Maja de Bij schreef:jas schreef:Maja, het ging om het uitspreken van de priesterlijke zegen over een lijk. Ben je daar nu voor, tegen of heb je geen mening?
Zie mijn posting van 13 december 2.07pm
Ah, ok bedankt.
Moderator: Moderafo's
Floefloe schreef:In de door jou aangehaalde teksten Jas, lees ik niet per ommegaande dat het zegenen van een dode (het gaat hier bij mij om de persoon, niet om het lichaam) expliciet verboden wordt.
Nogmaals, ik zie het probleem niet zo. In principe wens je de overledene het beste toe voor het Hiernamaals. Tevens spreek je de hoop uit dat die persoon in de Hemel is.
Optimatus schreef:Krully schreef:Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.
Een arme lege dienst was het, het ging alleen maar een beetje over de prins, niet over God.
Hoe had het dan wel gemoeten?
mini schreef:Maja, wil je even op mijn posting ingaan ipv op andere postings over te springen?
Een dood lichaam is dus niks meer waard. Behalve dat er een emotionele waarde aan zit voor de nabestaanden.
(...)
een dood lichaam zegenen? dan kun je net zogoed een teddybeer zegenen. Het heeft GEEN waarde
(...)
In ieder geval is het voor de Heere wel veel waard. Want zo'n volgens jou waardeloos lijk (vegeef me m'n taal), is wel in het graf gelegd op Goede Vrijdag en is wel opgestaan op Pasen. Als Christus niet lichaamlijk was opgestaan, was de verlossing uit de macht van de duivel niet volkomen geweest.
Daarom zal ook mijn lichaam en ook het jouwe na ons sterven eenmaal weer opstaan. De gelovigen krijgen dan een prachtig vernieuwd lichaam, het lichaam van de ongelovigen zal tot afgrijselijkheid vervallen. Zo spreekt de bijbel daar volgens mij over. Het lichaam is niet minder dan de ziel, ze worden alleen tijdelijk gescheiden.
mini schreef:je krijgt een nieuw lichaam jah. vind t niet zo passend om in details over te gaan, maar bedenk eens even wat er met een lichaam gebeurt als het is begraven? Ons lichaam zal dus niet opstaan. We krijgen bij de opstanding een nieuw lichaam. Dat is wat anders. En dat de Heere Jezus lichamelijk is opgestaan staat bij mij in een uitzonderingspositie.Daarin heb je wel gelijk. sorry trouwens dat ik wat cru was, dat is niet netjes.
Mijn standpunt blijft dus dat een dood lichaam in principe geen waarde meer heeft. Alleen dan de emotionele waarde. Anders zou een lichaam ook wel behouden blijven als het eenmaal begraven was. Het lichaam wat we nu hebben is dus niet blijvend. Ik hoop dat ik zo mijn standpunt duidelijker heb gemaakt. Al zeg ik niet dat ik gelijk heb.
mini schreef:Dat bedoel ik toch ook, dat je opstaat met een nieuw lichaam, dus niet met het oude lichaam. Dat is er dan niet eens meer. Ik had geen vraag trouwens
mini schreef:Al zeg ik niet dat ik gelijk heb.
jas schreef:Ik ben het wel met je eens dat het een ander lichaam zal zijn, nl. onsterfelijk en geestelijk.
Maja de Bij schreef:jas schreef:Ik ben het wel met je eens dat het een ander lichaam zal zijn, nl. onsterfelijk en geestelijk.
Ja een onsterflijk en verheerlijkt lichaam. Maar geestelijk, wat bedoel je daarmee?
Ik moet denken aan het lichaam van de opgestane Heere. Daar zaten de littekens nog in. Het was hetzelfde lichaam, hoor! En wat geestelijk?, er verdwenen wel visjes in op het strand bij het meer.
Ook ons vergane lichaam zal daarom herrijzen uit het graf. Hoe weet ik niet, maar ik weet wel dat het lichaam aan de aarde wordt toevertrouwd in de zekerheid van de opstanding. De Heere is er machtig genoeg voor!
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 41 gasten