft gemaakt. Wetenschappelijk misschien niet verantwoord (er moet immers een lichtbron zijn), maar God is een God van wonderen, dus waarom zou Hij dit ook niet zo gedaan kunnen hebben (anders had de aarde lange tijd in het duister gezeten omdat het eerste licht de aarde nog niet bereikt had :?:)?

Trouwens, de gedachte over het licht als de aanwezigheid van God spreekt me ook wel aan, maar ik denk dat we moeten uitkijken dat we niet alles gaan vergeestelijken. :roll:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2004 09:42

Retep schreef:Als je kijkt naar de verplaatsingssnelheid van licht, moet het licht er vele lichtjaren over doen om de aarde te bereiken.

Ik heb het even niet uitgerekend, maar volgens mij duurt het zo'n 7 minuten voordat het licht van de zon de aarde bereikt...

*edit*

Even opgezocht:
De afstand tot de zon (Canis Major genaamd )is :0,00015 x 10^15 meter.

Dus de tijd die het zonlicht aflegd is: 150000000000 / 299792458 = 500,346 sec.

Circa 8 minuten dus.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 dec 2004 10:18

Maar het licht van de sterren doet er dus veel langer over.
Terwijl toen God de sterren schiep ze gelijk te zien waren op aarde.
Hoe kan dat dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 dec 2004 10:37

God deed knip met zijn Goddelijke vingers en het was goed... (staat er toch?)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 21 dec 2004 10:59

Precies.
Als je van alles wilt weten het hoe en waarom dan blijft er niets meer te geloven over. Want dan zijn de onverklaarbare dingen verhalen om ons iets te leren en de verklaarbare dingen zijn zo in de natuur gelegd.
En kunnen we ons geloof wel op de hoop gooien.
God schiep en het was goed.
Hoe het kan dan Hij eerst het licht schiep en daarna pas de hemellichamen die voor het licht zorgen weet ik niet.
Maar ik geloof dat Hij het heeft gedaan.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 dec 2004 11:11

Ik vraag me eigenlijk af of deze hele discussie nut heeft. De zaligheid is in Jezus Christus. Dat moeten we zoeken en najagen.
Als we die zekerheid van het geloof mogen hebben, lijkt het me niet nodig hier over te discussieren, te meer omdat wij met ons verduisterde en zondige verstand nooit als God kunnen zijn. Dat willen we wel graag en daarom proberen we alle dingen te verklaren. Volgens mij hoeft dat dus niet, en hoeven we slechts te geloven dat het gegaan is zoals in Genisis beschreven is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 dec 2004 12:10

joepie schreef:Maar het licht van de sterren doet er dus veel langer over.
Hoe kan dat dan?

Dus, als je aanneemt dat de aarde ca. 10.000 jaar oud is en het licht van de sterren er miljoenen jaren over doet om bij ons te komen, dan zitten we dus eigenlijk helemaal niet naar de sterren te kijken maar naar geschapen lichtstralen.
Misschien bestaan de sterren wel niet eens, God schiep alleen de lichtstralen. :shock:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 21 dec 2004 16:23

Maja de Bij schreef:Dus, als je aanneemt dat de aarde ca. 10.000 jaar oud is en het licht van de sterren er miljoenen jaren over doet om bij ons te komen, dan zitten we dus eigenlijk helemaal niet naar de sterren te kijken maar naar geschapen lichtstralen.
Misschien bestaan de sterren wel niet eens, God schiep alleen de lichtstralen. :shock:

Help ik word gek :| :mrgreen:

Weer een bewijs dat we lang niet overal bij kunnen met ons verstand

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 dec 2004 16:40

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Maar het licht van de sterren doet er dus veel langer over.
Hoe kan dat dan?

Dus, als je aanneemt dat de aarde ca. 10.000 jaar oud is en het licht van de sterren er miljoenen jaren over doet om bij ons te komen, dan zitten we dus eigenlijk helemaal niet naar de sterren te kijken maar naar geschapen lichtstralen.

over het algemeen zien we alleen het licht dat van voorwerpen afkomt (al dan niet weerkaatst), heel veel veranderd er dus niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”