Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 dec 2004 13:18

Marnix schreef:
parsifal schreef:Als het echt om de beste plekjes vast te houden gaat vind ik het ook wat verwerpelijk. Toch blijf ik erbij dat het nut er is bij de bijzondere diensten, waar de gemeente niet meer in het gebouw past door de vele bezoekers. De eredienst is niet in de eerste plaats voor de mensen buiten de kerk, maar het is de samenkomst van de gemeente zelf. Natuurlijk zijn anderen welkom, maar het moet wel blijven passen.

Hm daar ben ik het niet helemaal mee eens.... De mensen die geloven kennen het evangelie al... mensen die normaal nooit in de kerk komen niet... en bovendien, zo vol zit een kerk nou ook weer niet..... je kan altijd als gemeenteleden op de grond gaan zitten... en de gasten in de kerkbanken laten plaatsnemen... de ander uitnemender achten dan jezelf heet dat :) Straal je gelijk een stukje vriendelijkheid (zij alle mensen bekend!) , naastenliefde en dienstbaarheid uit.

Of zijn we daar te goed voor?

Stelling: In de kerk moeten we niet als eerste aan ons zelf denken maar eens beginnen met eerst aan de ander te denken, zo heeft Jezus dat gewild.

Soms mogen dingen niet van de brandweer. En de eredienst is niet in de eerste plaats voor Evangelisatie. Dit hoort er bij, maar juist het samen God ontmoeten staat toch voorop. Dit lampje doet wat mij betreft ook alleen dienst tijdens de bijzondere diensten voor doop, belijdenis of intrede of afscheid van een predikant. Ik ben het met de stelling eens, als de ander in de eerste plaats God is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

caprice

Berichtdoor caprice » 16 dec 2004 13:56

Wat kunnen we ons toch weer druk maken over bijzaken. :roll:

André

Berichtdoor André » 16 dec 2004 13:59

caprice schreef:Wat kunnen we ons toch weer druk maken over bijzaken. :roll:

Neej, wat kunnen we dingen toch als normaal gaan ervaren :roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 dec 2004 14:13

Ik heb weleens met mijn broertje achterin de kerk op het muurtje gezeten en ook wel op een tafel. Halverwege de dienst ging ineens het licht uit in de helft van de kerk... wat bleek nou, waren we tegen het lichtknopje aan gaan zitten... :mrgreen:

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 16 dec 2004 19:36

Als je ergens als gast komt, behoor je je als gast te gedragen!!!!!

Dus ga je niet op de stoel van de gastheer zitten!!!

Maar als je gasten krijgt moet je ze goed ontvangen!!!

Met of zonder een groen, rood of paars lampje.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2004 19:38

Ik denk dat je blij mag zijn DAT je gasten krijgt in je kerk. Dus behandel ze dan ook een beetje vriendelijk. Gelukkig gebeurt dat in de kerken waar ik orgel speel in elk geval wel.

Anders was ik allang vertrokken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 16 dec 2004 20:43

wh schreef:Als je ergens als gast komt, behoor je je als gast te gedragen!!!!!Dus ga je niet op de stoel van de gastheer zitten!!!

Volgens mij is de echte Gastheer voor de dienst Jezus Christus. Hij zou zelfs je vieze en stukgelopen voeten wassen, laat staan je een plaats geven.

EQ.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 17 dec 2004 08:24

... overigens gaat het over een GROEN lampje, wat dus "welkom" betekent :) .
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 08:53

tanteoranje schreef:... overigens gaat het over een GROEN lampje, wat dus "welkom" betekent :) .

O, ik dacht doorlopen. Link hoor, zo'n groen lichtje. Het gevaar bestaat dat mensen doorlopen en uiteindelijk stoppen bij een rood lichtje. :)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 17 dec 2004 08:58

tanteoranje schreef:... overigens gaat het over een GROEN lampje, wat dus "welkom" betekent :) .

das dus het probleem. als het lampje uit is, zou dat suggereren dat gasten niet welkom zijn.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 17 dec 2004 15:40

Napoleon schreef:

das dus het probleem. als het lampje uit is, zou dat suggereren dat gasten niet welkom zijn.

... jawel, maar met inachtneming van enig geduld, dus kijken wat iemand er voor over heeft :wink:
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

André

Berichtdoor André » 17 dec 2004 22:18

Verlichting waar op staat NOODUITGANG is ook groen, dus hier ontgaat mij de link :roll:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 22:24

Het is eigenlijk toch ongelooflijk dat er al 6 pagina's over een groen lampje gemekkerd wordt.!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 17 dec 2004 22:33

jas schreef:Het is eigenlijk toch ongelooflijk dat er al 6 pagina's over een groen lampje gemekkerd wordt.!

ja, dat vind ik ook. maar ja, als blijkt dat veel mensen dat erg interessant vinden, wie ben ik dan....
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 22:42

Napoleon schreef:
jas schreef:Het is eigenlijk toch ongelooflijk dat er al 6 pagina's over een groen lampje gemekkerd wordt.!

ja, dat vind ik ook. maar ja, als blijkt dat veel mensen dat erg interessant vinden, wie ben ik dan....

jij bent toch Napoleon, de generaal?
Dan ben jij toch degene die het licht op ROOD kunt zetten? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Terug naar “Archief”